Vilken cpu kylare för att ha det så tyst som möjligt under både idle och load. AIO? Luft?

Permalänk
Medlem

Vilken cpu kylare för att ha det så tyst som möjligt under både idle och load. AIO? Luft?

Hej,
Bygger nytt med ett 7800x3d och ett 4080 super, där datorn är upphängd under skrivbordet, vilket medför begränsat med luftflöde uppåt.

Har därför snöat in mig lite på ett Fractal Design Torrent vilket verkar vara ett bra chassi med luftintag underifrån och framifrån.

Men är lite kluven när det kommer till cpu-kylning. Målet är så tyst som möjligt under både idle & load.
Några alternativ jag funderat på:

Alt. 1
Stoppa in en Arctic Liquid Freezer II 420, verkar vara en toppspelare i prestanda/ljudvolym. Men man verkar tyvärr behöva ta fram sågen för att den ska få plats. Hittade en reddit användare som stoppat in den, men fick då såga i botten: https://imgur.com/a/a6QH8AE

Alt. 2
Köra på en annan AIO med 420 radiator, men hittar inte reviews och det verkar vara lite av en gamble om det får plats eller inte. Ex. ASUS ProArt LC 420 eller Corsair iCUE H170i Elite

Alt. 3
Köra på en mindre AIO, så som ex. Lian Li Galahad II Trinity Performance 360 Svart, verkar även den vara en toppspelare i prestanda/ljudvolym. Men lite tråkigt att inte nyttja 420 när det får plats.

Alt. 4
Luft, NH-D15 eller liknande. Håller en livstid och i idle är det ingen pump som måste snurra. Men verkar inte kunna dra jämt med top spelarna på AIO fronten under load.

Vad hade ni valt för att få det så tyst som möjligt under både idle & load?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Den CPUn behöver du definitivt inte en fet AIO och du får en klart tystare burk.

Permalänk
Medlem

Kolla på denna video från 8:48 och framåt så får du en bra uppfattning över hur bra många luftkylare fungerar på AM5 plattformen https://youtu.be/N18bDk7Cv_E?si=pPGcx9y2t7S9i8As

Dark Rock Pro 5 som ovanstående rekommenderar fungerar bättre på Intel än AMD så rekommenderar ej denna, en Noctua NH-D15 speciellt med offset monteringsanordning är ett säkert kort.

Men i videon jag länkade finns det många prisvärda luftkylare om du inte går all in på en 360mm eller 420mm AIO

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Bra luftkylare med Noctua fläktar. Jag kör en PA120SE med Noctua A12x25 fläktar då jag har ITX chassi. I den där burken kan du nog köra en Noctua D15.
Och sen är det bara att justera fläktkurvor med FanControl.
Jag kör att mina fläktar går på 30% tills CPUn slår 95c (jag har en 13600kf), då hoppar dem till 100%. Filosofin här är att enda gången jag kommer över 95c är om jag kör något stress test typ Cinebench. Men under vanligt spel och annat jobb så kommer den inte över det så då är det tyst.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P