Dold säkring går när Threadripper 7000-processorer överklockas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Usch, fulspel från AMD helt klart.

Läste vi ens samma nyhet? Ser inte hur detta skulle vara fulspel.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag är inte insatt i biltrimmningen. Skulle du kunna skicka en länk på "lätt-trimnings-bilar" marknadsföring. Visste inte att det fanns.

Nu var det mer av en metafor snarare än att det faktiskt görs reklam på det viset.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag är inte insatt i biltrimmningen. Skulle du kunna skicka en länk på "lätt-trimnings-bilar" marknadsföring. Visste inte att det fanns.

Sedan är det så att den som pillade sist med saken/grejen/cpu'n/bilen innan den gick sönder brukar alltid ta ansvar för det.

Skrivet av Sarato:

Nu var det mer av en metafor snarare än att det faktiskt görs reklam på det viset.

P.g.a. lagar och regler i de flesta (alla?) länder så lär ingen biltillverkare vara dum nog att aktivt officiellt marknadsföra det på det viset.

Sen behöver de inte göra mer än nödvändigt för att förhindra det.
Men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

P.g.a. lagar och regler i de flesta (alla?) länder så lär ingen biltillverkare vara dum nog att aktivt officiellt marknadsföra det på det viset.

Sen behöver de inte göra mer än nödvändigt för att förhindra det.
Men det är en annan sak.

Jag skulle även vilja lägga till en sak till detta relaterat till det jag skrev i min tidigare kommentar om vad exempelvis ASUS skriver i sin instruktions-manual. Att den är överklockningsbar och funktionen finns med i marknadsföringen betyder inte per automatik att en lekman nödvändigtvis får/bör utföra överklockningen i sig.

Permalänk
Medlem

Ser inga som helst problem med detta.
Cpu är överklockingsBAR. Konsumenter vill ju kunna använda produkter hen köper på sitt vis.
Sure, men räkna inte med att tillverkaren ersätter den då om den inte används på tilltänkt sätt.

Skrivet av Sarato:

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Toyota sålde förrut ett eget trimkitt till GR86, kompressor m.m, men om du montera det så tappa du all garanti och bilen blev direkt ej helbilsgodkänd och olaglig på allmän väg.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju kanske hellre se indikatorer för överspänning och temperatur snarare än frekvens. Men dessa kanske finns redan?
Kan inte se att ett gyllene exemplar som spinner iväg lite extra skulle vara något problem så länge som volt och temp är ok.

Permalänk
Medlem

Fast nu ska jag säga något anti Sweclockers idé😁:

Är det någon mening med att överklocka en Threadripper... Med alla sina kärnor så, ja tryggare och smidigare kan ingen vara i AMD's speeding skara...eller?

Någon här som har trimmat en Lamborghini?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Bra av AMD att förrydliga att garantin gäller, good guy AMD.
Mitt moderkortet varnar mig att garantin ryker när jag slår på OC i BIOS, man undrar om det är skrämskott också...
(ASUS moderkort med lite äldre AMD CPU)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fick varning när jag gick in i OC-menyn för att ställa in mina minnen att köra i 5200MT/s, vilket är inom spec för 2x2R, skulle en fuse gå där skulle jag bli ordentligt irriterad.

Det har alltid gått att överklocka, skillnaden är att nu promotas EXPO/XMP som inbyggda funktioner, och tillverkarna borde således sluta uppmuntra till dess användning eller ta ansvar. Enda gångerna man ser benchmarks idag med minnen utan EXPO/XMP är för att visa hur minneshastigheten skalar.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt inget fel med detta. Frihet under ansvar.

Klockar man sönder en cpu (eller gpu eller minne eller ...) och försöker få den utbytt på garanti så är det enligt mig fullt rimligt att tillverkaren enkelt kan verifiera att den varit just överklockad. Det betyder ju som AMD säger att garantin generellt ändå är giltig, det är bara det att om skadorna är typiska för våldsam överklockning och överklockningssäkringen har trippat, så blir det enklare för AMD att bevisa.

En ingentingburgare, förutom det positiva att AMD nu har klargjort vad som gäller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Förstår inte att det skulle vara någon form av kontrovers har inte intel gjort detta i flera år redan sedan början av 2000-talet?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"