Apples uppskalningsteknik Metalfx kan bygga på AMD:s FSR

Permalänk
Melding Plague

Apples uppskalningsteknik Metalfx kan bygga på AMD:s FSR

Snokande i Apples dokumentation har avslöjat att företaget använder kod från AMD i Metal-ramverkets uppskalningsteknik Metalfx.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men metal var väl också baserat på mantle, eller minns jag fel?

Kul att AMD ännu en gång släpper saker öppet som standardiseras och återanvänds i industrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men metal var väl också baserat på mantle, eller minns jag fel?

Kul att AMD ännu en gång släpper saker öppet som standardiseras och återanvänds i industrin

Hur är du typ alltid först med att kommentera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att det kan röra sig om ett större lån och inte bara lös inspiration visar en genomgång av de nya spel som nyligen har släppts för Mac och använder Metalfx. Death Stranding, No Man's Sky, Resident Evil Village, Myst, Resident Evil 4, Assassin's Creed Mirage, Lies of P, Baldur's Gate 3 och The Medium har alla gemensamt att de sedan innan har stöd för FSR på Windows.

Jag undrar hur stora slutsatser man faktiskt ska dra gällande att specifikt koppla detta till FSR. På Windows tycker jag moddare har visat med all önskvärd tydlighet att bara den underliggande infrastrukturen med rörelsevektorer osv finns på plats i spelet så verkar det gå relativt lätt att haka in t.ex. både FSR2 och DLSS2 (och även XESS i något fall vad jag minns).

Personligen vågar jag inte gissa mer utifrån den observerade trenden än att MetalFX lär ställa samma krav på spelet som DLSS,FSR och XESS (väntat, verkar ju som att själva principen är etablerad vid det här laget), och att det då ligger närmast till hands att spel som redan har infrastrukturen på plats anammar detta först.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men metal var väl också baserat på mantle, eller minns jag fel?

Kul att AMD ännu en gång släpper saker öppet som standardiseras och återanvänds i industrin

Det där känns lite som en spekulation. Apple donerade väl bland annat Mantle och OpenCL till Kronos.

Hur många rader kod de har återanvänt från Mantle i Metal är ju oklart.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men metal var väl också baserat på mantle, eller minns jag fel?

Kul att AMD ännu en gång släpper saker öppet som standardiseras och återanvänds i industrin

Vulkan är baserat på Mantle, men tror inte Metal har någon formell koppling. Dock följer ju både Metal och DX12 trenden som Mantle startade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Hur är du typ alltid först med att kommentera?

Jag är inne på sajten ca 100 gånger om dagen, tror det är så enkelt

I det här fallet hade ju nyheten legat uppe i 20 minuter, så inte så att jag försöker vara först, bara blir så. Tror inte set finns så många som är lika aktiva på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det där känns lite som en spekulation. Apple donerade väl bland annat Mantle och OpenCL till Kronos.

Hur många rader kod de har återanvänt från Mantle i Metal är ju oklart.

AMD menar du? (gällande Mantle)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag väntar tålmodigt på att Apples strategi ska sätta sig och att fler studios tittar på macOS med stort intresse. Apples M-processorer och det faktum att Apple kan anpassa macOS och tekniken till att dra nytta av hårdvaran till minsta droppe energi gör att det går att få ut rejäl prestanda. Må hända att man aldrig kommer att kunna tävla med den grafik som går att få genom GTX 4090 och externa grafikkort men det som deras M-processorer kan leverera i grafik är fullt tillräckligt för att både ge snygg spelgrafik och höga FPS.

Att kunna koppla in min Macbook Pro med M3 Max och 38GB internminne i en skärm och spela även de tyngsta titlarna med bra grafik vore riktigt trevligt. Och dessutom kunna spela på resande fot och även göra det utan strömkabel. För faktum är ju att en Macbook Pro med M-processor klarar spel utan strömkabel längre än en bärbar gamingdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det där känns lite som en spekulation. Apple donerade väl bland annat Mantle och OpenCL till Kronos.

Hur många rader kod de har återanvänt från Mantle i Metal är ju oklart.

Jag hade för mig att det var
Mantle -> Vulkan -> Metal

Men såklart vet jag inte alla detaljer. Officiellt från Apple finns det inget släktskap vad jag kan hitta, men de skriver ofta att allt är deras innovationer

Skrivet av evil penguin:

Vulkan är baserat på Mantle, men tror inte Metal har någon formell koppling. Dock följer ju både Metal och DX12 trenden som Mantle startade.

Det kan absolut stämma, jag gick lite på magkänsla i hur jag mindes det. Det är ju ett tag sedan det hände också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppis:

Det där känns lite som en spekulation. Apple donerade väl bland annat Mantle och OpenCL till Kronos

Apple utvecklade OpenCL, AMD och DICE utvecklade Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Jag väntar tålmodigt på att Apples strategi ska sätta sig och att fler studios tittar på macOS med stort intresse. Apples M-processorer och det faktum att Apple kan anpassa macOS och tekniken till att dra nytta av hårdvaran till minsta droppe energi gör att det går att få ut rejäl prestanda. Må hända att man aldrig kommer att kunna tävla med den grafik som går att få genom GTX 4090 och externa grafikkort men det som deras M-processorer kan leverera i grafik är fullt tillräckligt för att både ge snygg spelgrafik och höga FPS.

Att kunna koppla in min Macbook Pro med M3 Max och 38GB internminne i en skärm och spela även de tyngsta titlarna med bra grafik vore riktigt trevligt. Och dessutom kunna spela på resande fot och även göra det utan strömkabel. För faktum är ju att en Macbook Pro med M-processor klarar spel utan strömkabel längre än en bärbar gamingdator.

Ja, det finns ju definitivt potential sett till tekniken.

Jag misstänker ju dock att tekniken inte är/varit främsta hindret utan snarare att målgruppen upplevs för liten för att många ska besvära sig. Vanliga hönan-och-ägget...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Jag väntar tålmodigt på att Apples strategi ska sätta sig och att fler studios tittar på macOS med stort intresse. Apples M-processorer och det faktum att Apple kan anpassa macOS och tekniken till att dra nytta av hårdvaran till minsta droppe energi gör att det går att få ut rejäl prestanda. Må hända att man aldrig kommer att kunna tävla med den grafik som går att få genom GTX 4090 och externa grafikkort men det som deras M-processorer kan leverera i grafik är fullt tillräckligt för att både ge snygg spelgrafik och höga FPS.

Att kunna koppla in min Macbook Pro med M3 Max och 38GB internminne i en skärm och spela även de tyngsta titlarna med bra grafik vore riktigt trevligt. Och dessutom kunna spela på resande fot och även göra det utan strömkabel. För faktum är ju att en Macbook Pro med M-processor klarar spel utan strömkabel längre än en bärbar gamingdator.

Med tanke på hur mycket folk klagar på priserna generellt så tvivlar jag på att Apple baserat som klarar allt i spelväg inte lär bli någon större hit såvida de inte börjar fila på priserna.

Vi snackar fortfarande en väldigt begränsad dator utan några relevanta uppgraderingsmöjligheter med en hög prislapp

Det sagt bra om möjligheterna för Apple användare ökar framöver. Var ändå under en väldigt lång tid Apple inte ville förknippa Mac och spel.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Med tanke på hur mycket folk klagar på priserna generellt så tvivlar jag på att Apple baserat som klarar allt i spelväg inte lär bli någon större hit såvida de inte börjar fila på priserna.

Vi snackar fortfarande en väldigt begränsad dator utan några relevanta uppgraderingsmöjligheter med en hög prislapp

Det sagt bra om möjligheterna för Apple användare ökar framöver. Var ändå under en väldigt lång tid Apple inte ville förknippa Mac och spel.

Ultratunn surfdator, macbook is the skit även om lite dyr. För annat så går lite dyr emot att bli väldigt mycket dyr beroende på ens krav.
Nå många som köper en macbook vill även spela på laptoppen, jag påstår idag att 99,99% av befolkningen klarar sig med spelutbudet på en macbook om de även har en annan spelmaskin hemma, pc som xbox/ps5.

Permalänk

Hur kan Apples M3 ha så mycket bättre prestanda på sin gpu än Apple och Intel? Då även inräknat nyligen lanserade Meteor Lake och snart AMD's Hawk Point? Och då är M3 också basmodellen.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan Apples M3 ha så mycket bättre prestanda på sin gpu än Apple och Intel? Då även inräknat nyligen lanserade Meteor Lake och snart AMD's Hawk Point? Och då är M3 också basmodellen.

Första träffen på Google:
Previously, Macs relied on separate chips for the CPU, GPU, and other functions. However, the M1 combines all these elements into a unified system-on-a-chip (SoC). This integration eliminates the need for data to travel between different chips, resulting in reduced latency and faster overall performance
https://ts2.space/en/why-is-m1-so-fast/

Min åsikt: Produkter skräddarsydda för en lösning brukar bli bättre för just denna lösning.
Problemet är när man är utanför den skräddarskydda problemet och t.ex. behöver uppgradera datorn med mer ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan Apples M3 ha så mycket bättre prestanda på sin gpu än Apple och Intel? Då även inräknat nyligen lanserade Meteor Lake och snart AMD's Hawk Point? Och då är M3 också basmodellen.

Det har de inte.

Men om du tänker på iGPU så är det antagligen för att minnet sitter bra mycket närmare än i en traditionell PC. Apple utvecklar heller inte GPU-kisel alls, det köps från tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är inne på sajten ca 100 gånger om dagen, tror det är så enkelt

I det här fallet hade ju nyheten legat uppe i 20 minuter, så inte så att jag försöker vara först, bara blir så. Tror inte set finns så många som är lika aktiva på forumet

Du har oftast bra inlägg, det uppskattas. Det finns andra användare som oftast verkar skriva något varsomhelst rent tvångsmässigt

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första träffen på Google:
Previously, Macs relied on separate chips for the CPU, GPU, and other functions. However, the M1 combines all these elements into a unified system-on-a-chip (SoC). This integration eliminates the need for data to travel between different chips, resulting in reduced latency and faster overall performance
https://ts2.space/en/why-is-m1-so-fast/

Min åsikt: Produkter skräddarsydda för en lösning brukar bli bättre för just denna lösning.
Problemet är när man är utanför den skräddarskydda problemet och t.ex. behöver uppgradera datorn med mer ram.

Varför har inte AMD gjort liknande? Och nu har Intel kommit ikapp ja rent av sprungit om men de är båda en bra bit till M3's gpu-prestanda.

Skrivet av dlq84:

Det har de inte.

Men om du tänker på iGPU så är det antagligen för att minnet sitter bra mycket närmare än i en traditionell PC. Apple utvecklar heller inte GPU-kisel alls, det köps från tredjepart.

Köpt från tredjepart det där stämmer ju inte då det är Apples egendesignade.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det verkar som om det här handlar om den spatiala uppskalaren. Det vill säga FSR 1.0. Vilket ju skulle hjälpa till att förklara varför det vara ser ut som traditionell uppskalning med ett skärpefilter (eller som bajs om man så vill).

Dvs FSR verkar inte vara relaterat till den temporala MetalFX quality-uppskalningen, då den överlag är mer stabil än FSR och enligt Apple använder deras AI-acceleratorer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det finns ju definitivt potential sett till tekniken.

Jag misstänker ju dock att tekniken inte är/varit främsta hindret utan snarare att målgruppen upplevs för liten för att många ska besvära sig. Vanliga hönan-och-ägget...

Jag tror att problemet mest är att Apple har satsat på spel och sedan gett upp så många gånger. Varje gång så skall de som portar spel börja från noll, eftersom Apple inte underhåller sina gamla APIer. Entusiasterna har blivit brända; de som ville bygga ett företag på att porta spel har blivit brända. Det som återstår är något liknande situationen för Switch, där spel som redan sålts i stora mängder portas till en plattform, direkt av utgivaren, långt efter att spelet först kom ut.

Skrivet av Dinkefing:

Hur kan Apples M3 ha så mycket bättre prestanda på sin gpu än Apple och Intel? Då även inräknat nyligen lanserade Meteor Lake och snart AMD's Hawk Point? Och då är M3 också basmodellen.

Apples GPUer kör TBDR, vilket är mer effektivt om man inte behöver modifiera geometrin med shaders. Sen är de ju oftast på en nyare process än alla andra också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Apple utvecklar heller inte GPU-kisel alls, det köps från tredjepart.

Apple utvecklar numer sina egna GPUer. De brukade licensiera dem från Imagination Technologies, men har med tiden rekryterat över majoriteten av de utvecklarna. Man har en licens för de gamla GPUerna, och man kan väl säga att Apples nuvarande är efterföljarna till de gamla PowerVR-GPUerna eftersom de är ganska lika.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har inte AMD gjort liknande? Och nu har Intel kommit ikapp ja rent av sprungit om men de är båda en bra bit till M3's gpu-prestanda.

Dyrt och svårt att segmentera, skulle jag gissa på. Du har ju CPU, GPU och RAM integrerat på samma krets. Även med någon form av chiplet-design blir det svårt att få samma yield på så stora kretsar, och det blir mycket svårare att anpassa sig efter alla kunders behov.

Apple har en mycket mer strömlinjeformad produktuppsättning, som funkar för dem och deras kunder. Det hade nog inte funkat lika bra på PC-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det verkar som om det här handlar om den spatiala uppskalaren. Det vill säga FSR 1.0. Vilket ju skulle hjälpa till att förklara varför det vara ser ut som traditionell uppskalning med ett skärpefilter (eller som bajs om man så vill).

Dvs FSR verkar inte vara relaterat till den temporala MetalFX quality-uppskalningen, då den överlag är mer stabil än FSR och enligt Apple använder deras AI-acceleratorer.

Intressant! Om det stämmer så blir ju FSR-kopplingen klart "meh".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Deras "egenutvecklade" kompatibilitetslager för win32 på macOS för ARM visade sig ju vara till största delen Wine med lite extra kod påplåstrat, och med en ny logga och ingen cred till de egentliga utvecklarna, så att Metalfx ska vara FSR med minimala modifikationer och ännu en ny logga är väl inte helt omöjligt att föreställa sig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan Apples M3 ha så mycket bättre prestanda på sin gpu än Apple och Intel? Då även inräknat nyligen lanserade Meteor Lake och snart AMD's Hawk Point? Och då är M3 också basmodellen.

Apples grundmodell har i praktiken rätt snarlik prestanda ställd mot AMD/Intels snabbaste iGPU-modeller för 3D. Rätt sannolikt att de har snarlik prestanda då alla dessa blir begränsande av samma sak: bandbredd mot RAM (dual-channel mot RAM).

Apple kör ju 3/4-kanaler på Pro-modellerna, 8-kanaler på Max-modellerna och 16-kanaler på Ultra. Det är bara vettigt att ha en riktigt kraftig iGPU om det finns RAM att backa den med.

Den större frågan är varför Apples GPUer kör över AMD/Intel i GPGPU, d.v.s. M3 är klart snabbare än 780M och mobile Arc med lika många "kärnor" som nu sitter i Meteor Lake. Det är något en iGPU faktiskt har ett par fördelar ställt mot dGPU i flera lägen. För GPGPU gör det inte heller någon direkt skillnad om det är IM eller TBDR, då detta påverkar rastrering, inte GPGPU.

Skrivet av UndaC:

Det verkar som om det här handlar om den spatiala uppskalaren. Det vill säga FSR 1.0. Vilket ju skulle hjälpa till att förklara varför det vara ser ut som traditionell uppskalning med ett skärpefilter (eller som bajs om man så vill).

Dvs FSR verkar inte vara relaterat till den temporala MetalFX quality-uppskalningen, då den överlag är mer stabil än FSR och enligt Apple använder deras AI-acceleratorer.

Givet att den "legal notice" som Notebookcheck har med i sin artikel rimligen kommer från FSR 1.0 (den matchar licensavtalet där, men inte i senare versioner) så är det nog så det ligger till.

FSR 1.0 består i praktiken av en shader + ett gäng exempel. Här får man tänka på att MetalFX fortfarande stödjer Intel och AMD GPUer, så inte självklart att detta alls används för "Apple Silicon".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thekai:

Jag väntar tålmodigt på att Apples strategi ska sätta sig och att fler studios tittar på macOS med stort intresse. Apples M-processorer och det faktum att Apple kan anpassa macOS och tekniken till att dra nytta av hårdvaran till minsta droppe energi gör att det går att få ut rejäl prestanda. Må hända att man aldrig kommer att kunna tävla med den grafik som går att få genom GTX 4090 och externa grafikkort men det som deras M-processorer kan leverera i grafik är fullt tillräckligt för att både ge snygg spelgrafik och höga FPS.

Att kunna koppla in min Macbook Pro med M3 Max och 38GB internminne i en skärm och spela även de tyngsta titlarna med bra grafik vore riktigt trevligt. Och dessutom kunna spela på resande fot och även göra det utan strömkabel. För faktum är ju att en Macbook Pro med M-processor klarar spel utan strömkabel längre än en bärbar gamingdator.

Apple Arcade är inte så gammalt, ändå är det den överlägset största prenumerationstjänsten för spel, ca dubbelt så många prenumeranter jämfört med Playstation Plus (som är näst störst).

Och varför skulle någon studio brytt sig om Mac under Intel-eran? Majoriteten av alla Mac:ar som såldes då hade en GPU som inte var i närheten av att kunna driva runt spel. Även de rätt dyra modellerna med dGPU hade ju GPU-prestanda på rätt låg nivå för spel.

Kikar man på Notebookcheck och deras indelning av spel i <30, <60, <120 FPS så hamnade t.ex. MBP med Radeon 455 (som en gång i tiden var snabbaste dGPU för 15" MBP) i att 2/3 av spelen fixade inte ens 30 FPS i 1920x1080 "high".

Även med instegsmodellen av M2 är man nu på en en nivå där en klar majoritet av testade spel fixar >30 FPS i 1920x1080 "high" (och typ alla i 1920x1080 "low").

Mac har bara 10-15 % av marknaden. Det är är en väldigt köpstark grupp som flera gånger visat att de är beredda att betala för programvara. Därför kritiskt att majoriteten av denna grupp faktiskt kan använda programvaran, vilket blivit realistiskt för spel först med "Apple Silicon".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer