Uppgradera från UHD Graphics 630

Permalänk

Uppgradera från UHD Graphics 630

Jag är i behov att uppdatera mitt grafikkort för att kunna spela FC-24. Dock har jag inte tidigare pillat så mycket med datorer. Är det möjligt att byta uppgradera min befintliga dators grafikkort för att kunna spela? Vad föreslår ni att jag ska köpa isåfall?

Har idag:
Lenovo
Machine type: 90 NB
Product Family: IdeaCentre 3 07MBOS
Manufacturing date: 2021-02-23

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-10400 CPU @ 2.90GHz
Grafikkort: Intel(R) UHD Graphics 630
RAM: 16 GB

Permalänk
Medlem

Det går inte att stoppa in nåt bättre rakt av i en sån där så det skulle vara om du köper dig en eGPU, men det är lite ineffektivt o dyrt, så det är antagligen enklare o billigare att du köpa dig en beggad stationär gamingburk, gaminglaptop eller tillomed en PS5 eller Xbox.

Permalänk
Medlem

Kolla om du ens kan uppgradera datorn med extern grafikkort sökte och då fanns det inte ens pci-e slot i en nyare modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielmannen:

Jag är i behov att uppdatera mitt grafikkort för att kunna spela FC-24. Dock har jag inte tidigare pillat så mycket med datorer. Är det möjligt att byta uppgradera min befintliga dators grafikkort för att kunna spela? Vad föreslår ni att jag ska köpa isåfall?

Har idag:
Lenovo
Machine type: 90 NB
Product Family: IdeaCentre 3 07MBOS
Manufacturing date: 2021-02-23

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-10400 CPU @ 2.90GHz
Grafikkort: Intel(R) UHD Graphics 630
RAM: 16 GB

Skaffa GeForce now kanske

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Det går inte att stoppa in nåt bättre rakt av i en sån där så det skulle vara om du köper dig en eGPU, men det är lite ineffektivt o dyrt, så det är antagligen enklare o billigare att du köpa dig en beggad stationär gamingburk, gaminglaptop eller tillomed en PS5 eller Xbox.

...det var det svaret jag var rädd för...

Om jag skulle gå på en begagnad speldator för att kunna spela tex FC-24, Bloxfruit, Subnautica. Vilka krav bör jag ställa då för att även ha ngt sm kan hålla ett par år?

Vilken prisklass talar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielmannen:

...det var det svaret jag var rädd för...

Om jag skulle gå på en begagnad speldator för att kunna spela tex FC-24, Bloxfruit, Subnautica. Vilka krav bör jag ställa då för att även ha ngt sm kan hålla ett par år?

Vilken prisklass talar vi om?

Ska jag vara ärlig har jag inte jättebra koll på gaming nuförtiden, men om jag skjuter lite från höften så borde du kunna hitta nåt som håller ett tag för mellan 5-10kkr beggat, om du inte är sådär jättekräsen på att köra maxxad grafik osv vill säga. Iofs har väl Subnautica några år på nacken nu o Bloxfruit ser ut att kunna köras på en potatis, medans FC-24 är ju nytt men går säkert att skala ner rätt bra o fortfarande se var fotbollen rullar

Permalänk
Medlem

Hej.
Ser ut som din modell går att sätta i ett låg profil grafikkort i, oftast är dom dyra och mer begränsat utbud på begagnat marknaden.
Men ett gtx 1050ti eller 1650, 1660 finns om du vill gå den vägen.
Börja med att öppna sidan och kolla hur det ser ut med plats och vilket nätaggregat du har? Finns risk att du bara kan ha lp och en slot och då kommer du bli väldigt begränsad i val av grafikkort om den har pci-e plats överhuvudtaget.

https://forums.tomshardware.com/threads/what-graphics-card-is...
Sök finns många trådar om liknande modeller.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Ja se där, jag kollade visst lite för snabbt utan att hitta några PCIe-portar. Ber om ursäkt för det!

Permalänk

kolla vad du har för strömsladdar tillgängliga.

de flesta grafikkort värda namnet kräver ju typ iaf minst 1st 8 pin pci-e ström och vill minnas att de där typ bara har en lenovo special kontakt istället för 24 pin atx som strömförsörjer allt via moderkortet och sen portar på moderkortet för att strömförsörja några få lagringsenheter ev nån eller ett par pci-e osv.

om så är fallet så är nog tyvärr typ bara att byta allt typ ända alternativet.

kolla även nätaggregat effekt föreligger väl risk att det är nått typ ~200-300W nätagg iom att den sålts utan vilket ev kan bli för snålt med ett pci-e grafik ovanpå det övriga i datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När man kollar på låg profil grafikkort så är det bara strömsnål kort man vill ha. tror dom flesta korten inte behöver extern ström i den kategorin.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

När man kollar på låg profil grafikkort så är det bara strömsnål kort man vill ha. tror dom flesta korten inte behöver extern ström i den kategorin.
Mvh Thomas

generellt ja de brukar va snålvarianter som klarar sig på de 75W pci-e sloten max kan leverera men finns undantag där även lågprofil kort behöver extra ström men oftast isf typ en 6 pin pci-e eller max en 8 pin pci-e.

ett 1660 som rekomenderades ovan misstänker jag ev kan vara ett sånt som iaf är borderline på att behöva extra försörjning och skulle inte vara förvånad om de vill ha det.

så var mer rekomendation att kolla upp vad som finns innan man slåt till på något.

inte kul att köpa nått begagnat som sen visar sig att man inte kan använda för att nån sketen sladd saknas i datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows