Permalänk
Medlem

Vilken typ av diskare är du?

Jag och frugan är helt olika när vi lagar mat i köket, jag gillar att diska samtidigt som maten står och puttrar så nästan allt är klar när man ska äta för att slippa kaoset efter. Frugan är tvärt i mot så det ser ut som ett mindre slagfält i köket när man ska sätta sig att äta.

Så vilken typ av diskare är du? Förklara gärna

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Ingen.

Jag har Diskmaskin.

Stoppar i Disken direkt efter maten, sen låter jag diskmaskinen vänta tills den är full, sparar vatten och miljön.

Permalänk
Medlem

Blandning på den. Diskar det som går samtidigt, typ stekpannor och sånt får vänta till maten är klar.

Permalänk
Medlem

Vi har också diskmaskin men inte kör man träskärbrädor, stekpannor mm i den inte.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag gillar inte att spara på allt stök utan försöker hålla efter generellt, även om det oftast bara innebär att ställa ned direkt i diskmaskinen.

Förbrukade förpackningar blir inte liggande utan går direkt i sorteringen t.ex. eller sköljs av vid behov, dumpar inte allt disk i diskhon för att pilla på senare... Båda verkar ganska vanligt förekommande generellt verkar det som.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Lite både. Försöker under tiden maten lagas, i alla fall om det är sådan som kan sköta sig själv. Blir alltid en hel del efter också, kastruller/stekpannor som maten serveras ifrån t.ex.

Skrivet av JoOngle:

Ingen.

Jag har Diskmaskin.

Stoppar i Disken direkt efter maten, sen låter jag diskmaskinen vänta tills den är full, sparar vatten och miljön.

Men man diskar ju inte (bra) stekpannor, knivar eller liknande i maskinen. Ej heller verktyg i trä.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Stoppar in i diskmaskinen under tiden jag lagar mat - förutom knivar, vissa skärbrädor, stekpannor och stora saker som tar för mycket plats i diskmaskinen. De diskas för hand när det finns tid mellan momenten i matlagningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Lite både. Försöker under tiden maten lagas, i alla fall om det är sådan som kan sköta sig själv. Blir alltid en hel del efter också, kastruller/stekpannor som maten serveras ifrån t.ex.

Men man diskar ju inte (bra) stekpannor, knivar eller liknande i maskinen. Ej heller verktyg i trä.

Jag har plastbräda till bröd. Använder en ugnsliknande Air-fryer till mat varje dag, har inte använd stekpannor på ett år, den speciella stekpanna som ugnen använder, torkar jag bara av direkt, så allt underhåller sig själva på nåt sätt.

#SingleLivÄrGött

Permalänk

Var finns alternativet att man har en hund och ställer ner sakerna på golvet och denna diskar det åt en?

Annars beror det på vad man gör huruvida man ska diska samtidigt eller inte.

Permalänk
Medlem

Äter middag väldigt sent. Fatet fylls med vatten och får stå över natten (fördiskar sig självt). Sedan diskar jag både lunch- och middagsfatet. Sparar lite varmvatten på det sättet och kan hälla över diskvattnet från det ena fatet till det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag har plastbräda till bröd. Använder en ugnsliknande Air-fryer till mat varje dag, har inte använd stekpannor på ett år, den speciella stekpanna som ugnen använder, torkar jag bara av direkt, så allt underhåller sig själva på nåt sätt.

#SingleLivÄrGött

Jag sågar därmed din matlagning med fotknölarna.* Airfryer är det inget fel på, men hädelse att dissa stekpannor ju!

*Har själv matlagning som intresse och stor samling stekpannor i rostfritt stål, kolstål och gjutjärn. Spelar ingen roll för mig om jag bott ensam eller med någon annan, matlagning är både roligt och gott!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Efter..
Dock har jag kvar samma assiett, glas och mugg hela veckan.
Tallrikar slänger jag in i diskmaskinen.

PS.. ser nu att jag missade hela frågan...

Laga mat? vad är det??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag sågar därmed din matlagning med fotknölarna.* Airfryer är det inget fel på, men hädelse att dissa stekpannor ju!

*Har själv matlagning som intresse och stor samling stekpannor i rostfritt stål, kolstål och gjutjärn. Spelar ingen roll för mig om jag bott ensam eller med någon annan, matlagning är både roligt och gott!

Man kommer förvånansvårt långt med en av dom nya smarta Air fryer / kombiugnarna. Typ:

https://www.youtube.com/watch?v=5_25JHvb8sg&t=785s

https://www.youtube.com/watch?v=2YTOa1baEQ8&t=19s

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet: När diskhon+diskbänken börjar bli full efter ca en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Man kommer förvånansvårt långt med en av dom nya smarta Air fryer / kombiugnarna. Typ:
https://www.youtube.com/watch?v=2YTOa1baEQ8&t=19s

Yup, jag har den större version av just det du länkar till, är supernöjd med den (I Sverige heter den dock SAGE och inte Breville), men det är samma.

Många tror när vi säger "Air-Fryer" att det är en sån plastiklåda med en liten skuff vart man slänger pommes och kycklingvingar nere i. Näh du - detta är en rejäl ugn med varmluft, Mikro, Air-Fryer etc. i ett, och du kan även baka bröd o kakor i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Yup, jag har den större version av just det du länkar till, är supernöjd med den (I Sverige heter den dock SAGE och inte Breville), men det är samma.

Jepp, jag vet. Har en hel del från Sage. Dom är galet bra. Mina favoriter är Pizzaugnen och Control freak.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Diskmaskin. Häller vatten i det jag nyss använt, och sen får det stå tills jag stoppar ner i diskmaskinen nästa gång

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

diskmaskin! och det ska leggas inn på rätt sätt!

Permalänk
Medlem

Diskar allt man använder i matlagningen allt eftersom. Konstigt nog staplas sedan tallrikar, glas och bestick i diskhon tills jag får lust att stoppa dem i diskmaskinen, där förra vändans disk står sen några dagar tillbaka. Hamnar alltid i feltakt med diskandet känns det som.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Röstade fel. Röstade på efter jag ätit, men det stämmer inte kom jag på. Jag håller efter en del under tiden jag lagar mat, så något mitt i mellan är det jag skulle ha valt.

Permalänk
Medlem

"Diskar" gjutgärnspannorna direkt. Resten står på bordet tills jag orkat tömma maskinen eller behöver köra den igen för jag har slut på bestick eller glas

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Diskmaskin?

Övrigt kör man ju nån gång efter maten, har jag köttfärs i stekpannan eller typ gryta i en kastrull så måste det ju vara där tills jag ätit färdigt och sedan gjort matlådor av resterande.
Man kan väl börja göra sånt innan man äter men det känns som omvänd ordning och då hinner ju maten bli kall.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Försöker hålla köket rent så gott som det går under och efter matlagning, så allt som kan åker rakt in i diskmaskinen på momangen!

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet att ställa in allt i diskmaskinen allt eftersom man är färdig med det, sen in med tallrikar o bestik efter man ätit klart o bara trycka igång....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet att kunna välja fler än ett svar. Jag diskar alltid under tiden jag lagar mat, och innan jag ska äta, dvs diverse kastruller och annan köksutrustning. Maten hinner inte direkt bli kall på dom få ögonblick det tar att städa i ordning efter sig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om vi säger såhär, jag hade gärna haft två diskmaskiner så jag sluppit att ens plocka ur den. Bara ta ren disk från ena, använda och sätta in i den andra. Har tyvärr bara plats för en i köket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

handdiskar och samlar ihop disken till en batch och tar allt med en sats diskvatten och en sats sköljvatten (har 2 hoar). - nej, jag diskar inte under rinnande varmvatten som jag vet många gör - varmvattenberedare och får betala elräkningen själv för varmvattnet så slutar man med det ganska snart.

visst jag saknar diskmaskinen lite grand (har inte plats för det om inte hela kökets underskåp möbleras om - tyvärr) men det går rätt snabbt att diska och inte i två timmar eco-disk som en diskmaskin kör...

Permalänk
Medlem

Allt utom gjutjärnspannor diskas efter måltiden. Visst, är det något som innebär väntetid mitt i (exempelvis pannkakor), ja då kan man diska upp det som finns att diska. Jag är även av uppfattningen att man inte måste diska så snart det finns disk - något jag tyvärr aldrig haft en partner som hållt med om.

Numera har jag dock diskmaskin, så diskandet är ett huvudbry mindre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8