AMD släpper Ryzen 8000G-serien med integrerad RDNA 3-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Det är just detta jag inte förstår, varför vill man lansera med desktop. Men finns det en marknad så finns det en marknad..

För att konsumenter vill köpa prisvärda datorer.
Amd kan erbjuda en prisvärd lösning med CPU och GPU i ett.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Det är just detta jag inte förstår, varför vill man lansera med desktop. Men finns det en marknad så finns det en marknad..

Tror din uppskattning av den genomsnittlige datorköparen är lite off. De allra flesta vill köpa något som är billigt och klarar surf, streaming och att spela klondike. De är inte intresserade av AAA-spel och behöver således inget mer avancerat. För dessa passar en sådan APU perfekt, den är till och med lite overkill men ändå tillräckligt kapabel så barnbarnen kan spela lite mer avancerade spel på den när de hälsar på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag som tröttnade vänta på denna för ett år sedan och byggde ny HTPC runt en 5600G. Skulle väntat ett år till.

Det sagt, 5600G fungerar prima som HTPC. Skulle dock vilja ha lite mer krut i grafiken för att kunna spela på den vid behov. Visst går det spela på en 5600G, vissa spel går alldeles utmärkt, men 780M är flera gånger bättre än Vega 7.

Jag har också en HTPC med en 5600g som jag byggde när den släpptes, fungerade bättre än förväntat att spela på när jag testade det för skojs skull.
Kör mest causal gaming på den men så länge man kollar att spelen inte har högre minimumkrav än typ GTX 750ti så har det fungerat super. Sen låter jag TVn skala upp till 4K offtast. Hade lyckats få tag i vettiga Sodimm minnen så överklockade dem till 3600Mhz Cas 16 och det gjorde märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För riktigt små lådor så är det barebones som gäller. Du köper låda, moderkort, kylning och PSU (ofta extern) i ett och installerar RAM, lagring och eventuellt CPU. Kan ta någon månad innan det kommer med de nya chippen, men jag är riktigt nöjd med de jag byggt.

För lite större... Prisjakt, slå filtren och markera "Plats för expansionskort: nej". Inte mycket, men några finns det.

Tack för tipsen, det var hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se speljämförelser med dessa.

Sen för dem som inte vet vad man skall ha dessa till så farsan borde byta ut sin gamla laptop som kostade en 4000:- som står i en hylla bredvid skrivbordet, varken snyggt eller enkel att starta. Skulle vara perfekt med en Asrock deskmini så kan jag och mina barn spela lite också när vi är där.

För mig skulle det nog också vara smidigare då jag ändå nästan alltid dockar min Steamdeck.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Media pc kommer aldrig vara ett bra val om det är streaming tjänster du ska använda. DRM problem kommer låsa dig ur bra bitrates, upplösningar och hdr.

....varför då?

Jag förstår inte riktigt hur det skulle påverka på något sätt, jag har kört det i flera år och har aldrig haft problem eller ens reflekterat över att det skulle göra någon som helst skillnad om du har en IGPU eller ett 1650 vid sidan om

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

För att konsumenter vill köpa prisvärda datorer.
Amd kan erbjuda en prisvärd lösning med CPU och GPU i ett.

8700G och ett mini-itx moderkort blir allt annat än prisvärt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

8700G och ett mini-itx moderkort blir allt annat än prisvärt tyvärr.

Bygga ett kompakt mATX bygge då istället kanske?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bygga ett kompakt mATX bygge då istället kanske?

Då åker priset ned drastiskt, 8700G kommer bli dyr och det skulle vara intressant å se en jämförelse mot en i5 12400f + Arc A380 som tillsammans kostar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hoppas AM5 versionen av ASrocks DeskMini håller liknande prissättning som deras AM4 versioner, så är ju detta högintressant.

Undrar vilken DDR5 hastighet man bör gå på, snabbast möjligast som tidigare versioner?

Minnescontrollern verkar inte klara mer än 5200 MT/s. Står inget om timings men tajta timings kan nog ge en del "stutter-relief".

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

8700G kan vara intressant om det går att lösa passthrough i Proxmox till lxc. Klarar den 128GB eller mer ram?

CPUn klarar 256GB så beror på moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Själv är jag ute efter en mindre htpc för att spela upp film och lite casual gaming. Då känns dessa proppar perfekt.

Någon som vågar sig på en gissning när barebones med dessa finns att köpa?

Spontant är jag rätt säker på att Intel är ett bättre val då de har genomgående haft bättre kvalitet på encode/decode i sina iGPU än AMD ens på sina high-end GPUer. Kanske inte prio om casual gaming också är en tänkt funktion men värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Spontant är jag rätt säker på att Intel är ett bättre val då de har genomgående haft bättre kvalitet på encode/decode i sina iGPU än AMD ens på sina high-end GPUer. Kanske inte prio om casual gaming också är en tänkt funktion men värt att ha i åtanke.

Fungerar det bra med en 5600G med gamla Vega 7 så lär det fungera bra även med 8X00G och RDNA 2 eller 3.

Jag tvivlar på att någon köper denna APU för att själva strömma eller skapa video. För att titta på strömmad eller uppspelad video är det ett ickeproblem så vet inte riktigt varför du ropar varg?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ja, en digital signal ut från datorn som du kan koppla till ett externt ljudkort i valfri prisklass som du själv får välja låter kalas i mina öron, (skillnaden är bara att att ljudkortet inte sitter i själva datorn som kan påverkas av elektriska störningar).

Däremot brukar inte den kretsen kosta mycket att bygga in på moderkortet och vi har tillräckligt med komponenter och konfigurationer att välja på , så därför gnäller jag inte på det.

En "G" processor från AMD kan landa 1000kr dyrare. För någon som inte kommer använda APU funktionerna är det helt och hållet bortkastade pengar så därför kommer jag aldrig motivera ett sådant köp. Är dessa funktioner verkligen så populära och eftertraktade och behöver vi lägga ner forskning och tid på att utveckla dessa funktioner när man kan lägga ner tid på annat som är relaterat till CPU?

Att integrera en grafikdel är väl framtiden? Kolla på Apples M-serie, extremt hög IO inom SoC som ingen PCI-express kan komma i närheten av. En komponentbaserad PC har idag stora IO-hastighets-nackdelar mot SoCs, minneshastigheter inte minst. Sedan tror jag du missar synergieffekterna av att ha dedikerade funktioner direkt på SoCn för beräkningar, att rendera 3D grafik på en traditionell CPU är oerhört energi och prestandainneffektivt jämfört med grafikdelar på en SoC, dessa delar kan även nyttjas i andra specialberäkningar inom bl.a. AI.

Permalänk
Medlem

För er som inte ser use-case, fine, det är inte för er, personligen tycker jag att det är ett oerhört bra val för en instegs-PC för ett barn som senare kan uppgraderas med dGPU. Sedan finns det som många nämner HTPC-delen som jag också ser som en killer-app. Om det är "too little too late" kan jag inte uttala mig om, skulle ju vara intressant att se prestanda jämfört med en ny laptop-CPU från Intel som väl dyker upp i några NUCs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För er som inte ser use-case, fine, det är inte för er, personligen tycker jag att det är ett oerhört bra val för en instegs-PC för ett barn som senare kan uppgraderas med dGPU. Sedan finns det som många nämner HTPC-delen som jag också ser som en killer-app. Om det är "too little too late" kan jag inte uttala mig om, skulle ju vara intressant att se prestanda jämfört med en ny laptop-CPU från Intel som väl dyker upp i några NUCs.

Säg mig varför den inte skulle fungera som HTPC?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Säg mig varför den inte skulle fungera som HTPC?

Killer-app betyder att den är bra för det. Dvs jag tror att det är en bra HTPC-CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fungerar det bra med en 5600G med gamla Vega 7 så lär det fungera bra även med 8X00G och RDNA 2 eller 3.

Jag tvivlar på att någon köper denna APU för att själva strömma eller skapa video. För att titta på strömmad eller uppspelad video är det ett ickeproblem så vet inte riktigt varför du ropar varg?

Om du kollar nördforum för AV-entusiaster så ser du att det finns skillnader i hur de hanterar exempelvis olika bilder/sek, AV1, specialcodecs etc. Intel har traditionellt varit the gold standard om man vill ha bit-perfektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om du kollar nördforum för AV-entusiaster så ser du att det finns skillnader i hur de hanterar exempelvis olika bilder/sek, AV1, specialcodecs etc. Intel har traditionellt varit the gold standard om man vill ha bit-perfektion.

Är inte det lite som audiofiler som tror en elkabel för fem tusen är bättre än en för femtio spänn?

Vad jag menar med det är att de allra flesta märker ingen skillnad, de du nämner är nog i sammanhanget en minoritet. Jag har inte stött på några problem med min 5600G och då tittar jag på väldigt mycket film och serier via min HTPC. Jag är förvisso inte så anal att jag sitter och analyserar mikrosekunder då jag inte ser behovet eftersom allt fungerar.

Hade egentligen inga problem med min gamla HTPC med Athlon X2 240e och HD6850 heller för den delen. Skaffade nytt bara för att det grafikkortet inte hade stöd för 4k.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är inte det lite som audiofiler som tror en elkabel för fem tusen är bättre än en för femtio spänn?

Vad jag menar med det är att de allra flesta märker ingen skillnad, de du nämner är nog i sammanhanget en minoritet. Jag har inte stött på några problem med min 5600G och då tittar jag på väldigt mycket film och serier via min HTPC. Jag är förvisso inte så anal att jag sitter och analyserar mikrosekunder då jag inte ser behovet eftersom allt fungerar.

Hade egentligen inga problem med min gamla HTPC med Athlon X2 240e och HD6850 heller för den delen. Skaffade nytt bara för att det grafikkortet inte hade stöd för 4k.

Jag är inte så anal heller men de lådor avsedda för streaming får även de ibland kritik för att de inte spelar upp format x perfekt. Som sagt, jag tror att det är en grym CPU för en HTPC, speciellt med lite casual gaming.