Vilken CPU eller GPU behövs för transcoding och eventuellt tonemapping av 1-2 4K strömmar i plex eller Jellyfin.

Permalänk
Medlem

Vilken CPU eller GPU behövs för transcoding och eventuellt tonemapping av 1-2 4K strömmar i plex eller Jellyfin.

Hej
Vilken är den tidigaste generationen av CPU och GPU som stödjer transcoding av 4K H265 filer, och gärna även tonemapping i plex eller jellyfin?

Jag har byggt om min gamla dator med 4670k och 16 GB (4*4GB DDR3) ram till en liten hemmaserver körandes ubuntu.
Servern kör lite olika docker containers och fungerar utmärkt till nästan allt jag använder den. Enda undantaget är i plex och jellyfin (håller på att testa vilken jag ska fortsätta köra) när 4K video filer behöver kodas när man t.ex är på språng och vill se något från mobilen. Mina instanser har 4 användare och det är sällan alla streamar samtidigt och ännu mer sällan någonting faktiskt behöver transcodas, så alla max 2 streams som behöver kodas om samtidigt. 1080p H264 filer orkar processorn med utan några större problem, men då processorn inte stödjer hårdvaruomkodning av H265, så går det väldigt långsamt och buffrigt de gånger den försöker ge sig på 4K H265 filer.

Har ingen lust att lägga en massa pengar på detta, men tänkte att man eventuellt kunde leta lite begagnat och sätta in en seperat GPU alternativt uppdatera CPU. Lyckas däremot inte bli klok på vilken generation av GPU eller CPU som la till det stöd jag letar efter? Den får gärna ha stöd att tonemappa om DV & HDR material till SDR i samma veva.

Vad hade ni rekommenderat någon intel cpu med lämplig quicksync stöd? Eller en separat GPU? Läst att vissa äldre quicksync versioner inte leverar så bra bild heller.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

För HEVC och HDR krävs Intel 7th gen iGPU eller senare. De verkar köra HD Graphics 630, och då rekomenderar många att köra intel 8th gen för att få UHD 630 istället. Det är väl samma som jag har på min 10900k och den klarar många 4k till 1080p
utan problem. Med software transcoding sliter min 10900k, så man måste ha hårdvarutranscoding, betala för plexpass eller köra jellyfin. Och för HDR krävs Linux, funkar inte på windows med IGPU, tror nvidias grafikkort fungerar.
Geforce 1650 är väl minimum med grafikkort tror jag. Nackdelen är väl att de drar mer ström(värme) än en CPU som man ändå måste ha. Här är lista för GPUer https://www.elpamsoft.com/?p=Plex-Hardware-Transcoding

Bästa budgetlösningen är att köpa en liten dator med N100. De är populära för plex, t.ex beelink S12

Permalänk
Medlem

Vill du bara komplettera med en GPU så är quadro från P serien, typ P620, att rekommendera.
Den är relativt billig och ska klara 2 streams utan att hacka drivern.
Quadro p2000 klarar flera streams utan hack men är lite dyrare.

Köpte mitt quadro P620 för 500kr begagnat.

Osäker på tonemapping men det borde den väl klara när den är relativt ny. Annars får du kolla senaste quadro-serien.

En annan fördel är ju att du slipper strömsladd till dessa quadro, de klarar sig på pci platsens strömbudget.

Visa signatur

...excellent