Microsoft lägger ned Windows Mixed Reality

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned Windows Mixed Reality

Microsofts satsning på en blandning av VR och AR blev aldrig någon storsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte ens hört talas om Mixed Reality, men lite snabb läsning så känner jag att det är ett bra beslut att stänga ner det.
Mycket saker som är coolt i början och man tror man är först med att starta något stort som förändrar hela världen men sen inser att ingen kommer använda det.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är någon expert, men märkligt beslut tycker jag. Apple med sin Vision Pro och Samsung med sin kommande utmanare, Microsoft kommer väl förr eller senare gå i graven om de inte vågar satsa fullt ut på sina produkter.

Permalänk
Medlem

sett någon ikon i windows men aldrig riktigt vetat vad exakt det är... vilken hårdvara som stöds osv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

sett någon ikon i windows men aldrig riktigt vetat vad exakt det är... vilken hårdvara som stöds osv.

Brukar vara bland bloaten man tar bort vid nyinstallation.

Permalänk
Medlem

Ja...

De får ju 220 miljarder kronor bara från US Army för att utveckla Hololens så varför orka med konsumenter. Jag förstår det beslutet helt och hållet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte aå konstigt då alla WMR headsets är utdaterade utom HP Reverb G2.
Frågan är om det headsetet fortfarande kommer gå att använda i SteamVR?

WMR användes ju bara som en portal för att man skulle kunna ta sig till SteamVR spelen, allt annat var ju bara skräp.
Mitt första VR headset var ett Lenovo Explorer WMR headset

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker att både Microsoft och Google är ryckiga i sina satsningar och framtida produkter. Det hade säkert kunnat bli något, men inte på det sätt Microsoft genomfört det.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Folk är i allmänhet Laggers. Med det menar jag att de säger att något inte alls behövs, de förstår inte ens att en produkttyp behövs, tills en dag när tekniken är mogen inte klara sig utan den och helt förneka att de har sagt det innan. Ta alla diskussioner om att 3G var helt meningslös, vill man surfa så går man hem till datorn.

Kombinerar man detta med att VR headseten idag är ungefär på samma tekniknivå som IBM Simon smartphone från 1993: https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Så kan man lugnt säga att efterfrågan på konsumentsidan är väldigt liten. Microsoft kan lägga det på is, kanske om 15-20år är tekniken mogen igen. Det behövs solid state batterier, trådlös överföringen etc förutom bättre bild innan det blir moget.

Permalänk
Medlem

Det är bara Hololens 1/2 som är mixed reality på riktigt, alltså AR som alla andra säger. Övriga headsets är ren VR men de använde delvis samma programvara som Hololens, och samma tracking.

Jag har ett Acer WMR liggandes, gillade det när det kom, ersatte min Vive med det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Inte för att jag är någon expert, men märkligt beslut tycker jag. Apple med sin Vision Pro och Samsung med sin kommande utmanare, Microsoft kommer väl förr eller senare gå i graven om de inte vågar satsa fullt ut på sina produkter.

Det här betyder inte att Microsoft överger AR/VR, utan bara sin Mixed Reality Portal som ingen är intresserad av att använda. Finns ett headset, Reverb G2, sen 2020 som använder det. Går lika bra att köra genom Steam istället.

Sen måste det sägas att köra genom någon slags portal, om det så är Steam, WMR eller Oculus, är helt efterblivet om man bara vill köra PCVR. Att koppla headsetet till datorn borde inte vara krångligare än att koppla in en skärm. Här vore det trevligt om Microsoft satsade mer på en sömlös integrering, fast det är inte troligt då PCVR i sig är en rätt liten marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här betyder inte att Microsoft överger AR/VR, utan bara sin Mixed Reality Portal som ingen är intresserad av att använda. Finns ett headset, Reverb G2, sen 2020 som använder det. Går lika bra att köra genom Steam istället.

Sen måste det sägas att köra genom någon slags portal, om det så är Steam, WMR eller Oculus, är helt efterblivet om man bara vill köra PCVR. Att koppla headsetet till datorn borde inte vara krångligare än att koppla in en skärm. Här vore det trevligt om Microsoft satsade mer på en sömlös integrering, fast det är inte troligt då PCVR i sig är en rätt liten marknad.

Har du ett index är det bara starta valfritt spel i steam tex och dra på sig headsetet. Att gå via SteamVR home är inte ett måste.
Frågan är ju om HP Reverb G2 verkligen kommer fungera via Steam för det är ju Windows WMR som körs i "bakgrunden".
SteamVR har inte i sig något stöd för trackingen tex som WMR använder sig av så då blir ju kontrollerna obrukbara.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Jag undrar lite vad det egentligen innefattar.
Sure - VRportalen för att starta program behövs inte. Man kan ta sina WMR headsets och starta dem direkt i steam. Men den inställningen väljer man väl just i mjukvaran från microsoft. Blir svårt att hoppa över den delen om mjukvaran inte längre görs tillgänglig.

Mjukvaran för WMR är väl den delen som i ett första skede tar in inputs från hårdvaran också. Den här görs om till en standard som kan kopplas mot steam. Om jag förstått det rätt. Det blir svårt att få igång dessa VRheadsets alls om man tar bort det kommunikationslagret med hårdvaran.

Jag har själv ett sådant WMR headset som faktiskt står sig rätt väl än idag. De flesta blev daterade rätt fort - men det fanns några guldkorn. Jag skaffade Samsung HMD odyssey +. Helt OK upplösning och amoledskärmar. Så det är i högsta grad brukbart även idag. Lite synd om det dör av det här.

Men mjukvaran kanske kommer fortsätta funka ett gäng år till iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Doh! Var ju roligt att spela med. Och leka med för den delen. Samt smidig när man gjorde en integrerad applikation för arbete, dock lite klumpig.

Dumma för MS, dom är ofta lite tidigt ute innan marknaden och tekniken inte är mogen, som att banta ned en hololens (1:an kom ju ändå 2016).

Om det är någon som kommer ihåg var man hittar videon hololens integrationen mot dynamics för implementationen hos genbanken (tror det var genbanken) om hur dom fick guidning på lagret att gå och välja rätt rör som skulle vändas så får dom gärna länka den.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Inte för att jag är någon expert, men märkligt beslut tycker jag. Apple med sin Vision Pro och Samsung med sin kommande utmanare, Microsoft kommer väl förr eller senare gå i graven om de inte vågar satsa fullt ut på sina produkter.

Ja företaget har ju egentligen råd att satsa på intressant teknik. Dom satsar istället på att köpa in sig i andra företag än att utveckla något på egen hand.

Det gick inte så bra med telefonerna heller:
Satya Nadella, the chairman and CEO of Microsoft, acknowledged that the company made a big did he say “big mistake” in exiting the smartphone market and that it could have been handled better. He also said it was one of the most difficult decisions he had to make at the company

Nu har ju MR-tekniken mognat rejält sedan 2017. När nu Meta & Apple satsar på det så skjuter Microsoft ut sig?

Sony har ju PSVR2 till PS5. Vad har MS på sin XBOX? Dom har ju inte ens kvar Kinekten.

Permalänk

Känns lite som när de övergav mobil-os eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du ett index är det bara starta valfritt spel i steam tex och dra på sig headsetet. Att gå via SteamVR home är inte ett måste.
Frågan är ju om HP Reverb G2 verkligen kommer fungera via Steam för det är ju Windows WMR som körs i "bakgrunden".
SteamVR har inte i sig något stöd för trackingen tex som WMR använder sig av så då blir ju kontrollerna obrukbara.

Jo, men det tråkiga är om du vill använda headsetet som skärm när du startar spelet. Då måste man ändå ha någon virtuell desktop lösning eller gå via SteamVR home.
Okej, kan ju bli lite besvärligt om WMR behövs i bakgrunden. Fast det lär väl dröja ett tag innan WMR-headsets inte funkar alls.

Permalänk
Medlem

Typiskt MS och andra stora jättar att bromsa sig genom kriser. Tror verkligen det är fel tid att stoppa denna utveckling nu

Permalänk
Medlem

Microsoft är inte ensamma om att 'rationalisera' VR-projekt. Bytedance ska ha lagt ner Pico 5 enligt rykten. Jag kanske har för höga förhoppningar men Sony verkar inte heller satsa särskilt mycket resurser på PS VR2 sedan det släpptes av det man kan se från utsidan av Sony. Sony har inte släppt jättemånga spel till PS VR2 från sina egna studios.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om detta är så fel som vissa påstår här. Vi har ännu inte sett om Vision Pro blir en kassako eller en total flopp för Apple. Jag gissar på det senare. Hela VR/AR-grejen känns som en enorm bubbla. Meta, särskilt, har nog lagt lite för många av sina ägg i samma korg.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Microsoft är inte ensamma om att 'rationalisera' VR-projekt. Bytedance ska ha lagt ner Pico 5 enligt rykten. Jag kanske har för höga förhoppningar men Sony verkar inte heller satsa särskilt mycket resurser på PS VR2 sedan det släpptes av det man kan se från utsidan av Sony. Sony har inte släppt jättemånga spel till PS VR2 från sina egna studios.

Nja ryktet säger väll inte att Pico 5 är nedlagt däremot har det läckt "rykten" som specs. Men det har också ryktas om att ByteDance vill ändra focus till att vara en "Apple kopia" ist för en "Meta kopia". Vilket kanske betyder att det inte blir nån Pico 5 eller att den blir annorlunda.
Sony satsar för lite på PSVR2 kan jag hålla med men vi ska inte räkna bort att det endå är en hel del exklusiva spel till PSVR2 som släpptes under året och alla finasierade av Sony. Hoppas på fler egna titlar under kommande år, PSVR2 är ju inte ens året gammalt.

Skrivet av Infiniti:

Svårt att säga om detta är så fel som vissa påstår här. Vi har ännu inte sett om Vision Pro blir en kassako eller en total flopp för Apple. Jag gissar på det senare. Hela VR/AR-grejen känns som en enorm bubbla. Meta, särskilt, har nog lagt lite för många av sina ägg i samma korg.

Bubbla och bubbla, många missar att VR/AR-grejen växer hela tiden, det är inget som växer/växt explosionsartat som sen spricker, finns inga som helst sådana tecken.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Bubbla och bubbla, många missar att VR/AR-grejen växer hela tiden, det är inget som växer/växt explosionsartat som sen spricker, finns inga som helst sådana tecken.

Det har blivit trendigt att hata på VR, framförallt efter Zuckerbergs förkunnande om Metaversum-visionen. För oss andra är det uppenbart vilken enorm potential det har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här betyder inte att Microsoft överger AR/VR, utan bara sin Mixed Reality Portal som ingen är intresserad av att använda. Finns ett headset, Reverb G2, sen 2020 som använder det. Går lika bra att köra genom Steam istället.

Sen måste det sägas att köra genom någon slags portal, om det så är Steam, WMR eller Oculus, är helt efterblivet om man bara vill köra PCVR. Att koppla headsetet till datorn borde inte vara krångligare än att koppla in en skärm. Här vore det trevligt om Microsoft satsade mer på en sömlös integrering, fast det är inte troligt då PCVR i sig är en rätt liten marknad.

Förvirrande nyhet i sådant fall, tycker den säger att Microsoft överger MR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Förvirrande nyhet i sådant fall, tycker den säger att Microsoft överger MR.

Det står uttryckligen att Microsoft överger WMR-platformen men fortsätter med bland annat Hololens och appar för Quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det har blivit trendigt att hata på VR, framförallt efter Zuckerbergs förkunnande om Metaversum-visionen. För oss andra är det uppenbart vilken enorm potential det har.

Jo, jag vet inte om Zuckerberg och Meta fick nån sorts hybris och blev förblindade av sin egna hype. Men deras "lansering" av Metaverse var ju riktigt stolpskott. Det är inget "Metaverse", det är en dålig kopia av VRChat typ. Oavsett vad deras slutmål är så är var det väldigt tidigt att gå ut med nå sånt. Antar att det var ett försök att få investerare att nappa.
Tur har dom lugnar ner sig ang "Metaverse" och dom verkar nu se med nyktrare ögon på deras Horizon plattform.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Själv har jag en HP Reverb G2. Tycker fortfarande att det är det bästa all-around PCVR headsetet (köptes för 6500kr, har fortfarande fantastiskt hög upplösning, grymt ljud + mikrofon samtidigt som det är riktigt bekvämt). Men det känns ruttet att MS ska skrota WMR, då kommer headsets som dessa bli obrukbara i framtida versioner av Windows. Mer e-skrot åt folket (precis som när MS började kräva TPM). Blir lite arg att HP inte satsade på native OpenXR-stöd istället.

Något man har lärt sig med Microsoft är att det inte är ett företag man kan lita på. Inga vettiga långsiktiga strategier, flyktiga satsningar och framförallt sanslöst kass exploatering av kunder genom datastöld och forcerad reklam. Ser fram emot att Valve släpper Deckard någong gång i framtiden. Jag kommer definitivt enbart köra Linux då och lämna MS för gott.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Själv har jag en HP Reverb G2. Tycker fortfarande att det är det bästa all-around PCVR headsetet (köptes för 6500kr, har fortfarande fantastiskt hög upplösning, bra ljud/mikrofon, och fantastiskt bekvämt).

Köpte en tidig G2 jag också, men inte nöjd:
- bristfällig optik - speciellt riktigt dålig edge to edge clarity (och relativt liten sweet spot)
- dålig tracking på controllers (väldigt beroende av ljusförhållandet i rummet, vandrar, tappar kontakten tillfällig i vissa ganska vanliga lägen) och inte riktigt tillförlitlig tracking på själva headsetet heller.
- lite rapplig byggkvalitet med lite skrammel och skak, samt tex en IPD inställning som inte riktigt vill hålla sig still.

Komforten ganska OK dock (men inte lika lätt att ställa in som vissa andra headsets)
och jag håller med om att upplösningen på själva panelen är helt ok

Skrivet av _genki:

Men det känns ruttet att MS ska skrota WMR, då kommer headsets som dessa bli obrukbara i framtida versioner av Windows. Mer e-skrot åt folket, precis som när MS började kräva TPM. Blir lite arg att HP inte satsade på native SteamVR-stöd istället.

Något man har lärt sig med Microsoft är att det inte är ett företag man kan lita på. Inga vettiga långsiktiga strategier, flyktiga satsningar och framförallt sanslöst kass exploatering av kunder genom datastöld och forcerad reklam. Ser fram emot att Valve släpper Deckard någong gång i framtiden.

Här håller jag med överlag: det är riktigt lågt av MS att bara överge plattformen såhär
Borde inte få gå att överge hårdvara på det här viset...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Köpte en tidig G2 jag också, men inte nöjd:
- bristfällig optik - speciellt riktigt dålig edge to edge clarity (och relativt liten sweet spot)
- dålig tracking på controllers (vandrar, tappar kontakten tillfällig i vissa ganska vanliga lägen) och inte riktigt tillförlitlig tracking på själva headsetet heller
- lite rapplig byggkvalitet med lite skrammel och skak, samt tex en IPD inställning som inte riktigt vill hålla sig still.

Komforten ganska OK dock (men inte lika lätt att ställa in som vissa andra headsets)
och jag håller med om att upplösningen på själva panelen är helt ok

Här håller jag med överlag: det är riktigt lågt av MS att bara överge plattformen såhär
Borde inte få gå att överge hårdvara på det här viset...

jag vet inte ifall jag håller med själv, men jag tror att det kan handla om hur väl våra ögon/ansikten osv är anpassade för passformen. Jag tycker att klarheten är likvärdig med andra headsets med frenell-linser. Och själva sweet-spot'en är stor för mig, jag behöver sällan korrigera mitt headset. Det är lite knakigt, men inte när jag väl har det på mig. Det tog mig ett litet tag att lära mig hur jag skulle ställa in de olika banden på huvudet, och dessutom behöver jag tilta headsetet lite nedåt, så mer vikt vilar på kinderna. Då rör sig inte headsetet alls för mig, och bilden är väldigt klar. Men som sagt, headsets och passform är sjukt individuellt. Det är därför "bigscreen beyond" 3D-scannade ansiktsmask känns som en bra lösning för den individanpassning som på något sätt krävs för VR-headsets.

Men ja, nu lutar jag mot att sälja headsetet och vara utan tills Valve släpper deckard. Men det är ju en jäkla chansning, och jag tycker att det är kul att spela VR. Spelar varje vecka, så en stor del av mitt spelande hade ju försvunnit om jag säljer min Reverb. Men ja, det känns näst intill kriminellt när företag inte tar ansvar för hårdvarans mjukvara/fortsatta funktion.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

jag vet inte ifall jag håller med själv, men jag tror att det kan handla om hur väl våra ögon/ansikten osv är anpassade för passformen. Jag tycker att klarheten är likvärdig med andra headsets med frenell-linser. Och själva sweet-spot'en är stor för mig, jag behöver sällan korrigera mitt headset.

Ska erkänna: sweetspoten i sig är inte sååå farlig för mig men den ÄR känslig i höjdled så jag behöver pilla en del för att inte få suddighet och en typ av kromatisk aberration på horisontella linjer... (mest blåstick om jag minns rät)
MEN edge to edge är fortfarande riktigt kass: tittar jag spikrakt framåt så ser det faktiskt riktigt bra ut och det går att läsa text en hyfsat bra bit bort, men minsta lilla att något inte är prick i centrum så blir det sudd av alltihop så man måste röra nyllet överallt.

Tror inte det går att skylla på passformen, utan lär vara brister i optiken. (Möjligen är det lite extra förstärkt för mig som har IPD nästa minimum?)

Skrivet av _genki:

Men ja, nu lutar jag mot att sälja headsetet och vara utan tills Valve släpper deckard. Men det är ju en jäkla chansning, och jag tycker att det är kul att spela VR. Spelar varje vecka, så en stor del av mitt spelande hade ju försvunnit om jag säljer min Reverb. Men ja, det känns näst intill kriminellt när företag inte tar ansvar för hårdvarans mjukvara/fortsatta funktion.

Tja är du väldigt ekonomiskt medveten så kan det väl vara värt att sälja nu medan du fortfarande kan få några pengar för den (på nästa köpares bekostnad?), men om du använder den så mycket redan så kanske det är enklare/roligare/schysstare att mjölka ur max ur den själv? Jag skulle gissa du hinner köpa nytt innan den avvecklas helt.

Missförstå mig rätt dock: jag håller fortfarande helt med dig om din slutsats att företagen inte borde kunna pissa på oss och överge sina produkter på det här viset!
(min G2 ligger bara och samlar damm just nu... Som dig väntar jag väl på Deckard eller möjligen nästa version av Bigscreen beyond)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.