Dött RTX 2080 Ti, söker reparationsservice

Permalänk

Dött RTX 2080 Ti, söker reparationsservice

Tjena,

Jag har ett EVGA RTX 2080 Ti SC som dog några månader tillbaka. Förmodligen så är en av minneskretsarna kaputt då jag fick minnes-artefakter och blackscreen krasher. Har bytt ut det till ett RTX 4080 men det känns som bortkastade pengar att ha ett 2080 Ti liggandes pajt.

Är det någon som vet om personer/ställen som man kan skicka trasiga grafikkort för inspektion och reparation? Skickade en request till northwestrepair på youtube, men eftersom han sitter i USA så tar han inte emot prylar från EU.

Tack på förhand,
Niklas

förtydligande
Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Är ambitionen att få ett fungerade kort och sälja det eller att få kortet fungerade "till varje pris"?

Misstänker att det sannolikt kommer bli rätt svårt att justifiera kostanden för en ev. reparation (om det ens går) vs värdet på kortet.
Ett fungerade begagnat 2080 Ti är i dagsläget knappt värt mer än ~3000kr +- några hundralappar. 3070 går för liknande summor och dessa kort är ganska likvärdiga i prestanda.

Då är det kanske bättre att sälja det som defekt för ett par hundralappar och bli av med problemet?

Permalänk
Skrivet av edson:

Är ambitionen att få ett fungerade kort och sälja det eller att få kortet fungerade "till varje pris"?

Misstänker att det sannolikt kommer bli rätt svårt att justifiera kostanden för en ev. reparation (om det ens går) vs värdet på kortet.
Ett fungerade begagnat 2080 Ti är i dagsläget knappt värt mer än ~3000kr +- några hundralappar. 3070 går för liknande summor och dessa kort är ganska likvärdiga i prestanda.

Då är det kanske bättre att sälja det som defekt för ett par hundralappar och bli av med problemet?

Planen är att ta kortet och stoppa det i en mediadator till TVn. Jag har även ett EKWB block och extra vattenkylning liggandes så tänkte montera ihop det. Blir något smått kompakt sub-15L bygge som går att väggmontera.

Det skulle vara ifall jag lyckas hitta ett 2080 Ti som är kompatibelt med det vattenblocket jag har för en billigare peng än vad det kostar att reparera. Men det känns högst osannolikt.

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Hade det varit det minsta kostnadsvärt så skulle många 2080ti rulla på några år till. Men dom är skrot nu tyvärr.

Här har du videos och länk till Discord.
Skriv och hör vad det kostar hos dom och vad det mest troligt är för fel efter gett din beskrivning på problemet.
Återkoppla gärna här sen.
https://www.youtube.com/@northwestrepair

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett defekt EVGA RTX 2080 Ti BLACK vid forskning förstod jag det som att majoriteten av Micron minnen i 2080ti alla kommer dö en långsam plågsam död med artifakter och att det kommer uppkomma igen om det hänt en gång om man bara byter en modul.
Det eller att byta alla.

Av det jag sökt så innebär det kortfattat att det inte är kostnadseffektivt.

Edit:
KrisFix-Germany

Har jag hört bra om från svenskar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem

KrisFix som nämnd är sanslöst duktig och tar emot kort inom EU, så jag skulle helt klart kolla med honom/dem.
https://krisfix.de/en/grafikkarten/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hade det varit det minsta kostnadsvärt så skulle många 2080ti rulla på några år till. Men dom är skrot nu tyvärr.

Här har du videos och länk till Discord.
Skriv och hör vad det kostar hos dom och vad det mest troligt är för fel efter gett din beskrivning på problemet.
Återkoppla gärna här sen.
https://www.youtube.com/@northwestrepair

Skrivet av Zeedarn:

Jag har själv ett defekt EVGA RTX 2080 Ti BLACK vid forskning förstod jag det som att majoriteten av Micron minnen i 2080ti alla kommer dö en långsam plågsam död med artifakter och att det kommer uppkomma igen om det hänt en gång om man bara byter en modul.
Det eller att byta alla.

Av det jag sökt så innebär det kortfattat att det inte är kostnadseffektivt.

Edit:
KrisFix-Germany

Har jag hört bra om från svenskar.

Har hört liknande om minnet på 2080Ti, tråkigt då det är ett så pass bra kort utöver. Som skrivet i inlägget så har jag hört med northwestrepair och han tar ej emot kort från EU.

Tack för info om KrisFix, ska höra med honom!

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk

Kanske skulle testa på en bakning av kortet?
Plocka loss kylarn och baka om den i ugnen

Permalänk
Permalänk

Intressant, verkar ha ungefär samma problem med kortet som jag har. Lite risky men billigt ifall det funkar!

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk

Jag fixade ett gammalt 8800 GTX genom att baka det i ugnen. Minns att det hade gröna ränder horisontellt över skärmen innan och de försvann efter baket. Lycka till!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av crispy_swec:

Intressant, verkar ha ungefär samma problem med kortet som jag har. Lite risky men billigt ifall det funkar!

Jag har gjort det med både grafikkort och laptopmoderkort för många år sen säg runt 2014-2015 skulle säga att majoriteten kunde lösas på detta sätt. Dock kan hållbarheten frågas några grafikkort fick jag baka om för det blev samma problem efter en tid. Men det var endast ett fåtal som behöve bakas om. Se till att isolera plast bitar osv och palla upp kortet med aluminum bollar så rakt som möjligt. Typ 180grader i typ 5 min skulle jag nog börja med om man vågar på det

Skulle läst på mer för min kunskap är ej så färsk längre

Lycka till hur som. Återkoppla gärna hur d gick om du testar på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang "baking" bör det nämnas att väldigt få proffs rekommenderar det. Det tycks vara att ju mer man kan, desto mer tycker man det är en fruktansvärd idé...
Menar inte enbart proffs som de som arbetar med reparation (och som förlorar potentiella kunder) heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja bakning kan få vissa kort att fungera. Det kan även vara skadligt om jag förstått det rätt att göra det i en vanlig ugn.
Skadligt för ägaren till ugnen då. Rätta mig om jag har fel här nu, men det kan bli farliga gaser och ugnen bör inte användas för matlagning efteråt. Hur farligt och om ugnen kan rengöras och användas utan fara sen vet jag ej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Jag har gjort det med både grafikkort och laptopmoderkort för många år sen säg runt 2014-2015 skulle säga att majoriteten kunde lösas på detta sätt. Dock kan hållbarheten frågas några grafikkort fick jag baka om för det blev samma problem efter en tid. Men det var endast ett fåtal som behöve bakas om. Se till att isolera plast bitar osv och palla upp kortet med aluminum bollar så rakt som möjligt. Typ 180grader i typ 5 min skulle jag nog börja med om man vågar på det

Skulle läst på mer för min kunskap är ej så färsk längre

Lycka till hur som. Återkoppla gärna hur d gick om du testar på det.

Skrivet av Thomas:

Ang "baking" bör det nämnas att väldigt få proffs rekommenderar det. Det tycks vara att ju mer man kan, desto mer tycker man det är en fruktansvärd idé...
Menar inte enbart proffs som de som arbetar med reparation (och som förlorar potentiella kunder) heller.

Handlar mest om att det inte ska ses som en permanent lagning då hela princip bygger på att chippet ska värmeexpandera och ev slås sig så att det lägger igen ev kontaktfel i kislet eller dess kontaktplattor.

Vissa snackar om att det smälter om lödtennet på kontaktytorna men det är inte rintigt sant då det mesta industritenn som används har en betydligt högre smälpunkt än vad som rekomenderas för bakning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Yolo.
Har man råd reparera det så varför inte skicka det till kriss, nu kanske jag själv inte skulle "bakat" ett så initialt dyrt kort första gången. Gällande bakning i ugn så har jag även lyckats få igång kort med enbart värmepistol istället för ugn (min sambo under den tiden satte stopp rätt snabbt efter jag använt ugnen ett par ggr). Så vill man inte baka i ugn kan man rosta med värmepistol

Men som ovanstående säger skall det nog inte ses som en permanent lösning. Men det är en nice feeling när man återupplivat något som vart dött.