Hårdvara för bartop arcade

Permalänk

Hårdvara för bartop arcade

Under lång tid har jag planerat att bygga en 2 player bartop arcade maskin tillsammans med min dotter. Både för att hon ska få lite "riktig" träslöjd och få göra nåt som ska kunna användas efteråt men även att få skruva lite datorgrejer. Sen givetvis, och klart mest fokus att göra lite hobbyprojekt tillsammans.

Hursomhelst så har jag ritat upp lite skiss på hur den ska se ut och skaffat skärm, högtalare, knappar och spakar.
Datormässigt började det hela med att jag köpte en Rpi4 som var tänkt att köra med ihop med en SSD. Under förra året så blev det lite uppdatering av hårdvara på barnens datorer hemma så det blev en NUC5i5 ledig som jag testinstallerade batocera på och provlekt med lite. Funkar hyggligt, men inte superbra.
Nyligen så blev det uppdaterad hårdvara i en annan dator så då blev det en 4790k med bräda och 16Gb RAM "över". Den klår ju NUCens prestanda ganska rejält. Så nu tänker jag att den platformen får användas istället, men jag skulle behöva komplettera med ett grafikkort till denna.

Tanken är att kunna köra så "nya" emulatorer som möjligt. I alla fall upp till ps2/xbox/wii men helst även PS3/Xbox360.

Så här kommer nu min fråga.
Vad skulle vara lämpligt att försöka få tag på? Jag sneglar mot GTX 1070 eller 1060. Skulle det vara "rätt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Under lång tid har jag planerat att bygga en 2 player bartop arcade maskin tillsammans med min dotter. Både för att hon ska få lite "riktig" träslöjd och få göra nåt som ska kunna användas efteråt men även att få skruva lite datorgrejer. Sen givetvis, och klart mest fokus att göra lite hobbyprojekt tillsammans.

Hursomhelst så har jag ritat upp lite skiss på hur den ska se ut och skaffat skärm, högtalare, knappar och spakar.
Datormässigt började det hela med att jag köpte en Rpi4 som var tänkt att köra med ihop med en SSD. Under förra året så blev det lite uppdatering av hårdvara på barnens datorer hemma så det blev en NUC5i5 ledig som jag testinstallerade batocera på och provlekt med lite. Funkar hyggligt, men inte superbra.
Nyligen så blev det uppdaterad hårdvara i en annan dator så då blev det en 4790k med bräda och 16Gb RAM "över". Den klår ju NUCens prestanda ganska rejält. Så nu tänker jag att den platformen får användas istället, men jag skulle behöva komplettera med ett grafikkort till denna.

Tanken är att kunna köra så "nya" emulatorer som möjligt. I alla fall upp till ps2/xbox/wii men helst även PS3/Xbox360.

Så här kommer nu min fråga.
Vad skulle vara lämpligt att försöka få tag på? Jag sneglar mot GTX 1070 eller 1060. Skulle det vara "rätt"?

För egen del hade det först och främst varit en kompatibilitetsfråga. Orkar personligen inte med massa klabbande och hackande för att få den där typen av grejer att funka. Hade kollat upp vilken driverversion aktuell Batocerarelease innehåller - räkna inte med att det är något särskilt nytt - och hur välutvecklad supporten för olika GPU:er är i den. När den saken är utredd hade valet landat på vassaste möjliga kort med bra support inom aktuella budget- och effektförbrukningsramar.

Ska jag gissa, så är du är ganska rätt ute med dina funderingar på något Geforce 10-kort. Vad som kan vara intressant är väl att ta reda på om det skulle gå med något nyare som sannolikt inte är så värst mycket dyrare på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack för feedback och förslag. Jag fick tag på ett 1070 ti. Det lär ju räcka till ett bra tag. Funderar dock på att byta det mot ettt 1070 som sitter i en av barnens datorer.
Testade som hastigast att emulera ps3 ridge racer 7 och det höll ju lätt 60fps, så förhoppningsvis är det inga problem att köra även för ett 1070.

Nu ska jag bara bråttas med dilemmat att bygga in ett fullsize ATX mobo med stor CPU-kylare, GTX-kortet, nätagg, lite baslåda, högtalare och skärm i en låda.

Som sagt, det här projektet spårade ur lite hårdvarumässigt... Från en liten enkel Rpi med nån grendosa och en 19" 4:3 skärm till en "fullskalig" dator med 2.1 system och 27" 16:9 skärm. Det blir en stor bartop när all den hårdvaran ska få plats.