Vilken årstid är din favorit?

Permalänk
Medlem

Vilken årstid är din favorit?

Vintern tuffar på i sakta mak, men samtidigt börjar det bli ljusare om dagarna. Det kan nog vara så att många är lite trötta på den, vilket färgar svaren nu i närtid.

För egen del är sensommar på väg mot höst den absoluta höjdpunkten på året sett till årstider. Värmen lever kvar, men kvällar och nätter tenderar att vara svalare. Friluftsliv är i full sving och fjällen bjuder in till trevliga dagar.

Hur ser det ut själv? Vad anser du vara en favorit av årstiderna, och varför? Flera val är givetvis möjliga.

Permalänk
Medlem

Inget går upp mot vårkänslor!

Permalänk
Medlem

Förr hade jag svarat sommaren men numer uppskattar jag alla. Tyckte inte om hösten tidigare men det är vackert när träden ändrar färg och luften blir frisk och skön.

Permalänk
Medlem

Lätt. Vårvinter.

Jag är uppvuxen i södra Sverige (Stockholm) och trodde vi bara hade 4 säsonger - men det är fel. Vi har minst 5.

Vårvinter är alltså framåt vårkanten, det är fortfarande ordentligt snötäcke, men det är sol och plusgrader i luften. Vara i stugan, åka skidor i underställ, ta igen polarnattens brist på sol, grilla i snögrop och kanske pimpla också.

För den som kan, så är det runt påsk typiskt peak-vårvinter. Iaf i norra Sverige, vet inte hur det är i södern (Gällivare och söderut).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vår sommar, mörkret och kylan är över och värmen börjar smyga sig på, bästa av allt att man får plocka fram hojen och åka runt i solen och njuta av naturen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Lätt. Vårvinter.

Jag är uppvuxen i södra Sverige (Stockholm) och trodde vi bara hade 4 säsonger - men det är fel. Vi har minst 5.

Vårvinter är alltså framåt vårkanten, det är fortfarande ordentligt snötäcke, men det är sol och plusgrader i luften. Vara i stugan, åka skidor i underställ, ta igen polarnattens brist på sol, grilla i snögrop och kanske pimpla också.

För den som kan, så är det runt påsk typiskt peak-vårvinter. Iaf i norra Sverige, vet inte hur det är i södern (Gällivare och söderut).

Japp, känner igen den. Att sitta och lapa sol på någon bergssluttning är fantastiskt. Den ligger uppe någonstans vid sensommar i form av uppskattning. Däremot vinner den senare för mig som terränglöpare, då stigar och spår är torra och farbara.

Permalänk
Medlem

Vår och höst.
Sommaren är också okej om det blir lagom varmt.
Vintern kan dra åt helvete.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Brukade vara våren tills jag fyllde 35, kanske något år innan, och insåg att jag känner av pollen. Uppskattar den fortfarande mycket och speciellt övergången från snö, till grönt och allt töande och porlande.

Den relativt korta perioden på hösten när löven skiftar färg är underbar tills allt rasat av och det blir extra mörkt och trist tills snön kommer.

Sommaren är allmänt trevlig men saknar skiftningarna på våren och hösten.

Vintern tycker jag minst om, rätt sugen på att flytta så pass långt söderut att jag mer eller mindre slipper den. Men den har sin charm med, vinterpromenader med lite kyla och mycket fallen snö som ligger tjockt överallt och det som lyser upp i mörkret. Mindre sugen på när det töar och fryser på hela tiden eller temperaturer närmare -20 och kallare ändå. Övriga årstider uppskattas mer med vintern som kontrast, tror egentligen inte att jag skule uppskatta en vinter som är mer em höst-vår.

Men ja, lätt våren trots pollen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hösten traditionellt. Det blir sällan någon minus medan löven ännu sitter på träden mer men det är en petitess i sammanhanget, primärfel är att de tre superfina höstveckorna alltid försvinner i typ ett längre möte på jobbet. Har försökt ta ledigt de senaste åren men antingen har jag blivit sjuk eller så har något annat otrevligt skett.

Ska prova att ha nån vecka ledigt i april i år och fara norröver. Ser fram emot skogsvägar som är blankis eller fulla med snö, och är inte ironisk för bilen är OK och det är en speciell känsla i luften på våren.

Sommaren har jag aldrig gillat värst, grön är den enda färgen som finns och allt växande strävar efter max solexponering och sväller. På senare år har vissa veckor haft 20C-nätter och de dagarna är inte roliga.

Vintern är trevlig förutom när det är kallare än -15C.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vår och sluten på sommarn.

Jag brukar splittra min semester i två, 3 veckor på våren och 2 veckor just före hösten.

Det är samma rutin varje år, jag väntar tålmodigt på att Januari-Februari ska vara över så snabbt det bara går, sen blir det rejält ljust i mitten av Mars, då börjar morgonen tidigt och det blir riktigt ljust när man åker hem från jobbet, det hjälper på humöret även om det snöar eller regnar. Jag vill ha mera ljus, annars blir jag smått deppig.

Brukar kolla sol Upp/Ner listan för att se hur många timmar extra solljus vi får varje år, självklart är det samma lista med små variationer, men det är en tradition. Jag blir lite gladare för varje extra soltimme vi får.

Har ofta drömd om att lämna Skandinavien for evigt, hoppas på att kan kan skrapa ihop nog stålar till att köpa mig en liten fattig lya nånstans söder, ha solceller och el-bil och bara njuta av mera ljus än mörker.

Permalänk
Medlem

Här uppe är min favorit våren. När man börjar se snön smälta bort och man kan börja promenera på inte-snö igen, och det är lagom temperatur, och inga insekter än. Man har hela sommaren att se framemot tänker man.

Sommaren tycker jag är för varm och har för mycket insekter.

Hösten är ganska bra också för det är lagom temperatur igen och insekterna börjar försvinna, men man blir lite deppig när man märker att det börjar bli mörkt igen.

Vintern har sin charm också. Enda jag inte gillar med den är att latmasken i en ofta inte orkar gå ut och promenera när det är för kallt och att man måste skrapa fram/sopa av bilen hela tiden.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Japp, känner igen den. Att sitta och lapa sol på någon bergssluttning är fantastiskt. Den ligger uppe någonstans vid sensommar i form av uppskattning. Däremot vinner den senare för mig som terränglöpare, då stigar och spår är torra och farbara.

Varför löpa när du kan ha löparskidor? (-:

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Här uppe är min favorit våren.

Nere*

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Lätt. Vårvinter.

Jag är uppvuxen i södra Sverige (Stockholm) och trodde vi bara hade 4 säsonger - men det är fel. Vi har minst 5.

Vårvinter är alltså framåt vårkanten, det är fortfarande ordentligt snötäcke, men det är sol och plusgrader i luften. Vara i stugan, åka skidor i underställ, ta igen polarnattens brist på sol, grilla i snögrop och kanske pimpla också.

För den som kan, så är det runt påsk typiskt peak-vårvinter. Iaf i norra Sverige, vet inte hur det är i södern (Gällivare och söderut).

Håller med, Norrbotten i mars är peak Sverige. Även jättebra vid kusten.

I söder händer dock ingenting den årstiden, här i Göteborg så sitter alla inne från oktober till april. Finns ingen kultur kring att grilla på höst/vinter/vår.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Våren skulle jag säga, den är ungefär som en lång fredagskänsla. Man har stora förhoppningar om vad som komma skall under semestern och sommaren, men det slutar alltid med att man inte gör någonting.

Permalänk
Medlem

Sommaren, det gäller att ta vara på de tre veckorna som det är då. Tomas Ledin skojade inte med "sommaren är kort".

Permalänk
Medlem

Sommar helt klart. Sen vår sen höst och sist vinter.

Att kunna gå ut med bara shorts och T-shirt och tofflor är bästa vädret. Det ska inte vara allt för hett dock. 18-25 grader beroende på vind och sol. Vindstilla och direkt sol räcker 18. Vind och skugga behövs närmare 25.

Sen kan man prata om att andra tider kan vara finare rent estetiskt men viktigaste för mig är att kunna kliva ut på verandan utan att ta på sig extra kläder. För så fort man behöver ha extra kläder på sig och barnen så blir det betydligt krångligare.

Däremot är fästingar och mycket en jävelskap. Förra året var sjukt mycket mygg hos min mamma så man kunde knappt vara ute. Till och med vi som bor i stan hade en del mygg. Fästningar är på mig som magneter. Min styvfar kan gå genom skog och bush utan problem medan jag får fästing så fort jag går på gräsmattan.

Men att kunna vara ute med bara innekläder och inte frysa är skönt och man har oftast semester på
Sommaren så då man har tid att vara ute.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Sommaren, jag är chockad av att fler inte valde denna period.

En stor del hör såklart ihop med att man brukar vara ledig just då. Men ut och greja och det är skönt väder.
Att sitta inne hela sommaren så skulle jag bli som en utekatt som får göra detsamma, jag skulle riva ner gardiner, klösa på väggar och kanske skita bakom en soffa.

Permalänk
Avstängd

Hösten är min favorit, och sedan kommer våren.

Permalänk
Medlem

Gillar alla!

Sommar:
Varmt och gött, älskar att mecka utomhus, sola och bada, se den fina naturen. Men fy fan när det är tropiska nätter, mygg och skit.

Hösten: Kan vara oerhört vacker och det är lite mysigt att plocka undan sommaren och krypa in. Men usch för de där dimmiga evighetadagarna. Blött och mörkt blir det.

Vintern: Gillar den friska luften och kylan på sitt sätt. Stora plus om det kommer snö. Kan vara väldigt mörk och trist också.

Våren: När allt slår ut i skogen, den där första lite kyliga grillningen, alla blommor man köper. Kommer nog inte på något negativt med våren faktiskt.

Jag tenderar att alltid längta till nästa årstid, glömmer att njuta av nuvarande.

Permalänk
Medlem

Sensommaren/tidiga hösten.

Fortfarande någorlunda varmt men inte för varmt, myggen har börjat försvinna.
Tyvärr är den perioden rätt kort här långt uppe i norr, vi snackar aug-sept och inte hela tiden då heller. Kan ibland regna el vara bitvis kallt då, ner mot 0 el under.

Även motsvarande på våren/tidiga sommaren, men den perioden är kortare mellan Chernobyl-tiden (allt gråbrunt) och mygginvasionen.

Slipper tackochlov fästingar helt här uppe, som verkar vara en plåga längre söderut. Sägs väl att det borde finnas, men är extremt sällsynt och aldrig stött på någon här.

Värsta tiden är nog nov-feb, det är då antingen kallt/snöfall/blåsigt och de byter av varann utan undantag.

Permalänk
Medlem

Höst o Vinter kan dra åt helvette. Bara skit. Mörkt, kallt, snö, is, jävulskap.

Senvår o sommar. Det är gött det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Lätt de där två veckorna om året då hösten verkligen blommat ut och alla träd bytt färg. Det är en pytteliten tidslucka, men den är i särklass min favorit. Nästbäst är sommaren, sen vintern. Våren begriper jag inte alls varför folk gillar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Definitivt våren. Önska vi hade vår året om. Inte för kallt, inte för varmt. Ljust och skönt ute.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Ett fint lager snö och rimfrost i träden. världen blir aldrig vackrare eller skönare att vistas i.

Permalänk
Medlem

Allt utom november månad. Den suger

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hösten, kanske mest för att det då är längst möjlig tid tills sommaren. Maj till september är bara en period man skall överleva.

Permalänk
Medlem

Sommaren, bara det är tillräckligt soligt. Höstmörker och rusk klarar jag mig utan, sen en skitlång vinter här i norr. Våren är helt ok med känslan av att överlevt kyla och snö.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att hitta några tider på året som är förmer än andra men ett par tillfällen står ut lite extra.

Tidig vår när allt börjar vakna och bladknopparna just har spruckit och grönskan är skir och nästan genomskinlig, innan klorofyllet gjort bladen riktigt gröna men de första vårblommorna har redandykt upp. Man anar att livet tar fart men det verkar på en gång ömtåligt och ändå så livskraftigt. Fåglarna börjar sin jakt på partner och luften är fylld med fågelsång. Snart kommer luften vara tung av dofter men än så länge kan man bara ana det som ska komma.

Och början på hösten när naturen klär sig i fantastiska färger, diset och dimman på morgnarna suddar tillfälligt ut kontrasterna innan luften klarnar och är lite kylig och man anar att naturen nu lägger sig till vila för att kunna, när våren kommer, ta nya tag. Allt lugnar ner sig, allt förbereder sig för vilotiden.

Permalänk
Medlem

1 Vår. Våren är nog perfekt. Inte för varmt, inte för kallt, ofta fint väder, trevligt med alla växter, man måste inte klä på sig 20kg kläder för att gå ut längre.

2 Höst. Hösten är en nära 2:a på samma grunder, men mer tråkigt med höstrusket.

3 Sommar. Sommaren är oftast för varm för mig numera. Uthärdlig med AC typ.

4 Vinter. Ligger väldigt nära sommar, men för mycket kläder.