Google släpper beta av Chrome för Windows på ARM

Permalänk
Melding Plague

Google släpper beta av Chrome för Windows på ARM

Intresset för Windows på ARM är svalt och Google konkurrerar med sitt eget Chromebook OS, men nu är en ARM-optimerad version av Chrome för Windows på väg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppades, när jag såg titeln, att det skulle vara en 32bit variant även.
Då jag nyss la vantarna på en Surface RT.....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av xfade:

Hoppades, när jag såg titeln, att det skulle vara en 32bit variant även.
Då jag nyss la vantarna på en Surface RT.....

Fryser den?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fryser den?

😂😂😂

Permalänk
Medlem

Sakta men långsamt säkert.

Permalänk

Ok, men nej tack.

google har så mycke fuffens för sig att jag inte vill köra nått som bygger på deras chrome shit varesig edge eller chrome.

kör firefox som faktiskt haft stöd ett bra tag på min pi4 med win 11 arm.
https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/123.0b3/win64-aa...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Arm på desktopdatorer på riktigt.

Wintel får gärna dö för en gångs skull.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ser fram emot Arm på desktopdatorer på riktigt.

Wintel får gärna dö för en gångs skull.

Steam Deck är ett bra steg på vägen helt ärligt

Om tvåan bara vågar köra ARM64 så är vi framme

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att hoppas på att Apple faktiskt släpper de drivrutiner som krävs för att kunna köra Windows 11 på samma sätt som förr, det vill säga Boot camp. Först då lär väl också Google m.fl. få riktiga incitament för utveckling till ARM. PC-marknaden är ju otroligt långsam när det gäller att övergå från x86. För Apple var det enklare som kunde tvinga fram förändringen. Men kan bland annat utvecklare och spelare börja snurra igång Windows 11 utan att behöva gå via exempelvis Parallels så kanske det plötsligt blir en tillräcklig hög efterfrågan för att de stora programmen ska skrivas för ARM till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Det är väl bara att hoppas på att Apple faktiskt släpper de drivrutiner som krävs för att kunna köra Windows 11 på samma sätt som förr, det vill säga Boot camp. Först då lär väl också Google m.fl. få riktiga incitament för utveckling till ARM. PC-marknaden är ju otroligt långsam när det gäller att övergå från x86. För Apple var det enklare som kunde tvinga fram förändringen. Men kan bland annat utvecklare och spelare börja snurra igång Windows 11 utan att behöva gå via exempelvis Parallels så kanske det plötsligt blir en tillräcklig hög efterfrågan för att de stora programmen ska skrivas för ARM till Windows.

Håller med.

Avsaknad av Boot Camp eller något motsvarande är ett rejält minus i mitt tycke. Nu visste jag om det när jag köpte min MBA M1 men enda direkta anledningen att det blev just denna var batteritiden, hur sval den är och att det gick att köra Firefox på den. MacOS är verkligen inget för mig men ont om alternativ på de tre punkterna ovan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Det är väl bara att hoppas på att Apple faktiskt släpper de drivrutiner som krävs för att kunna köra Windows 11 på samma sätt som förr, det vill säga Boot camp. Först då lär väl också Google m.fl. få riktiga incitament för utveckling till ARM. PC-marknaden är ju otroligt långsam när det gäller att övergå från x86. För Apple var det enklare som kunde tvinga fram förändringen. Men kan bland annat utvecklare och spelare börja snurra igång Windows 11 utan att behöva gå via exempelvis Parallels så kanske det plötsligt blir en tillräcklig hög efterfrågan för att de stora programmen ska skrivas för ARM till Windows.

Microsoft har ett exklusivt avtal med Qualcomm som gör att inga andra ARM-devices har fått köra Win11.
https://www.xda-developers.com/qualcomm-exclusivity-deal-micr...

Detta har förhindrat att form av progress att native boota Win11 på andra ARM-devices.
Som du säger kan man köra Win11 Virtualiserat på MacOS, även om du varit tvingad att köra Inside-programmet hos MS på grund av dessa exklusivitetsdeal. Detta verkar dock brutits upp lite nu för Parallels har officiellt stöd.

Men det är MS som faktiskt hindrat all form av integration här.
MS har själv skjutit sig i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Håller med.

Avsaknad av Boot Camp eller något motsvarande är ett rejält minus i mitt tycke. Nu visste jag om det när jag köpte min MBA M1 men enda direkta anledningen att det blev just denna var batteritiden, hur sval den är och att det gick att köra Firefox på den. MacOS är verkligen inget för mig men ont om alternativ på de tre punkterna ovan.

Du kan ju alltid köra Linux på din MBA M1, så får du den fantastiska hårdvaran och ett fantastiskt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Microsoft har ett exklusivt avtal med Qualcomm som gör att inga andra ARM-devices har fått köra Win11.
https://www.xda-developers.com/qualcomm-exclusivity-deal-micr...

Detta har förhindrat att form av progress att native boota Win11 på andra ARM-devices.
Som du säger kan man köra Win11 Virtualiserat på MacOS, även om du varit tvingad att köra Inside-programmet hos MS på grund av dessa exklusivitetsdeal. Detta verkar dock brutits upp lite nu för Parallels har officiellt stöd.

Men det är MS som faktiskt hindrat all form av integration här.
MS har själv skjutit sig i foten.

Vad jag förstår så påstås det att Qualcomms exklusiva avtal med Microsoft upphörde vid årsskiftet. Så det borde vara fritt fram för Apple att ta fram drivrutinerna. Jag undrar dock om det är så att Apple medvetet avstår? Av okänd anledning. Spontant tänker jag att det borde vara lönsamt för Apple att återuppta Boot Camp-idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du kan ju alltid köra Linux på din MBA M1, så får du den fantastiska hårdvaran och ett fantastiskt system.

Linux på M-processorerna är fortfarande väldigt "osäkert". Allt fungerar inte än, även om det är på god väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Håller med.

Avsaknad av Boot Camp eller något motsvarande är ett rejält minus i mitt tycke. Nu visste jag om det när jag köpte min MBA M1 men enda direkta anledningen att det blev just denna var batteritiden, hur sval den är och att det gick att köra Firefox på den. MacOS är verkligen inget för mig men ont om alternativ på de tre punkterna ovan.

Jag tillhör de personer som vill kunna installera Windows 11 för att göra lite casual gaming. Resterande tid är jag glad att ha macOS. Hade stödet för spel varit lika bra i macOS så hade jag inte brytt mig om Apple aldrig tar fram några drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Linux på M-processorerna är fortfarande väldigt "osäkert". Allt fungerar inte än, även om det är på god väg.

Allt nej, men allt som de absolut flesta har behov utav.
Visst, tänkte du köra PCIe över Thunderbolt är det inte fungerande men så gott som allt annat lirar nu om vi pratar Macbook Air till exempel. Se länk: https://github.com/AsahiLinux/docs/wiki/M1-Series-Feature-Sup...

Du kommer behöva fixa Mic via BT eller liknande för det saknas stöd för.
Tror nog man klarar sig utan den kritiska komponenten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Jag tillhör de personer som vill kunna installera Windows 11 för att göra lite casual gaming. Resterande tid är jag glad att ha macOS. Hade stödet för spel varit lika bra i macOS så hade jag inte brytt mig om Apple aldrig tar fram några drivrutiner.

Såfort PCIe över thunderbolt är fixat borde det gå att köra externt grafikkort på Linux på Macarna likt andra ARM64-plattformar.

Då borde även Proton fungera i Steam så du kan köra casual gaming likt på Steam Decken. Fast med t.ex Box64 som översättningslager till x86-kod också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Vad jag förstår så påstås det att Qualcomms exklusiva avtal med Microsoft upphörde vid årsskiftet. Så det borde vara fritt fram för Apple att ta fram drivrutinerna. Jag undrar dock om det är så att Apple medvetet avstår? Av okänd anledning. Spontant tänker jag att det borde vara lönsamt för Apple att återuppta Boot Camp-idén.

https://www.theregister.com/2024/01/22/microsoft_so_you_want_...

"We have the core technologies for them to do that, to run their ARM version of Windows, which in turn of course supports x86 user mode applications," he said. "But that’s a decision Microsoft has to make, to bring to license that technology for users to run on these Macs. But the Macs are certainly very capable of it."

Verkar som det är MS som förhindrar detta. Inte Apple.