Nu kan du spela Doom – på celler

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du spela Doom – på celler

MIT-studenten fick förstapersonsklassikern att simuleras av celler i en mikrotiterplatta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så "snart" kan vi sätta skärmen på hornhinnan? Nice!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tycker det man ''kör'' Doom på också ska göra beräkningarna för Doom, inte bara agera skärm. Men coolt ändå.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning läste jag att man kan spela på selleri. Tror jag behöver sova bättre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

I framtiden kopplar man bara in skärmen i ett uttag i sidan på huvudet 😃

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

0.00003fps, härligt!

Permalänk

Helt bortom mitt förstånd... 🤨

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Input lag som ökar med 250 timmar per sekund, det är ju ändå något

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av rotkiv42:

Tycker det man ''kör'' Doom på också ska göra beräkningarna för Doom, inte bara agera skärm. Men coolt ändå.

Börjar bli mer och mer "Höhö den kör doom" när det som du säger bara är någon som byggt en skärm.

Just i det här fallet är väl det bara att man gjort ett gäng gråskaliga pixlar som kan visa saker, och man valde en frame från doom som exempel?

Klart finurligare än personen som "körde" doom på ett graviditetstest, men lika lite "köra doom" för det.

Edit för förtydligande: 32x48 gråskalebild som renderas på 8h 20min, man råkade bara använda en bild från doom. Spelet körs inte bakterier, man odlade bara bakterier i ett mönster baserat på en lågupplöst svartvit skärmskott från doom.

edit2: Hon tar till och med upp det i sitt papper, citat Ren Ramlan: " However, within the culture of DROE, simply getting Doom displayed on the screen of a novel device has been sufficient to consider the game played on that technology."

Så, jag tror inte hon påstår att doom körs på e-coli-bakterier, men det blir ju snyggare rubriker om journalister får tolka fritt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Från det ögonblick ni spelade e1m1 var det bara en fråga om tid. I slutet blir alla Doom.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Helt bortom mitt förstånd... 🤨

Du är inte ensam. Tur att det finns sådana som henne som kan tänka åt sådana apor som oss andra. 🙂

Misstänker att de programmerat hur cellerna skall dela sig så det blir en bild. Biologisk skärm. Men jag vet inte som du säger.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av serverfel:

Du är inte ensam. Tur att det finns sådana som henne som kan tänka åt sådana apor som oss andra. 🙂

Misstänker att de programmerat hur cellerna skall dela sig så det blir en bild. Biologisk skärm. Men jag vet inte som du säger.

Du kan läsa hela här: https://docs.google.com/document/d/1SFm1dS6myqq7psBKttP7CVYN4...
Det blir såklart lite superavancerat språk bitvis, men det mesta är på ren och skär engelska

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Cool. Skulle dock behöva hjälp av någon vad gäller kvalité på ljudinspelning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Börjar bli mer och mer "Höhö den kör doom" när det som du säger bara är någon som byggt en skärm.

[....]

However, within the culture of DROE, simply getting Doom displayed on the screen of a novel device has been sufficient to consider the game played on that technology."

VA?!?! Denna detaljen hade jag helt missat. För all del har jag väl inte gjort mer än att läsa rubrikerna om detta, men från mitt "åskarperspektiv" så antog jag ju alltid, så klart (?), att när något "körde doom" så handlade det om att enheten faktiskt gjorde beräkningarna (och inte bara visade något på skärmen).

Är inte så att världen faller samman, precis, men lite lurad och besviken känner jag mig faktiskt.