Mozillas nya prenumerationstjänst sopar bort personuppgifter från nätet

Permalänk
Melding Plague

Mozillas nya prenumerationstjänst sopar bort personuppgifter från nätet

Mozilla Monitor Plus kostar en hundring i månaden och lovar att ta bort användarnas personuppgifter från olika dataförmedlare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sorgligt att det ska behövas.

Permalänk
Medlem

Och när man avslutar prenumerationen, så dyker uppgifterna upp igen... Tack, men nej tack

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Superfrog:

Och när man avslutar prenumerationen, så dyker uppgifterna upp igen... Tack, men nej tack

Är det så konstigt?
Användares uppgifter samlas kontinuerligt in, och slutar de tas bort kontinuerligt så är det väl klart de kommer tillbaka till dessa företag/sajter. Eller har jag missat något?
Inte lämnar väl Mozilla tillbaka alla uppgifterna som dom tagit bort från dessa företag/sajter när man avslutar sin prenumeration

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Är det så konstigt?
Användares uppgifter samlas kontinuerligt in, och slutar de tas bort kontinuerligt så är det väl klart de kommer tillbaka till dessa företag/sajter. Eller har jag missat något?
Inte lämnar väl Mozilla tillbaka alla uppgifterna som dom tagit bort från dessa företag/sajter när man avslutar sin prenumeration

Fast det går ju inte att komma ifrån att det här luktar lite illa.

"Aha...är det någon som kommer och skitar ner och förstör din restaurang 1 gång i veckan, betala mig xx kr i månaden så skyddar vi dig från det..."

Jag tror att Mozilla har svårt att hantera att man har gått från att ha varit en juggernaut, och en lönsam sådan, till att vara helt marginaliserade (affärsmässigt)

Skrivet av Edvin-89:

Inte lämnar väl Mozilla tillbaka alla uppgifterna som dom tagit bort från dessa företag/sajter när man avslutar sin prenumeration

Hur menar du att det går till när Mozilla "tar" dom där uppgifterna från företagen?

Dom här skrupelfria företagen lämnar alltså uppgifterna till Mozilla, mot betalning, och tar bort dom helt, utan att spara något?

Känns det troligt?

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter riktigt intressant. Får läsa på lite och följa upp men annars tar jag gärna bort min Netflix prenumeration eller något och tar detta istället!

Permalänk
Medlem

De säljer en dyr tjänst som skriver ett mail till dessa företag och säger att de ska ta bort info om en användare, men de företagen kan ju totalt ignorera dessa eftersom det inte är den faktiska personen som begär det, eller inte bry sig alls.
Sedan känns det som denna tjänst mellan raderna får folk att tro att deras läckta användarnamn och lösenord kommer försvinna från hackade databaser. De skriver inte att de gör det men dator-okunniga har nog svårt att tänka skillnaden.

Eller tolkar jag allt helt fel?

Jag tycker inte om när Firefox/Mozilla fokuserar på en del saker som de gör, men använder Firefox och kommer göra så länge jag kan. Fler borde använda denna underbart bra webbläsare, mycket för att inte Google ska få mer makt på internet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Enligt Mozilla Monitor finns min e-postadress hos ett företag. Detta fick Mozilla fram genom tjänsten Have I Been Pwned.

Mozilla kunde inte åtgärda denna läcka, men på sidan med åtgärdade problem, så är denna läcka markerad som löst. Många kommer nog tro att deras läckta uppgifter nu är borttagna, men så är ju inte fallet.

Användaruppgifter, nakenbilder etc. försvinner inte från nätet när de väl finns där, oavsett hur mycket man betalar. När det gäller användaruppgifter, så är ju en uppmaning att få dessa borttagna snarare en kvalitetsstämpel. Om någon önskar få en e-postadress borttagen, så är ju det en ganska bra garanti för att det finns en riktigt person bakom adressen.

Det är ju därför man ska undvika att klicka på unsubscribe-länkar i uppenbara spam-mail. Det enda man gör genom att klicka på dessa länkar är att bekräfta att adressen finns och används av en riktigt människa.

Har svårt att förstå hur Mozilla kan lansera en sådan här tjänst, men uppenbarligen finns det en marknad för det. "Den sista idioten är ännu inte född", är ju en devis många försäljare lever efter

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Xeonist:

Fast det går ju inte att komma ifrån att det här luktar lite illa.

"Aha...är det någon som kommer och skitar ner och förstör din restaurang 1 gång i veckan, betala mig xx kr i månaden så skyddar vi dig från det..."

Jag tror att Mozilla har svårt att hantera att man har gått från att ha varit en juggernaut, och en lönsam sådan, till att vara helt marginaliserade (affärsmässigt)

Finns det ingen polis (GDPR) som ser till att någon inte "kommer in och skitar ner och förstör ens restaurang en gång i veckan" så är det väl bra om man kan betala någon att ta hand om problemet. Det är ju inte några maffia/gäng fasoner där Mozilla i princip kräver att du ska betala för att att inte Mozilla ska dela med sig av dina användaruppgifter/personuppgifter till dessa företag/sajter.
Mozilla försöker lösa ett problem som inte de har skapat...

Skrivet av Xeonist:

Hur menar du att det går till när Mozilla "tar" dom där uppgifterna från företagen?

Dom här skrupelfria företagen lämnar alltså uppgifterna till Mozilla, mot betalning, och tar bort dom helt, utan att spara något?

Känns det troligt?

Är inte insatt i hur det går till exakt då det inte framgår i artikeln.
Men jag utgår ifrån det som dom skriver i artikeln, att Mozilla ser till att användaruppgifter/personuppgifter tars bort från dessa företag/sajter. Hur de gör överlåter jag till Mozilla, om de tar betalt för något som inte är som dom säger lär ju bli deras problem ganska snart.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bra att de erbjuder det, det finns andra företag som erbjuder liknade tjänster där de aktivt letar efter och ser till att uppgifter raderas så jag förstår inte varför man skulle kritisera att Mozilla erbjuder det.
Man kan tycka att det inte skulle få behövas men tyvärr skiter de flesta internetföretag (och kodare) i surfarna och det är bra att EU har stiftat lagar som ger surfaren rätten att kräva borttagning av uppgifter och man kan ju själv aktivt bevaka och kontakta företagen och begära radering men det är ju en del jobb med det så den här typen av tjänster är bra så länge vi inte får skärpta lagar som direkt förbjuder insamling av uppgifterna från början men de stora techjättarna lär ju kämpa hårt mot det för att fortsatt kunna sälja uppgifter och reklam.

Google har ju slopat "Dont't be evil" och försöker numera köra över de som stöter på nått de är inblandade i så hårt de kan och de andra är ju inte sena att följa efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men detta är väl som alla andra ’skydd’ mot personuppgifter och sånt? I slutändan är det ju bolaget som sitter på informationen som väljer att ta bort eller inte, det kan inte du, jag, eller mozilla styra. De kan ha kvar dubbla kopior, redan skickat vidare till darknet, eller sålt det som en datadump till andra aktörer

Det blir ju mer av ett incitament för att behålla sin information om den nu är så värdefull att någon vill betala för att den ska försvinna. Då kan de (och/eller andra) ju få betalt många gånger för den! Eller bara rikta in sig på dessa användare som uppenbarligen är torskar

Nej, all information du lämnar up på nätet är förlorad i någon annans kontroll, varje sökterm på google kategoriseras och analyseras för att profilera dig och vad man kan sälja till dig. Nu för tiden är denna data mer kritisk än innan för den kan användas för att träna AI

Jag är djupt förvånad att Mozilla står bakom liknande, de borde veta bättre. Detta känns bara som en bluff helt ärligt, om de inte har många långa tentakler in i internets gråzoner (och då borde man fundera mer på om man ska lita på dem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bra att de erbjuder det, det finns andra företag som erbjuder liknade tjänster där de aktivt letar efter och ser till att uppgifter raderas så jag förstår inte varför man skulle kritisera att Mozilla erbjuder det.

Jag undrar bara hur det går till. Hur gör dom när dom "ser till att uppgifter raderas"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast det går ju inte att komma ifrån att det här luktar lite illa.

"Aha...är det någon som kommer och skitar ner och förstör din restaurang 1 gång i veckan, betala mig xx kr i månaden så skyddar vi dig från det..."

Fast det där har vi redan, kallas för städare

Permalänk
Medlem

Nja, det här är inget jag är särskilt sugen på att fortsätta betala för i all evighet. Finns ju inte ens några garantier att alla personuppgifter försvinner.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sorgligt att det ska behövas.

Outlook: Vi och 772 tredjepartsföretag samlar data från din mejl.
https://www.thurrott.com/cloud/microsoft-365/296238/new-outlo...

Permalänk
Medlem

Ja är det gratis så är man själv produkten.

Permalänk

finns det inte program / skript som gör ngt liknande? Typ på kali-linux, om inget annanstans?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

Jag undrar bara hur det går till. Hur gör dom när dom "ser till att uppgifter raderas"?

Det får man hoppas sköts men om de inte sköter det så är det straffbart och man kan ju tänka sig att man i förlängningen anmäler företaget för rättslig prövning om man upptäcker att det inte sköter sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja är det gratis så är man själv produkten.

Så är det. Men Microsoft drar sig inte för att trycka ut reklam och samla data i produkter man betalar för heller. Om än på en betydligt lägre nivå. Gratis ger jättestora spionpaketet, betalat ger lilla. Edit: ska lägga till att det gäller andra företag också, inte bara MS.

Permalänk
Hedersmedlem

Sånt här känns jättekonstigt i ett svenskt sammanhang. Om du inte har skyddade personuppgifter, vilket väldigt få har, så är allas namn, adress, födelsedag, etc, publikt tillgänglig information, och många såna här bolag som publicerar denna information går under pressfrihetslagstiftning som gör det omöjligt att be dem ta bort din information.

Hur värdefullt är en sådan tjänst då egentligen om man är folkbokförd i ett land som Sverige med den synen på personuppgifter?

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra tjänst. Antar det inte fungerar med Skatteverket och Kronofogden 😄

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det får man hoppas sköts men om de inte sköter det så är det straffbart och man kan ju tänka sig att man i förlängningen anmäler företaget för rättslig prövning om man upptäcker att det inte sköter sig.

Så är det såklart, men eftersom SC ändå någonstans är en slags journalistisk instans så vore det väl rimligt om dom ställde såna frågor?

Annars borde ju den här nyheten reklammarkeras.

Skrivet av pv2b:

Sånt här känns jättekonstigt i ett svenskt sammanhang. Om du inte har skyddade personuppgifter, vilket väldigt få har, så är allas namn, adress, födelsedag, etc, publikt tillgänglig information, och många såna här bolag som publicerar denna information går under pressfrihetslagstiftning som gör det omöjligt att be dem ta bort din information.

Hur värdefullt är en sådan tjänst då egentligen om man är folkbokförd i ett land som Sverige med den synen på personuppgifter?

Det är väl inte den typen av uppgifter dom rensar? Om jag tittar på det UI som man visar i nyheten så är det ju inte alls det man visar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sånt här känns jättekonstigt i ett svenskt sammanhang. Om du inte har skyddade personuppgifter, vilket väldigt få har, så är allas namn, adress, födelsedag, etc, publikt tillgänglig information, och många såna här bolag som publicerar denna information går under pressfrihetslagstiftning som gör det omöjligt att be dem ta bort din information.

Hur värdefullt är en sådan tjänst då egentligen om man är folkbokförd i ett land som Sverige med den synen på personuppgifter?

Jag tänker att det som tas bort är all information du lämnat efter dig på nätet som kan kopplas till din IP/identitet.
Så som surfvanor, köpvanor osv. Själva personuppgifterna som du syftar på är naturligtvis svårt att ta bort.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Som jag läser artikeln så betalar man för att Mozilla ska begära företagen att radera ens uppgifter, dock är det ju ingen garanti i sig. Satt därav betalar man i princip för att i förhoppning om att det skall raderas.
Känns lite halvt oseriöst på ett sätt, om jag tolkar artikeln korrekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Som jag läser artikeln så betalar man för att Mozilla ska begära företagen att radera ens uppgifter, dock är det ju ingen garanti i sig. Satt därav betalar man i princip för att i förhoppning om att det skall raderas.
Känns lite halvt oseriöst på ett sätt, om jag tolkar artikeln korrekt...

Man får väl förmoda att det gäller företag som har en process för att hantera detta och att en sådan begäran därmed rimligen också tas omhand.
(Det verkar ju vara en förutbestämd lista: "hitta och ta bort din information från över 190 sajter som säljer vidare personuppgifter", så det lär ju inte vara någon gissningslek)

Men ja, som framgår i artikeln verkar det vara en tjänst för den amerikanska marknaden, utifrån amerikanska förutsättningar... Det finns väl något regelverk som detta hör ihop med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Läckan försvinner inte från nätet men de försöker radera uppgifterna från mer legitima webbplatser som innehar informationen.
Lite som att diska utanför glaset istället innanför.

Du som individ kan göra dessa requests själva till sidorna som innehar uppgifterna och som lyssnar på dessa requests.

Visa signatur

/Ben~