Helgsnack: Vilka datorbutiker saknar du?

Permalänk
Medlem

Inet på Torp utanför Uddevalla, bra service och trevlig kunnig personal. Det var bara att släpa dit prylarna och det kan man glömma idag.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Saknar lite datorbutiker från förr rent generellt. I Jönköping sent 80 tal, 90 tal. Då ploppade upp lite datorbutiker här och där. Levde några månader till år, drivna av entusiaster. Satt och funderade på om jag kom på namnet på nån av dom men de är bortglömda. Mitt minne är rätt kass.

Men generellt, om man behövde nått så fanns där alltid en annons nånstans på en lokal shop, som man antagligen fick tips om via fidonet. Sen tog man bilen, letade upp kartan i gulasidorna och körde iväg och hoppades att den obskyra lägenheten / lagerlokalen / butiksfronten i det ödehuset var rätt.

Det var inte bättre förr. Det var lite annorlunda.

Permalänk

Datorbutiken.com
JME Enterprise
Styggapojken

Alla dessa var lokala för mig, Malmö och Staffanstorp (även om DB.com bara var via nätet)

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Medlem

Jag vill här bidra med min och några kompisars minnesstund vid Skribofonts konkurs.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Saknar gtek, det var väl inet som tog över verksamheten och skulle driva sortimentet vidare om jag inte minns fel.

Microstore på Hisingen i Göteborg, blandat omdöme bland recensionerna men som yngling gillade jag att gå dit och köpa hårddiskar och fläktar.

Håller med, Elfa som fysisk butik saknar man, att som tonåring kunna köpa logikkretsar och transistorer över disk

Microstore hade ingen Radeon X850 XT PE i sitt sortiment, så jag bad killen bakom disken om han kunde beställa in en, han ringde sin powercolor kontakt, fick en beställt för mig, och eftersom dom inte hade den upplagd i systemet fick jag köpa den för inköpspris vilket var väldigt tacksamt som ung kille som sparat sin studiebidrag i flera månader för att köpa ett

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem

Jag saknar pajasbutiken Diavolo.. eller inte

Skämt åsido.
Saknar Disk1 och Microstore i Göteborg

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

DMS i Malmö, Pia och Pidde hade bra koll på vad man skulle sälja 😃
Optimistic Solutions (Stygga Pojken) som Magnus hade var en frisk fläkt.

JME var bra att dom konkade, jävla dynga som Jacob hade.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

Microstore hade ingen Radeon X850 XT PE i sitt sortiment, så jag bad killen bakom disken om han kunde beställa in en, han ringde sin powercolor kontakt, fick en beställt för mig, och eftersom dom inte hade den upplagd i systemet fick jag köpa den för inköpspris vilket var väldigt tacksamt som ung kille som sparat sin studiebidrag i flera månader för att köpa ett

Det var ett bra kort, köpte 2 vid lanseringen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Minns inte vilket mål det var. Visst hade de pizza med? Har för mig det var något motsvarande elmaco på mcd. Man hällde strips och krydda i en påse och att det var då man fick det överallt. Men kan minnas fel. Minns just den där lukten om händerna när man satt framför datorn igen.

Clock hade svenska rättigheterna för pizza hut och sålde pizza.
Jag minns vad clock sålde men jag minns inte vad det smakade så kanske får jag planera in en tur till Härnösand.
https://clock.se/meny/

Permalänk
Medlem

JME data
Var en butik som man har handlat många av datorer och prylar hos, blev lite mental nostalgitrip när man började fundera

Det fanns även en butik i Landskrona som jag ej minns namnet på, låg nere på varvs/industri området.
Det var ej de snyggaste lokalerna men blev en del köp även där.

Kanske någon här som minns den butiken?

Jag kom att tänka på butiken i Landskrona
Permalänk
Skrivet av Quicken:

Microstore hade ingen Radeon X850 XT PE i sitt sortiment, så jag bad killen bakom disken om han kunde beställa in en, han ringde sin powercolor kontakt, fick en beställt för mig, och eftersom dom inte hade den upplagd i systemet fick jag köpa den för inköpspris vilket var väldigt tacksamt som ung kille som sparat sin studiebidrag i flera månader för att köpa ett

Kundservice när den är som best

Permalänk
Medlem

Datalätt som låg på Backaplan i Göteborg. Jag hittade butiken eftersom jag såg deras annons i Datormagazin, man hade riktigt bra priser på 3,5 tums disketter. Var ofta där efter detta för att köpa disketter och för att pilla på diverse PC-datorer som jag inte hade råd med, och för att spela Wolfenstein 3D, något som personalen inte hade några problem med även om man spelade i en halvtimme eller så.'

Förutom disketter så köpte jag en Commodore 1084S för 2,995 kr till min Amiga 500. Spenderade en hel sommar med att jobba ihop pengarna. Var så glad och stolt när jag genomförde köpet, blott 14 år gammal.

Permalänk

ACM Frost Network - Audio Computing Machines, inte kanske en datorbutik men Peter byggde brutalt bra custom datorer och var enormt kunnig.
Det är väl det man saknar mest i dagens butiker, någon att bolla frågor om hårdvara och special lösningar som inte existerar i dagens "custom" byggen.

Permalänk
Medlem

Minns när man var ung och gillade att hänga i OnOff Åkersberga centrum

Permalänk
Medlem

Framåt slutet hade väl skribofont en fix rabatt för aktieägare, typ om man ägde mer än 1000 aktier fick man 5% rabatt. Kanske tur man inte hade en aning om hur man skulle köpa aktier 🤣

Permalänk
Medlem

Parti&Megabyte på drottninggatan i Stockholm. Där köpte jag min 486 SX25 i April 94. tror den kostade 12lax på den tiden.

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Datalätt vid Mattlandet på Backaplan. Bara OG datafolk minns.

Det var väl där det blev lampaffär efteråt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle34:

Parti&Megabyte på drottninggatan i Stockholm. Där köpte jag min 486 SX25 i April 94. tror den kostade 12lax på den tiden.

Å där köpte familjen vår första ordentliga PC. Jag tror att jag fortfarande har kvar en katalog därifrån.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Någon som minns Gtek?

Hade nästan glömt. Köpte en hel del udda kylarlösningar från dem, och så mouse skatez såklart.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaforce:

Det var väl där det blev lampaffär efteråt?

Ja just det ja. Den besvikna känslan när man gick förbi och mindes vad som varit.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Livsnjutare 😎

JME Data och den där butiken som sålde olika former utav datorkylning i början av 2000.

Edit: GTEK var det, som någon längre upp här skrev ! ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Riksdata System AB vid Odenplan.

Kul folk som jobbade där. Praoade där i slutet av 90-talet.

Lägger till Lap Power också. Föregångarna till tysta datorer med deras Whisper-case som var livsfarliga att bygga med alla vassa kanter.

Min första dator kom från Riksdata via en lokal kille som jobbade med Riksdata som ombud.

Saknar Hög-data från Värmland hade ett gäng klankompisar som jobbade hos dom i slutet av 90talet och början av 2000talet.

Men även Kylning som låg vid Odenplan i Stockholm köpte en del udda saker från dom.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Alina
edit: inn nån säger något, såg jag tydligen att de fanns kvar: )

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Skribofont - Där är man nästan uppväxt, köpte en och annan komponent därifrån och var ofta dit med min brorsa. Kul folk som jobbade där också.
Gtek - hade alltid mycket skoj i form av kylning och belysning, mycket unika prylar som inte såldes i andra butiker. Köpte ett gäng Alpha-kylare därifrån Tror även Swiftech, oklart.
Kylning.com - skön liten butik vid Odenplan som fokuserade mycket på vattenkylning, köpte en del prylar där också som inte hade med vattenkylning att göra.
Mycom - Blev fort en favorit eftersom de låg mer centralt än Skribofont, hade brett sortiment och blev mitt första jobb. Började när de låg i PUB-huset och sen flyttade till Sveavägen. Jobbade fram till konkurs, var med och försökte skaka liv i skiten igen men det gick åt fanders.
Låg någon skön butik på Vasagatan också, nära tunnelbanenedgången. Ingen aning om vad den hette men de hade väldigt mycket unika prylar där också, specialmodeller av moderkort i butiksskyltningen, sålde tray-cpuer istället för boxed. Chassin som inte fanns i andra butiker. Vill minnas att det var ett asiatiskt par som ägde och drev den. Köpte en 1700+ T-bred där när alla andra sålde Palomino.

Hedersminne till butiken som byggde min försats PC också, Svenska PC Fabriken. Ett riktigt monster. Pentium 90, 8 MB ram, 1 GB hdd, något bootleg Soundblaster som inte fungerade i spel (de bytte till ett äkta "utan extra kostnad" senare).

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Alina
edit: inn nån säger något, såg jag tydligen att de fanns kvar: )

De finns kvar men känns mer som ett företags-servicecenter än något annat

Permalänk
Medlem

HardSoft här i Gävle, låg centralt precis vid stortorget. Där handlade jag både grafikkort, hårddiskar och fläktar.

Köpte ett Voodoo 3 3000 där, fick det som bulk, dvs kortet i en ESD påse och en CD med drivrutiner.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Låg någon skön butik på Vasagatan också, nära tunnelbanenedgången. Ingen aning om vad den hette men de hade väldigt mycket unika prylar där också, specialmodeller av moderkort i butiksskyltningen, sålde tray-cpuer istället för boxed. Chassin som inte fanns i andra butiker. Vill minnas att det var ett asiatiskt par som ägde och drev den. Köpte en 1700+ T-bred där när alla andra sålde Palomino-

VasaDT och senare MDC Data. Jag var den "lilla grabben" i meckrummet bakom,diskarna som satt alla bra prollarna vid sidan om och sålde de till de som visste vad de ville ha. Jens och hans fruga förbjöd jag att använda prollarna i färdigbyggda system. IFS vid den tiden när jag jobbade där så var det jag som byggde ett antal datorer där så de kunde inte säga så mycket emot...

EDIT: En av anledningarna varför butiken råkade få tag på bra prollar och annat i ett tag...
Nämligen min kusins företag var en av deras leverantörer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tormentor:

VasaDT och senare MDC Data. Jag var den "lilla grabben" i meckrummet bakom,diskarna som satt alla bra prollarna vid sidan om och sålde de till de som visste vad de ville ha. Jens och hans fruga förbjöd jag att använda prollarna i färdigbyggda system. IFS vid den tiden när jag jobbade där så var det jag som byggde ett antal datorer där så de kunde inte säga så mycket emot...

EDIT: En av anledningarna varför butiken råkade få tag på bra prollar och annat i ett tag...
Nämligen min kusins företag var en av deras leverantörer...

Hmmm, ja det kanske kan stämma. VasaDT ringer en liten klocka nu när du säger det. Jag minns att snubben jag köpte en 1700+ av var asiatisk och vill minnas att det satt en kvinna bakom disken också, men det var länge sen så jag kanske minns fel. Han plockade ut en av cpuerna ur ett skåp, där jag såg att de låg på tray. Fick nån liten kartong med ESD-skum i som förpackning.

Var alltid coolt att glida in där, minns att de hade ett Asus CUSL2-CB Black Pearl på display vilket ingen annan butik vågade ha framme. Dreggelfaktorn var hög, hehe! Moderkortskartongen hade ju något inbyggt "displayläge" där man kunde fälla upp den översta flärpen så att det blev någon form av butiksdisplay.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller