Elsparkcykel främre hjul (där motorn sitter) gör skrikiga ljud likt gympaskor

Permalänk
Medlem

Elsparkcykel främre hjul (där motorn sitter) gör skrikiga ljud likt gympaskor

Sedan häromdagen har det främre hjulet, där motorn sitter, börjat göra ljud från sig. Den har ju ingen bromsskiva eller något sånt. Det låter precis som friktionen man får när man springer på idrotten med gympaskor, det där väldigt höga skrikandet, som inte riktigt låter likadant som när bromsskivan är smutsig.

Vet inte om det är något jag kan göra åt, eller om det är bäst att lämna in det på verkstaden? Har liksom ingen aning vilken del det är som gör ljudet. På bakre var det enkelt, det är bromsen, men främre?

Bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Sedan häromdagen har det främre hjulet, där motorn sitter, börjat göra ljud från sig. Den har ju ingen bromsskiva eller något sånt. Det låter precis som friktionen man får när man springer på idrotten med gympaskor, det där väldigt höga skrikandet, som inte riktigt låter likadant som när bromsskivan är smutsig.

Vet inte om det är något jag kan göra åt, eller om det är bäst att lämna in det på verkstaden? Har liksom ingen aning vilken del det är som gör ljudet. På bakre var det enkelt, det är bromsen, men främre?

Bild:
https://i.imgur.com/ka8Q4H3.jpeg

Har du tur så är det väl bara ett gruskorn som fastnat mellan navet och gaffeln.
Annars så är det något lager som mår dåligt eller något i motorn som lossnat och gnider mot.

Första är väl lätt att kolla, annars blir det svårare/dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har du tur så är det väl bara ett gruskorn som fastnat mellan navet och gaffeln.
Annars så är det något lager som mår dåligt eller något i motorn som lossnat och gnider mot.

Första är väl lätt att kolla, annars blir det svårare/dyrare.

Var på bilden sitter navet/gaffeln? Jag är helt ny på DIY när det gäller cyklar/elsparkcyklar!

Pluspoäng om du kan ringa in det i paint 😄

Permalänk

Navet är den svarta klumpen i mitten på hjulet där troligen motorn sitter i.

Och gaffeln är det som hela hjulet sitter monterat i som vrider hjulet när du vrider på styret

Tippar att navet inte snurrar när du kär motorn?

Och isf återstår typ skit i lagret, smörjtorrt lager eller trasigt lager om det gått för länge med skrikandet.

Skrikande ljud är i 99% av fallen att något gör att det går tungt och börjat äta material nånstans så man vill inte köra för länge med skrik oavsett vad det är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Svårt att testa motorn för det kräver ju att fordonet är i rörelse, men då kan jag ju inte sticka ner huvudet och kolla på navet.

Får väl sticka in på verkstaden igen och kolla läget.

Permalänk

Har du tur är det bara smörjtorrt och lagret har klarat sig.

Då är det bara fråga om att fetta in lagret på nytt.

Garanti?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du tur är det bara smörjtorrt och lagret har klarat sig.

Då är det bara fråga om att fetta in lagret på nytt.

Garanti?

Garanti tror jag inte då jag redan nyttjat den en gång samt jag har fått byta däck då jag fick punktering i båda. Eller skulle den täcka trots allt det menar du?

För övrigt sa gubben i verkstaden att det är inget han kan reparera, det är bara att byta motor enligt honom. Jag kan såklart försöka smörja men han lät stensäker, och han hade absolut ställt upp att smörja den om han trodde det skulle hjälpt.

Permalänk
Medlem

Låter kanske hårt, men om du inte vet vad ett nav och en gaffel är på en cykel är det nog bäst att du lämnar in den på cykelverkstad

Men, beroende på hur det låter så finns det ju risk att du har bränt motorn tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Garanti tror jag inte då jag redan nyttjat den en gång samt jag har fått byta däck då jag fick punktering i båda. Eller skulle den täcka trots allt det menar du?

garantin gäller väl på varan tills satta garantitid gått ut tror jag iaf oavsett om den tas in på garanti 1 eller 2000 gånger under tiden för samma eller olika fel.

däcken borde inte påverka garantin då det är en förbrukningsvara vore jäkligt mysko om din garanti försvann för att du kört slut på däcken...

typ samma som att garantin på din sproilans nya bil skulle försvinna för att du körde på en spik och fick ha en verkstad till att byta däck...

Skrivet av Cranzle:

För övrigt sa gubben i verkstaden att det är inget han kan reparera, det är bara att byta motor enligt honom. Jag kan såklart försöka smörja men han lät stensäker, och han hade absolut ställt upp att smörja den om han trodde det skulle hjälpt.

ja då är det nog kanske så.

troligen sa han byte av nav för ev skulle reparationskostnaden bli så dyr i arbetstid + ev material att byta hela kanske skulle vara billigare vet inte vad en cyckelmekaniker tar per timme men skulle gissa på iaf minst 500:-/h reparatörer brukar sällan vara billiga eller så är det att han inte kan få tag i lösa delar till det förutom hela motor+navet som en enhet.

ingen koll på hur svårt navet är att plocka isär och ihop igen ser det inte som omöjligt om man tar det lugnt och metodiskt och sorterar delarna för ser ju iaf inte ut att vara en helgjuten enhet med tanke på insexskruvarna på navet.

problemet är ju om något faktiskt måste bytas att det inte säkert sitter standard grejer i den utan nå tillverkar special och garantin lär garanterat brinna om du öppnar den själv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kontaktar Inet gällande garantin då, har nog inte mycket val. Bara att hitta en reserv motor ser väldigt svårt ut. Den är ju bara ett par månader gammal med (gått knappt 100km) så känns inte rimligt att det skulle falla under slitage?

I fallet att varan behöver bytas ut (osannolikt men ändå bra att veta för framtida fall), har jag rätt till pengar tillbaka eller får Inet (försäljaren) bestämma det, t.ex i form av att de ger mig en ny vara. För om möjligt hade jag gärna bara tagit pengarna med tanke på hur mycket problem jag haft med fanskapet, känner för ett annat märke.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Jag kontaktar Inet gällande garantin då, har nog inte mycket val. Bara att hitta en reserv motor ser väldigt svårt ut. Den är ju bara ett par månader gammal med (gått knappt 100km) så känns inte rimligt att det skulle falla under slitage?

ja låter förståndigt då den ska ha 1 år butiksgaranti på cyckeln och 6 månader på batteriet.

gissar att det är denna ?
https://www.inet.se/produkt/2001039/navee-n65-eu-version#spec...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja låter förståndigt då den ska ha 1 år butiksgaranti på cyckeln och 6 månader på batteriet.

gissar att det är denna ?
https://www.inet.se/produkt/2001039/navee-n65-eu-version#spec...

Stämmer!

Permalänk
Medlem

Inet godkände snabbt min felanmälan så jag hoppas på det bästa (att de inte anser vara mitt fel), för jag misstänker att de tar bra betalt för att byta motorn.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Inet godkände snabbt min felanmälan så jag hoppas på det bästa (att de inte anser vara mitt fel), för jag misstänker att de tar bra betalt för att byta motorn.

Går det på garantin så ska det inte kosta en spänn det får tillverkaren stå för iom att de skeppat ett måndasex.

Men ja är det pga nått du gjort så finns väl risken att du ev får betala aif felsökningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Går det på garantin så ska det inte kosta en spänn det får tillverkaren stå för iom att de skeppat ett måndasex.

Men ja är det pga nått du gjort så finns väl risken att du ev får betala aif felsökningen.

Det jag menar, att om de anser att det är våldsamt bruk som orsakat skadan kommer de ta betalt för frakt osv (vilket kan kosta tusenlappar enligt deras hemsida bara för frakten). Tror det är rätt svårt att argumentera på min sida om man bedömt att det ser ut som våldsamt bruk. Skulle bli lite förvånad dock om de tycker jag missbrukat den, för jag har ändå varit försiktig och inte kört över höga kanter osv. Det värsta jag gjort är att köra i några vattenpölar.

Jag glömde nämna att innan jag tog bilden så låg det massa lös ståltråd runt navet. Jag pillade bort det som var löst (gjorde ingen skillnad) och jag undrar om det är ett tecken på att metallen i navet bokstavligen höll på att trådas sönder.

Men ja, troligtvis ett måndagsexemplar. Först punktering samma dag i båda däck, sen detta bara veckor senare. På en elsparkcykel som är månader gammal och gått knappt 11 mil.

Detta är inte ens den första heller, jag fick nyttja garantin som sagt, då mitt första exemplar inte gick att ladda, så fick en ny (denna) som redan faller isär.

Permalänk

Ståltråden som du kallde det kan mycket väl varit väggarna på legret om det var ett slutet lager som håller fettet bland kulorna å hålla ute grus å skit ur lagret och det nu har det kommit in grus å skit i det.

Hur som hälst har den trillat ur lagret är det ett fabriksfel för normalt sett brukar det krävas en del för att få ur dem ur lager iom att de brukar sitta pressade i lagret.

Men utan obduktion är det bara spekulation vad det var för nått iom att jag bara kan gissa mig till hur den är uppbyggd i navet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ståltråden som du kallde det kan mycket väl varit väggarna på legret om det var ett slutet lager som håller fettet bland kulorna å hålla ute grus å skit ur lagret och det nu har det kommit in grus å skit i det.

Hur som hälst har den trillat ur lagret är det ett fabriksfel för normalt sett brukar det krävas en del för att få ur dem ur lager iom att de brukar sitta pressade i lagret.

Men utan obduktion är det bara spekulation vad det var för nått iom att jag bara kan gissa mig till hur den är uppbyggd i navet.

Det låter lite tryggande i alla fall, låter som det finns bra odds att jag får ut det på garantin. Hoppas det inte går reparera så jag får en ny.

Om jag får ut en ny kommer jag nog försöka sälja skiten, jag har haft nog med detta märket. Kan ha varit extrem otur, men jag vill inte känna mig orolig att nästa produkt också faller sönder. Satsar hellre på ett annat märke, t.ex Xiaomi.