Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skönt att ha elbil så man slipper alla dessa specialare.

Verkligen relevant när elbilarna byts ungefär som kalsonger. Möjligen kan du lyckas rosta sönder ett gammalt avgassystem i svartplåt till en Amazon på den tiden. Men de kostade ju inte särskilt mycket heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror din corolla hade högre nypris än min sketna hyundai aka kia ceed på budget har för mig nypriset var typ 140000:- för den konfigurationen om jag hade köpt den helt ny men köpte en med ett par år användning of 8000 rullat på mätaren (knappt äns inkörd) och sparade 30000:-.

men visst 05 är bara 11 år kvar till veteran så att den har lite skönhetsfel är helt normalt efter typ 20 år användning och tippar att den troligen nått bortåt 20000-30000+ mil vid detta laget dvs motorn precis inkkörd?

nu tror jag du gör narr av mig eller nått...
men är så jag är upplärd att förhindra rost under bilar/traktorer/lantbruks/skogsmaskiner och verkar iaf fungera.

Haha kul! Jo den ligger på 23k mil än så länge
Den har dom vanliga problemen för sin modell, dvs, väldigt få. Lite oljud i upphängningen och dricker pyttelite olja.

Jaså, jag som trodde jag kom med någon stor hemlighet här! Nästa gång jag rostskyddar får jag ha med mig en hink med sand och kasta upp xD Slipper man åka rally...

Jo sant, nya bilar betyder inte nödvändigtvis mindre rost, min farmor leasade en helt ny Kia och efter ett år fick dom byta hela AC:enheten... Rostat sönder sa dom... hur!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är inne på fjärde? året utan tvätt.

Bilen är metallic grön

https://i.ytimg.com/vi/ODPsE7FB9CY/hqdefault.jpg

den skiner som på bilden ovan året runt oavsett tvätt eller ej.

Polaren har en svart volvo, den ser brun ut efter 30min på sin uppfart efter att den tvättats.

Tvätta en bil, vettefan... för mig är bilen ett varmt litet rum att sitta i medans man kommer till affären eller till jobbet, har ingen större emotionell investering i det hela...

Den skiner inte alls sådär efter 4 år utan tvätt. Redan efter ett par dagar blir det skillnad och då behöver det inte ens vara skitväder och bilen kan vara lackförseglad och hela skiten.

Skrivet av Allexz:

Har fått höra det också. Jag antar att alla som gör vinst på sina biltvättar skulle hålla med! Tydligen ska damm kunna ta sig igenom lack...... Men bara på bilar

Jag har aldrig på 8 år behandlat underredet heller och brukar titta på besiktningen och den har förvånansvärt lite rost. Men där köper jag utan tvekan resonemanget om att skydda! Gillade rouges lösning med gamla oljan, jag har dock ingenstans jag skulle kunna jobba under bilen själv..

Det är väl vedertagen fakta att bilar man tar hand om och tvättar håller längre. Konstigt annars att personer man känner och vet tagit hand om bilen i 30+ år har mindre rost än någon som skiter i alltihopa har efter 5-6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nu tror jag du gör narr av mig eller nått...
men är så jag är upplärd att förhindra rost under bilar/traktorer/lantbruks/skogsmaskiner och verkar iaf fungera.

Väldigt vanligt förr i tiden att man underredsbehandlade med spillolja och sedan körde en runda på grusväg.
Farsan körde en Saab 96 och den var i stort rostfri medans andra rostade satan.

Men numera är det förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Väldigt vanligt förr i tiden att man underredsbehandlade med spillolja och sedan körde en runda på grusväg.
Farsan körde en Saab 96 och den var i stort rostfri medans andra rostade satan.

Men numera är det förbjudet.

Linolja är bland det bästa man kan ha om det redan börjat rosta och det får man använda. Kör det på alla mina bilar. En gång på sommaren får de en rejäl omgång. Tänk på brandrisken bara.
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/l...
https://rostdoktorn.se/linolja.html

Bruksbilen brukar jag sällan tvätta, spolar av den om jag råkar ha vatten slangen på och den är i närheten. De andra bilarna får foamlance och fintvätt.

Automattvättar ska man undvika om man inte vill ha repor. Fastnar små gruskorn från andra bilar och repar lacken på din bil. Reporna är väldigt små men de syns rätt väl när de blir många.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tidigare automattvätt. Numera manuellt högtryckstvätt på macken. Bra blandning mellan att slippa ha egna grejer och att vara lat.

Jag har dock grejer att göra själv så ska ge bilen och hojarna en rejäl tvätt till våren sen när saltet försvinner. (fortfarande på macken, bor i lgh så har ej egen högtryckstvätt osv).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Under vinterhalvåret blir det tvättautomat. Då endast borstfri tvätt. Med borstar blir det så mycket mikrorepor.
Sommarhalvåret är det nästan bara handtvätt på uppfarten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Linolja är bland det bästa man kan ha om det redan börjat rosta och det får man använda. Kör det på alla mina bilar. En gång på sommaren får de en rejäl omgång. Tänk på brandrisken bara.
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/l...
https://rostdoktorn.se/linolja.html

Bruksbilen brukar jag sällan tvätta, spolar av den om jag råkar ha vatten slangen på och den är i närheten. De andra bilarna får foamlance och fintvätt.

Automattvättar ska man undvika om man inte vill ha repor. Fastnar små gruskorn från andra bilar och repar lacken på din bil. Reporna är väldigt små men de syns rätt väl när de blir många.

Borde inte tunnflytande rostskyddspray vara bättre? Men linolja är ju dock en riktig mirakelprodukt för nästan allt!!
Motorsågsolja ska också vara fint, pga att det är lite trögflytande jämfört med andra oljor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Borde inte tunnflytande rostskyddspray vara bättre? Men linolja är ju dock en riktig mirakelprodukt för nästan allt!!
Motorsågsolja ska också vara fint, pga att det är lite trögflytande jämfört med andra oljor.

Jo det finns bra tunnflytande rostspray, finns en som ska vara riktigt bra som nasa tydligen använder MEN det blir rätt dyrt om man ska på med sådant varje år.
https://tribotec.se/cortec-rostskydd-visade-toppresultat/
Problemet med oljor och liknade är ju att de spolas bort efter en tid så det är en färskvara även om man kanske kan köra vartannat år efter ett par behandlingar.

Fördelen med linolja är ju att det är miljövänligt, så får du det på dig eller att bilen står och droppar så gör det inget. Unvik att ha det på lacken bara, torka bort direkt annars kan lacken skadas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo det finns bra tunnflytande rostspray, finns en som ska vara riktigt bra som nasa tydligen använder MEN det blir rätt dyrt om man ska på med sådant varje år.
https://tribotec.se/cortec-rostskydd-visade-toppresultat/
Problemet med oljor och liknade är ju att de spolas bort efter en tid så det är en färskvara även om man kanske kan köra vartannat år efter ett par behandlingar.

Fördelen med linolja är ju att det är miljövänligt, så får du det på dig eller att bilen står och droppar så gör det inget. Unvik att ha det på lacken bara, torka bort direkt annars kan lacken skadas.

Dinitrol är ju trevligt annars, tror det är vaxbaserat? Bara dyrt första gången, därefter så är man bara inne vartannat år och "bättrar på", där de underredstvättar, tar bort rost om det behövs och bättrar på dinitrol där det behövs. Bilen är 8 år gammal nu, och får lika mycket beröm var gång den besiktigas. Kostar 2k vartannat år men det är det värt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är inte min emotionella investering som får mig att vilja tvätta den, utan istället den finansiella investeringen. Har fått för mig att bilen rostar fortare om man inte tvättar den, men det kanske inte stämmer?

@Gorian

Det är när du använder avfettning mm som tar bort det feta skyddande lagret av vax mm och bilar börjar rosta.
Därför man ska vara försiktig med avfettning på bilar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Massy:

Den skiner inte alls sådär efter 4 år utan tvätt. Redan efter ett par dagar blir det skillnad och då behöver det inte ens vara skitväder och bilen kan vara lackförseglad och hela skiten.

Åh fan? Jag ska titta bort framöver så att jag inte misstar mig igen!

Skrivet av Massy:

Det är väl vedertagen fakta att bilar man tar hand om och tvättar håller längre. Konstigt annars att personer man känner och vet tagit hand om bilen i 30+ år har mindre rost än någon som skiter i alltihopa har efter 5-6 år.

Vedertagen fakta var då? Underrede, fjädring och liknande? Sure säkerligen. Men lackad plåt håller ju knappast längre för att du gnider den i schampo 26 gånger per år.

De som tar hand om sin bil och har varmgarage och köper produkter för halva bilens totalpris över 15 år och smörjer, filar, putsar, gnider och har sig som hobby hoppas jag verkligen har en bil i bättre skick! Vore lite absurt annars.

Men vad har detta med myter om att lackad plåt rostar snabbare om den inte tvättas?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas folk underspolar ordentligt, jag har ägt en skruttig Renault Megane som gick i maskintvätt, men borstarna ska gå att välja bort hos åtminstone vissa biltvättar.
Annars fanns ju D&D och även om de köptes av OKQ8 så antar jag att det är borstlös tvätt som innan.

I snitt tvättade jag bilen 3-4 gånger om året då, men hur ofta gör ni andra det?
2 ggr i månaden?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lite olika beroende på tillgång och var man är.
Frånsett då regnet som ibland sköljer av en del av dammet.

Skulle uppskatta det till ungefär:
60% manuellt i tvätthall på jobbet med avfettning och högtryckstvätt.
30% högtryckstvätt/slang/borste hos föräldrarna el vid fritidshuset.
10% automattvätt på jobbet, på annan ort.

Då ska ju sägas att jag i arbetet kör mycket inom industriområden och det är primärt där bilen blir smutsig.

Utan de möjligheterna på jobbet hade det nog blivit tvättabonnemang då jag i övrigt inte har tillgång till garage el tvätthall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo det finns bra tunnflytande rostspray, finns en som ska vara riktigt bra som nasa tydligen använder MEN det blir rätt dyrt om man ska på med sådant varje år.
https://tribotec.se/cortec-rostskydd-visade-toppresultat/
Problemet med oljor och liknade är ju att de spolas bort efter en tid så det är en färskvara även om man kanske kan köra vartannat år efter ett par behandlingar.

Fördelen med linolja är ju att det är miljövänligt, så får du det på dig eller att bilen står och droppar så gör det inget. Unvik att ha det på lacken bara, torka bort direkt annars kan lacken skadas.

Ofan, bra tips!
Jag måste lösa något för att kunna få upp bilen i luften, funderar på en sån där ramp man kan köra upp på, kostar inte så mycket.
Till våren blir det rostskyddning!! Tack för alla tips

Permalänk
Medlem

Haft ett ganska stort motorintresse genom åren. I början efter att jag tagit körkort tvättades det ute på gatan vid föräldrahemmet i tid och otid. Efter lägenhetsflytt hyrde jag ofta tvätthall ett par ggr/månad cirka 1 h/gång.

Numera bor jag återigen i villa, men det är inte längre socialt accepterat att tvätta bilen på uppfarten såhär ett par decennier senare. Dessutom har intresset minskat i takt med att fordonen bara blir mer och mer bruksinriktade då annat i livet (nämnda villa, barn, jobb e.tc.) pockat på uppmärksamhet.

Lösningen har blivit ett sådant där käckt och modernt utomhusbås med högtryckstvätt där ”allt” går att få via munstycket. Älskar det!

*tidseffektivt
*billigt
*förvånansvärt bra resultat
*bra avvägning mellan handarbete och automatiskt sådant

Var oerhört skeptisk i början. Numera njuter jag av att på 5 min få ett bättre, snabbare och billigare jobb än vid en vanlig automattvätt. Och på 10 minuter helt ärligt kunna få ett resultat som nästan är i paritet med det som förr i tiden tog timmar. Så bra är det faktiskt, även om inte glansen håller i sig riktigt lika länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Dinitrol är ju trevligt annars, tror det är vaxbaserat? Bara dyrt första gången, därefter så är man bara inne vartannat år och "bättrar på", där de underredstvättar, tar bort rost om det behövs och bättrar på dinitrol där det behövs. Bilen är 8 år gammal nu, och får lika mycket beröm var gång den besiktigas. Kostar 2k vartannat år men det är det värt.

Låter som ett väldigt bra pris faktiskt, speciellt om någon annan gör det. % liter rå kall pressad linolja går på ca 500kr och räcker rätt länge. Har oljat 6 bilar och lite mindre än hälften är kvar. Då har jag även sprutat in i balkar och dörrar också.

Skrivet av Pantburk:

Det är när du använder avfettning mm som tar bort det feta skyddande lagret av vax mm och bilar börjar rosta.
Därför man ska vara försiktig med avfettning på bilar.

Vaxningen som lätt skadas är väll den i dörrar? den som finns inuti balkar kommer man sällan åt med tvätt produkter om man inte verkligen vill. Underedsmassan brukar vara ganska tålig mot det mesta.

Skrivet av Allexz:

Men vad har detta med myter om att lackad plåt rostar snabbare om den inte tvättas?

Smutsen binder inte bara väta utan även salter och annat frätande. Smuts är sällan bra då det skadar lacken på olika sätt vilket gör att saker lättare kan tränga igenom och orsaka rost. Fågelskit fräter tex sönder lacken om den får ligga för länge. Salt är bättre att skölja bort än att den ligger och fräter på lacken. Sen finns det ofta massor av andra frätande föreningar i vägdammet och smutsen som finns på våra gator.
Smuts kan även dölja små skador som stenskott tills de blir stora utan att man märker det innan de blivit så stora att de inte går att "stifta" bort på ett fint sätt. har en gammal bil jag börjat renovera men under ett par år stod den under en gran. Skrapade bort all tjära den fått på sig under åren och lacken är permanent skadad på dessa ställen. De flesta salter och kemikalier reagerar på färg och klarlacken det tar bara olika långt tid beroende på vad det är att förstöra lacken.

Skrivet av Chromatic:

Ofan, bra tips!
Jag måste lösa något för att kunna få upp bilen i luften, funderar på en sån där ramp man kan köra upp på, kostar inte så mycket.
Till våren blir det rostskyddning!! Tack för alla tips

Jag kör pallbockar eller en minilyft jag har, så har jag sprutan i ena handen och penseln i den andra. De man kan göra innan är att skrapa lite snabbt med en stålborste så att eventuellt lös rost faller av, lite onödigt att olja in en rostbit som ändå faller av. Att tvätta bilen under är ett måste men det är knappast svårt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Åh fan? Jag ska titta bort framöver så att jag inte misstar mig igen!

Vedertagen fakta var då? Underrede, fjädring och liknande? Sure säkerligen. Men lackad plåt håller ju knappast längre för att du gnider den i schampo 26 gånger per år.

De som tar hand om sin bil och har varmgarage och köper produkter för halva bilens totalpris över 15 år och smörjer, filar, putsar, gnider och har sig som hobby hoppas jag verkligen har en bil i bättre skick! Vore lite absurt annars.

Men vad har detta med myter om att lackad plåt rostar snabbare om den inte tvättas?

Ingen som har påstått att lackad plåt rostar snabbare om den inte tvättas. Däremot

  1. Ser din bil inte blank och fin ut efter år utan tvätt

  2. Så skadas lacken och blir ful (även om din syn inte klarar att se det)

  3. Salt och skit sätter sig överallt och bidrar till rost och elände. Ren fakta att bilar tar mer stryk i vårt klimat än på andra breddgrader

  4. Kommer du få stenskott och annat = icke lackad plåt = tidsfråga innan rost. Jag menar, det hade väl varit konstigt att bilar tenderar att börja rosta (ex skärmarna) där de är lackade om rost inte lurar sig förbi lacken på ett eller annat sätt?

Jag påstår inte heller att gnida in bilen i schampo skulle vara den primära fördelen med att tvätta bilen var 3:e vecka vs göra det var sjätte år. En del bilar har dessutom rena designfel som gör att någon list etc skaver mot lacken och bildar diverse gropunkter för rost som du pga all smuts och brist på intresse varken kommer se eller märka av innan halva skärmen rostat bort. Här förhindrar man rost genom att tvätta bort salt på vinterhalvåret regelbundet.

Exempel på enligt utsago omöjlig rost pga lackad del av bilen.

Om vi rör oss vidare till den ekonomiska biten. En bil kommer hålla sig i gott skick betydligt längre om du tar hand om den = färre reparationer, mindre rost, längre livslängd. Jag personligen köper kanske bilvårdsprodukter för 1500-2000 per år och med den budgeten går det ta hand om bilen väldigt väl inkl keramisk lackbehandling som gör att den mesta skiten bara rinner av. Balans är nyckelordet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Massy:

Ingen som har påstått att lackad plåt rostar snabbare om den inte tvättas. Däremot

  1. Ser din bil inte blank och fin ut efter år utan tvätt

  2. Så skadas lacken och blir ful (även om din syn inte klarar att se det)

  3. Salt och skit sätter sig överallt och bidrar till rost och elände. Ren fakta att bilar tar mer stryk i vårt klimat än på andra breddgrader

  4. Kommer du få stenskott och annat = icke lackad plåt = tidsfråga innan rost. Jag menar, det hade väl varit konstigt att bilar tenderar att börja rosta (ex skärmarna) där de är lackade om rost inte lurar sig förbi lacken på ett eller annat sätt?

Jag påstår inte heller att gnida in bilen i schampo skulle vara den primära fördelen med att tvätta bilen var 3:e vecka vs göra det var sjätte år. En del bilar har dessutom rena designfel som gör att någon list etc skaver mot lacken och bildar diverse gropunkter för rost som du pga all smuts och brist på intresse varken kommer se eller märka av innan halva skärmen rostat bort. Här förhindrar man rost genom att tvätta bort salt på vinterhalvåret regelbundet.

Exempel på enligt utsago omöjlig rost pga lackad del av bilen.
https://di-uploads-pod5.dealerinspire.com/thompsonsalescompany/uploads/2021/07/Rust-covering-a-right-fender-of-a-used-car.jpg

Om vi rör oss vidare till den ekonomiska biten. En bil kommer hålla sig i gott skick betydligt längre om du tar hand om den = färre reparationer, mindre rost, längre livslängd. Jag personligen köper kanske bilvårdsprodukter för 1500-2000 per år och med den budgeten går det ta hand om bilen väldigt väl inkl keramisk lackbehandling som gör att den mesta skiten bara rinner av. Balans är nyckelordet.

Hjulhusen blir blästrade dagligen av all grus däcken sprätter upp. Är ganska självklart att det är en hotspot för rost
Helt ärligt ser jag inte mycket vinst för dig att lägga så mycket energi på mina inlägg. Jag bryr mig helt enkelt inte om att tvätta bilen då jag inte ser poängen med det, kunde inte bry mig mindre.

Noll vinst