HP varnar för datorvirus i bläckpatroner

Permalänk
Medlem

För att ingen ska tro på talet om virus berättar ju chefen själv att det är på tillbehören man tjänar pengar. Då försöker man tvinga folk att betala mer för bläcket. För min del blir det ingen mer HP-skrivare och de jag har ligger på ett särskilt subnät så att de inte uppdateras.

Permalänk
Medlem

Med AI och skadlig kod blev skrivarpatronerna för smarta så I detta universum står det sista stora kriget mellan skrivarfalanger och Skynet tittar på: "What the f### happened???"

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Vem använder konsumentskrivare idag?

Permalänk
Medlem

Själv är jag mer rädd för HPs egna mjukvara och drivrutiner än att någon skulle göra sig besväret att hacka min skrivare via bläckpatronerna. Känns lite löjligt att skrämma upp vanligt folk för en sådan sak.

Permalänk
Sötast

Ransomware på HP skrivare:
"Hej support?
Varför blir alla mina utskrifter wingdings?"

Ransomware på svartsjuk HP-AI skrivare:
"Varför fräser skrivaren och spottar bläck på min nya kille?
Samt varje gång JAG skriver så hamnar det alltid en röd ros någonstans på sidan?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Eller så kan man göra som Canon och slutar uppdatera drivrutinerna,...

Fick inte igång morsans ca 10 år gamla HP laserskrivare efter hon uppgraderat till windows 10, fanns inga drivrutiner.
Min 22 år gamla Epson scanner fungerar däremot fortfarande in windows 11.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Strosade på Elgiganten för ca 15 år sedan. Kommer fram till en pall där en skylt informerar "Skrivare 1:- saknar färgpatroner!". Skrattade lite, GICK DÄRIFRÅN och hade något att berätta för kompisarna på lördagskvällen.

Permalänk
Medlem

Jag menar, de där patronerna har ju innehållit ransomware sedan ett tag tillbaka.

"Betala oss en peng per månad annars så kommer du inte kunna använda din skrivare, scanner, eller bläcket du redan har betalat för.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Det är ju inte utan anledning att HP och Dell/Alienware sitter permanent på min skitlista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Fick inte igång morsans ca 10 år gamla HP laserskrivare efter hon uppgraderat till windows 10, fanns inga drivrutiner.
Min 22 år gamla Epson scanner fungerar däremot fortfarande in windows 11.

Låter märkligt. Har du testat att hämta drivrutin från Windows Update? Jag hade en HP LaserJet som det fanns drivrutiner till Windows 3.1 som fungerade med Windows 10, dock så krävdes det att drivrutinen hämtade från Windows Update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

HP Maffian som spärrar 3e parts patroner ändå.
Fy fan för HP

Billigare skrivare, håvar in pengar på deras patroner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter märkligt. Har du testat att hämta drivrutin från Windows Update? Jag hade en HP LaserJet som det fanns drivrutiner till Windows 3.1 som fungerade med Windows 10, dock så krävdes det att drivrutinen hämtade från Windows Update

Annars är compability modus en bra variant mina föräldrars Canon fotoskrivare har inte fått nya drivrutiner sen Windows 7 men installera dem med compability modus Windows 7 så funkar de under windows 11 utan problem.

Permalänk

Omtänksamt att dom varnar för att dom bryr sig om våran säkerhet. Då vet vi nu att vi borde skärpa oss och bara köpa original, annars är det ju våra egna fel att vi är greedy.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, jag tror nog att det är vettigt att skrivaren kan hålla koll på att en behållare för magenta är kodad med ID för magenta. Annars skulle en användare kunna stoppa in magenta på platsen för gult, eller ha tre behållare med cyan och magenta för svart, med väldigt konstiga utskrifter som resultat...

Alternativet skulle vara att göra behållarna fysiskt olika så en viss färg bara passar på en viss plats, men det innebär att man behöver separata produktionslinjer för varje färgs behållare. Med en klisterremsa med ID-tagg blir det mycket enklare, och man kan ha samma behållare för alla färger. Det jag menar är i princip en streckkod, fast i elektronisk form. Ingen kod som körs.

Eller, hör o häpna, så sätter man en liten klisterlapp med förväntad färg på varje plats. Sen låter man användaren matcha färg. Nån måtta får det vara på folks idioti. Snart har vi som i usa där det sitter en pil på shampoflaskan som visar var kletet kommer ut...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Eller så kan man göra som Canon och slutar uppdatera drivrutinerna, min nästan nya (bara 10 år eller nåt) skrivare kan inte installera drivrutinerna i modernare former av MacOS än Catalina, dvs, drivrutinerna är 64-bitars så Canon kan inte "skylla" på att skrivaren är 32-bitars. Har fått den att fungera hjälpligt som skrivare i MacOS Monterey, genom att ta hem drivrutiner för Catalina, men scanningen funkar inte längre. "Airprint" funkar då och då, men det ger inte lika många valmöjligheter eller utskrift på optiska skivor.

Samma när Windows 8 kom, då fick en annan av våra Canon-skrivare efter några månader till nöds drivrutiner, men när Windows 8.1 kom så ansågs skrivaren obsolet. Notera då att drivrutinerna och programmen fungerade, de gick bara inte att köra installationsprogrammet på Windows nyare än Windows 7, och senare Windows 8.

Ja, jag förstår att de inte kan uppdatera i evigheter, men skrivare är ju en av de saker man har till datorn som kan förväntas leva längst (om de inte pensioneras av tillverkarna dådå).

Finns en anledning till att jag win7 för scanning+utskrift på min 10+ år gamla skrivare.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Finns en anledning till att jag win7 för scanning+utskrift på min 10+ år gamla skrivare.

Hoppas att inte den datorn är ansluten till internet.