Microsoft stämmer in i kritiken mot Apple

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det trodde min far också. Man plötsligt så händer det och nu sitter han med KOL - och nu är han inte så cool längre.

Usch. Tråkigt. Har aldrig fattat det där med rökning.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte vad du syftar på med sista meningen men i regel är det väl bättre med ett objektivt förhållningssätt än ett subjektivt sådant oavsett ämne? Självklart finns det för- och nackdelar med allt. Kritik skall dock kunna framföras där det är berättigat utan att avfärdas av någon med irrationell märkeslojalitet och då inte alltid utan ackompanjerande relativisering i klagosången, eller?

Jag menar på att det är många som kräker av sig lite väl mycket och drar förhastade slutsatser framförallt när det gäller Apple. Klart obektivitet är bra, men många gånger får jag intrycket att folk ser sin subjetiva åsikt som objektiv.

Tycker absolut att detta med avgift för butiker utanför App Store som Apple är inne på känns som en orimlig grej. Så klart det är viktigt att kunna ge kritik, men den är inte sällan grundad på okunskap och oinsatthet (är mitt intryck).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ingen skulle acceptera att de gjorde så med Windows. Och ingen skulle acceptera att Google gjorde så med Android, Appleanvändare är ett speciellt släkte.

Jag skulle acceptera det och uppskatta om Microsoft tog bättre betalt för sin Windows. Det skulle ge möjlighet till att plocka bort reklam och sortera bort skit som bloatware från plattformen. 👍🏻

Skrivet av Whitepilledoomer:

Förstår inte riktigt varför Appleanvändare accepterar så mycket skit.

När jag, lite på skoj, jämför "Apple tax" med skatt i Sverige: Med Apple får jag en trygg plattform som underhålls och fungerar bra varje dag, skulle det strula hör jag av mig till supporten och de svarar oftast inom 10 sekunder, blir jag rånad på min lur så har jag backuper inbyggt i systemet och en möjlighet att antingen låsa, radera eller spåra min enhet. Med Sverige får jag mycket fint också, men det är hål i vägarna jag kör till och från mina ärenden, det är förseningar och inställda tåg till och från jobbet, det är kö till vård, det är helt sjuk brottslighet där ute och få möjligheter att sätta dit och få undan den ... Jag betalar GLADELIGEN Apple Tax för jag får faktiskt något för pengarna. 😄 (Obs: Jämförelsen är lite på skoj alltså.)

Skrivet av Viceroy:

De kallas för ”sekten” av en anledning…

Är man en sjuåring så .. 🤭

Skrivet av Thor:

Apple har lyckats väl med att marknadsföra sig som att allt bara "funkar", detta är det många som ser ett stort värde i. Sen om det är sant att allt bara funkar låter jag vara osagt, men en sak är säker samtliga i hushållet måste ha Apple enheter för att det bara ska "funka", det kräver även andra Ppple-brandade enheter och tillbehör som airpods och appleTV för att det faktiskt ska vara sant att allt bara ska "funka". Med andra ord svindyrt.

Svindyrt i plånboken men också mer tid över till att leva och inte strula med teknik. ⏳

Skrivet av jnsson:

Jag förstår inte allt hat mot Micro-USB. Inte haft något problem med den (förutom att det kan samlas damm i den, men det gäller ju alla kontakter) under alla år, inte heller haft sönder någon

Jag har heller inte haft strul med Micro-USB-kontakten ... men jag har folk omkring mig som haft det, flertalet gånger (har jobbat med IT-support bl a). Jag har däremot bara haft en incident med en Lightning-kontakt. Det berodde på fickludd. Efter att jag tagit bort luddet så fungerade kontakten 100% igen. Tänkvärt? 🤔

Skrivet av jnsson:

1000 lappar? Windows 10 -> 11 är gratis, lika så var W7/8/8.1 -> 10

Windows är inte gratis att köpa till en ny maskin. Och, än om du betalar för en ny, eller om du uppgraderar för 0kr så betalar du indirekt med något så sjukt som marknadsföring / reklam / cookie-spårning i Windows nuförtiden. Helt vansinnigt om du frågar mig. Sånt ser du inte en tillstymmelse till i Apples plattform. 📢

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1000 lappar? Windows 10 -> 11 är gratis, lika så var W7/8/8.1 -> 10

De två versionerna av windows som började med och sedan utökade mängden reklam och data som samlas i marknadsföringssyfte var periodvis gratis att uppgradere till från de versionerna som inte hade reklam.

Välkommen, sa spindeln till flugan?

Och även det var ju bara om man redan hade betalat för någon version av windows och uppgraderade till samma edition - annars vill ju MS ha exempelvis 2.5 tusenlappar för 11 pro: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/programvara/oper...

Hade MS sålt en version av windows som var helt utan reklam och marknadsföring hade jag varit nöjd även om den kostade några tusenlappar. Nu kör jag windows ändå eftersom jag vill kunna byta ssd i min primära dator om det behövs men jag är inte nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

De två versionerna av windows som började med och sedan utökade mängden reklam och data som samlas i marknadsföringssyfte var periodvis gratis att uppgradere till från de versionerna som inte hade reklam.

Välkommen, sa spindeln till flugan?

Och även det var ju bara om man redan hade betalat för någon version av windows och uppgraderade till samma edition - annars vill ju MS ha exempelvis 2.5 tusenlappar för 11 pro: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/programvara/oper...

Hade MS sålt en version av windows som var helt utan reklam och marknadsföring hade jag varit nöjd även om den kostade några tusenlappar. Nu kör jag windows ändå eftersom jag vill kunna byta ssd i min primära dator om det behövs men jag är inte nöjd!

Jag ser ingen reklam hos mitt Windows 11 iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Lightning stödjer enbart USB 2.0, så det var absolut dags att gå vidare till USB-C och USB 3.0 oavsett andra påtryckningar.

Lightning stödjer USB3. Dock är det bara implementerat så vitt jag kommer ihåg på iPad Pro.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Lightning stödjer USB3. Dock är det bara implementerat så vitt jag kommer ihåg på iPad Pro.

Aha, då är det mest chipimplementation det handlar om. Måste hanterats annorlunda på de iPad Pro som Lightning då. Det är ju något nytt med A17 gällande det som inte finns A16.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma