Problem vid nollställing vid S7 edge (email "ivägen")

Permalänk
Medlem

Problem vid nollställing vid S7 edge (email "ivägen")

Hej jag ska sälja min S7 edge och det senaste Gmail kontot på den är min mammas och hon har gått bort. Jag kan inte nollställa från menyn då jag inte kan ta mig in i hennes Gmail och jag kan inte nollställa den från "start menyn" av samma anledning. För går jag den vägen vet jag att jag inte kan använda den av samma anledning.
Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erci84:

Hej jag ska sälja min S7 edge och det senaste Gmail kontot på den är min mammas och hon har gått bort. Jag kan inte nollställa från menyn då jag inte kan ta mig in i hennes Gmail och jag kan inte nollställa den från "start menyn" av samma anledning. För går jag den vägen vet jag att jag inte kan använda den av samma anledning.
Tack på förhand.

Om du fabriksåterställer via menyn i Inställningar behöver du bara ange telefonens upplåsningskod, som du har. Den blir då borttagen från google-kontot och du kan sälja den utan problem för nästa användare.

Det är bara om du återställer via recovery du får problem med google-koppling.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du fabriksåterställer via menyn i Inställningar behöver du bara ange telefonens upplåsningskod, som du har. Den blir då borttagen från google-kontot och du kan sälja den utan problem för nästa användare.

Det är bara om du återställer via recovery du får problem med google-koppling.

Stämmer verkligen det? Behöver man inte logga ut från Google-kontot om man försöker återställa via Inställningar?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PointMan:

Stämmer verkligen det? Behöver man inte logga ut från Google-kontot om man försöker återställa via Inställningar?

Hum. Det verkar bero på OM den uppgraderats till Android 8
Om inte kan du behöva logga ut först.
https://www.theverge.com/21419919/delete-data-android-phone-s...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du fabriksåterställer via menyn i Inställningar behöver du bara ange telefonens upplåsningskod, som du har. Den blir då borttagen från google-kontot och du kan sälja den utan problem för nästa användare.

Det är bara om du återställer via recovery du får problem med google-koppling.

Tyvärr stämmer inte det efter viss uppdatering som de har nämnt nedanför, det var det var nämligen det jag tänkte först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hum. Det verkar bero på OM den uppgraderats till Android 8
Om inte kan du behöva logga ut först.
https://www.theverge.com/21419919/delete-data-android-phone-s...

Det där har ju tyvärr ingenting med det underliggande Google kontot att göra. Jag undrar nästan om det är en Samsung grej. Jag ligger iaf på version 8.
Det måste ju gå att stänga av på något jävla vis tycker man.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erci84:

Det där har ju tyvärr ingenting med det underliggande Google kontot att göra. Jag undrar nästan om det är en Samsung grej. Jag ligger iaf på version 8.
Det måste ju gå att stänga av på något jävla vis tycker man.

Samsung har ju också sin egen kontoregistrering, sin egen enhetshantering osv som duplicerar det google gör på många sätt. Är telefonen inloggad på ett sånt kommer du behöva hantera den hos samsung också.

Det nämns i artikeln jag länkade.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Om den kör Android 8.0 så får du tampas med FRP (Factory Reset Protection), dvs stöldskyddet. Sen som det nämns så har vi även Samsungs motsvarighet om den nu hade ett Samsung-konto registrerat utöver Google-kontot.

Du kan testa dig fram med verktyget SamFw som sägs kunna förbigå FRP på åtminstone äldre Samsung-telefoner såsom denna. Vet inte om den även hanterar Samsung-konton. Om den fungerar som jag misstänker, så gör den i princip det man kan göra på egen hand med Odin genom ompartitionering och fullständig återställning av alla partitioner till fabriksläget, sånt jag själv gjorde en hel del utav där med första, andra och tredje generationens Samsung Galaxy-telefoner.

https://samfw.com/blog/samfw-frp-tool-1-0-remove-samsung-frp-...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om den kör Android 8.0 så får du tampas med FRP (Factory Reset Protection), dvs stöldskyddet. Sen som det nämns så har vi även Samsungs motsvarighet om den nu hade ett Samsung-konto registrerat utöver Google-kontot.

Du kan testa dig fram med verktyget SamFw som sägs kunna förbigå FRP på åtminstone äldre Samsung-telefoner såsom denna. Vet inte om den även hanterar Samsung-konton. Om den fungerar som jag misstänker, så gör den i princip det man kan göra på egen hand med Odin genom ompartitionering och fullständig återställning av alla partitioner till fabriksläget, sånt jag själv gjorde en hel del utav där med första, andra och tredje generationens Samsung Galaxy-telefoner.

https://samfw.com/blog/samfw-frp-tool-1-0-remove-samsung-frp-...

Tackar hjärtligt, något som detta jag letade efter. Använt Odin lite själv på äldre telefoner, men det var riktigt längesen.
Ja Google kontot som finns på telefonen var mitt, problemet var att mammas Samsung konto låg kvar och det är där jag är fast om ingen kan kontakta folk efter döden 😁

Ska prova detta alternativt kika på Odin för jag visste inte alls vilken väg jag skulle gå nämligen men då vet jag vart jag ska börja iaf.