Asus lägger ned NUC Extreme

Permalänk
Melding Plague

Asus lägger ned NUC Extreme

Den taiwanesiska tillverkaren har tagit över Intels NUC-tillverkning, men det innebär inte att alla varianter kommer vara kvar i sortimentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När jag var sugen på en NUC så var det mest för att ha vid TVn men valde att behålla min Shield TV istället. Är väl kanske inte rätt användningsområde men jag hade velat ha en kraftfull NUC vid TVn som även har stöd för alla moderna format och streaming tjänster.

Sitter väl mest och är sur på att det fortfarande inte finns en ny Shield.

Permalänk
Medlem

Detta är väl den modell som hade minst med själva NUC-konceptet att göra.

Känns som att det kanske passar bättre under annat namn i den mån Asus gör någon motsvarighet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sitter väl mest och är sur på att det fortfarande inte finns en ny Shield.

Jag tjurade i nästan två år för jag ville köpa 'nästa modell' innan jag köpte en ändå och nu har jag ägt den i två år och det finns fortfarande inte en ny modell. Men å andra sidan gör den allt jag vill också. Det saknas väl egentligen rimliga format att släppa en ny produkt för?
Men jag hoppas det kommer en med minst Wifi6e, stöd för 8k och något mer kul format som är på gång. Framför allt skulle jag vilja ha modernare wifi i den för att helt slippa tänka på sladd.
Det känns ju dock som att produkten dog när hypen om gaming as a service dog ut..

Jag gissar att nästa blir en NUC av något slag, även om jag inte gillar att ha en fläktkyld, dubbelt så energikrävande, dubbelt så dyr pryl i tv-hyllan..

Permalänk
Medlem

Finns mindre ITX-chassin, så kanske inte det som säljer bäst då du kan bygga mindre och bättre för samma budget troligen

Hoppas på fler NUC med dedikerade grafikkort, mobila varianter. Där finns där en storlek man kan betala premium för, tyvärr oftast för dyrt ändå

Permalänk
Medlem

Tanken med NUC är just en väldigt kompakt dator och Extreme är i största laget.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

jag köpte sista generationens intel nuc (13th) och ett fanless chassi och kör det som htpc, det bästa med den är att den faktiskt har inbyggt CEC vilket är väldigt svårt att hitta i htpc världen, nice om man inte orkar slå på tvn, stereo osv när man ska titta på något, bara power on via knapptryck på remote keyboard / via wol eller powerknapp på chassi, allt startar på under 5 sec och som sagt fanless så nada oljud, 4k 60hz utan problem, vädligt nöjd med den setuppen.

Permalänk
Medlem

Det här flytten till Asus, innebär det support för gamla enheter också?

Jag har en NUC7i3BNK som Intel fram tills årsskiftet(?) erbjöd bios etc men det är borta nu. Men nu finns det hos Asus. Undras tro hur mycket support man kan förvänta sig framgent, har noll förtroende för Asus gällande mjukvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

När jag var sugen på en NUC så var det mest för att ha vid TVn men valde att behålla min Shield TV istället. Är väl kanske inte rätt användningsområde men jag hade velat ha en kraftfull NUC vid TVn som även har stöd för alla moderna format och streaming tjänster.

Sitter väl mest och är sur på att det fortfarande inte finns en ny Shield.

Vad är det du saknar med shielden? Funkar ju med 100Mb/s 4K 60 HDR utan större problem, helt ljudlös, låg energiförbrukning och trevlig fjärr.

Det enda jag saknar är auto refresh rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är det du saknar med shielden? Funkar ju med 100Mb/s 4K 60 HDR utan större problem, helt ljudlös, låg energiförbrukning och trevlig fjärr.

Det enda jag saknar är auto refresh rate.

YouTube HDR, HDR10+, AV1 decoding, HDMI 2.1 med 120Hz, uppdaterat interface i 4K och inte 1080P, 1080P är så suddigt på 85". Automatisk framerate matching finns ju i Kodi/Plex etc men skulle va nice om det va på OS nivå i allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

YouTube HDR, HDR10+, AV1 decoding, HDMI 2.1 med 120Hz, uppdaterat interface i 4K och inte 1080P, 1080P är så suddigt på 85". Automatisk framerate matching finns ju i Kodi/Plex etc men skulle va nice om det va på OS nivå i allt.

https://github.com/yuliskov/smarttube
Har HDR, bättre interface, adblock,frame rate match med mera

Vad ska du med 120hz till film?

Ja precis det finns på vissa appar men hade velat ha en global setting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://github.com/yuliskov/smarttube
Har HDR, bättre interface, adblock,frame rate match med mera

Vad ska du med 120hz till film?

Ja precis det finns på vissa appar men hade velat ha en global setting.

Kör SmartTube men HDR fungerar inte för mig iaf, framerate matching känns ghetto också då videon spelar i typ 5 sekunder innan det byter Hz.

120Hz vill jag väl ha mest för spel på emulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

När jag var sugen på en NUC så var det mest för att ha vid TVn men valde att behålla min Shield TV istället. Är väl kanske inte rätt användningsområde men jag hade velat ha en kraftfull NUC vid TVn som även har stöd för alla moderna format och streaming tjänster.

Sitter väl mest och är sur på att det fortfarande inte finns en ny Shield.

Beelink har väl just detta? Också till ett pris som är billigare än nuc.

Permalänk
Medlem

Köp en Xbox Series S/X, funkar klockrent som mediaspelare, och spelkonsol på köpet. UHD, HDR, hdmi 2.1, 120Hz, CEC, Dolby Atmos, m.m. Och mycket billigare än en ROG NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Köp en Xbox Series S/X, funkar klockrent som mediaspelare, och spelkonsol på köpet. UHD, HDR, hdmi 2.1, 120Hz, CEC, Dolby Atmos, m.m. Och mycket billigare än en ROG NUC.

Xbox Series X kan inte spela upp PGS/Vobsub utan transcode i Plex iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Köp en Xbox Series S/X, funkar klockrent som mediaspelare, och spelkonsol på köpet. UHD, HDR, hdmi 2.1, 120Hz, CEC, Dolby Atmos, m.m. Och mycket billigare än en ROG NUC.

Oj... na en vanlig medaspelare gör jobbet bättre, nshield, och ännu bättre apple TV, autoHZ, auto SDR/HDR etc på alla streamnjgstjänsterna, plex och infuse med... tro mig, har testat dom flesta mediaspelare och konsoler , hehehe