Microsoft utvecklar universell AI-uppskalare för Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utvecklar universell AI-uppskalare för Windows

Windows 11 24H2-uppdateringen får enligt X-kontot Phantom Ocean 3 en inbyggd uppskalningsteknik liknande DLSS som ska fungera med de flesta grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer hjälpa eller stjälpa gamla retrospel. Ska bli kul att testa iaf. Många äldre spel jag gärna spelar i högre upplösning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Fungerar uppskalningen även i Windows? Dvs att text kan bli "krispigare" eller handlar det endast om spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Frågan är om det kommer hjälpa eller stjälpa gamla retrospel. Ska bli kul att testa iaf. Många äldre spel jag gärna spelar i högre upplösning

Mina Windows-datorer i sig känns ganska retro, så tvivlar på att denna funktionen ens är användbar för mig.

I övrigt så gillar jag den extra konfigurationen som RetroArch, Dolphin m.m. ger.

Microsofts "one size fits all"-lösningar brukar vara mindre bra i praktiken.

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag DSR, hade varit fint med en sådan global funktion också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Själv föredrar jag DSR, hade varit fint med en sådan global funktion också.

Precis, irriterande med spel som enbart fungerar i borderless window så man måste ändra upplösningen på skrivbordet manuellt om man vill ha DSR. De borde fixa till det.

Denna funktion känns inte jätteanvändbar. Spel som är nya nog att kräva uppskalning för att prestera bra har i regel även stöd för FSR eller DLSS redan, och i äldre spel är som sagt nerskalning mer intressant än uppskalning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Uppskalning som fungerar utan att utvecklarna behöver göra något för att stödja den är bara ett filter som läggs på efter att allt är renderat - som FSR 1, fast det ligger "sist" så att det påverkar HUDden också. Detta är samma om AMD redan har i drivrutinen och där kallas RSR. Det kommer inte att bli som DLSS eller FSR 2, för då måste man få ut rörelsevektorerna från spelet.

Det är väl bra iofs, om man spelar något som inte ens stödjer den upplösningen man har på skärmen. Även FSR 1 är ju mycket bättre än det som finns i skärmen. Inte speciellt revolutionerande, bara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premo:

Fungerar uppskalningen även i Windows? Dvs att text kan bli "krispigare" eller handlar det endast om spel?

Tror garanterat det endast gäller spel, man kan ändra upplösningen i windows till mer än vad skärmen klarar (t.ex virtual super resolution) men det ser förjävligt ut med text osv.
Spel är en helt annan sak där ser det oftast bara bra ut istället! Samma om man skalar upp film det ser också oftast bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Frågan är om det kommer hjälpa eller stjälpa gamla retrospel. Ska bli kul att testa iaf. Många äldre spel jag gärna spelar i högre upplösning

Det finns ju annars redan 'Integer Scaling', på både AMD och Nvidia grafikkort. Har svårt att se hur det skulle kunna bli bättre än så, om man nu vill ha en autentisk upplevelse.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig detta mot AMDs inbyggda generella uppskalare är frågan, det finns väl en att aktivera i deras kontrollpanel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur skiljer sig detta mot AMDs inbyggda generella uppskalare är frågan, det finns väl en att aktivera i deras kontrollpanel?

Den funkar för folk som har något annat än AMDs grafikkort?

Hur bra algoritmen är återstår att se, det får väl testas när det är ute. De allra flesta uppskalarna ser i princip likadana ut om de inte har tillgång till rörelsevektorerna (som DLSS och FSR 2).

Visa signatur

5900X | 6700XT