Samsung förbereder QD-OLED-skärm på 31,5 tum med 4K UHD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Har ni sett att det kommit en lösning på att uppgradera mjukvaran på den skärmen?
Skall tydligen fixa många problem.
Fungerar dock endast via Nvidia kort samt DP.

Inte sett, så tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, 32 tums i 4K är för kompromissfylld "mellanupplösning" för att vara optimalt. Man måste i praktiken använda nån udda skalning på skrivbordet för få det att funka i verkligheten med lagom stora typsnitt osv i Windows, vilket automatiskt plockar bort den från "graal-status" kan jag tycka.

32 tum i sig är dock en trevlig storlek som går att få att funka för de flesta på ett ca 80 cm djupt skrivbord, så där tycker jag de tänker rätt!
Det borde väl egentligen vara smartare med en sån 32 tums skärm i 5k istället? (dvs dubbla 1440p - alltså 5120*2880)
Drygt 180 DPI borde blir väldigt lagom i jämna fina 200% skalning, och vill man spela eller liknande och inte har prestanda till det så kan man gå ner till 1440p eller leka med DLSS osv.
Eller motiverat på ett annat sätt: 1440p är ju typ "nya normen" för datorskärmar nuförtiden. 2880p/5k borde vara nästa naturliga steg!

Fick jag drömma skulle jag vilja bygga en ultrawide som bygger på det formatet, dvs i praktiken en ca 40 tums 21:9 i 6880x2880...
Eller kanske ännu bättre en 40 tummare i 21:10 i 6880x3200 - I'd buy that for a dollar!

Jag är lite på samma spår som dig ovan tror jag
... men någon nytta kan nog 4K i 16:9 ha fortfarande? Tex spannet i ungefär 22 till 27 tums skärmar borde väl 200% skalning funka, för de som verkligen har tajt med plats men ändå vill ha något högupplöst? (eller som föredrar flera små skärmar av nån anledning)

Great minds think alike

Jag förstår inte riktigt problemet. Har en 4K 27" med 150% scaling i Windows. Om jag tänker rätt bör det vara samma storlek på saker och ting som en 1440p skärm i 27" format. Är ju inte så att det ser konstigt ut på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en gamerfot. Brukar signalera dålig smak och lika dålig kvalitet.

Tycker foten påminner mycket om Acer Predator, fast helsvart 😄

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Tycker foten påminner mycket om Acer Predator, fast helsvart 😄

Deja vu?
#20300375

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Tycker foten påminner mycket om Acer Predator, fast helsvart 😄

<Uppladdad bildlänk>

Jo, jag menar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag förstår inte riktigt problemet. Har en 4K 27" med 150% scaling i Windows. Om jag tänker rätt bör det vara samma storlek på saker och ting som en 1440p skärm i 27" format. Är ju inte så att det ser konstigt ut på något sätt.

Det var värre förr, men skalning är generellt ingen perfekt lösning - speciellt i en del äldre mjukvaror.
Den kan ha hyss för sig så att placering och proportioner mellan element i gränsnittet inte helt identisk med native, samt skärpan på vissa element kan bli fel.
(Skala 200% brukar funka bättre och mer förutsägbart)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Intressant skärm, men 30" är maximala smärtgränsen för min del, sitter med 28" för närvarande men föredrar 27", så no deal för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag förstår inte riktigt problemet. Har en 4K 27" med 150% scaling i Windows. Om jag tänker rätt bör det vara samma storlek på saker och ting som en 1440p skärm i 27" format. Är ju inte så att det ser konstigt ut på något sätt.

Samma här, fast 28". Funkar fint i de allra flesta fall, i Windows då, särskilt på senare tid. I början, när dpi-awareness var väldigt uselt utbrett, så var det mindre fint.

(Halvpissigt stöd för det under Linux, så vitt jag vet är det bara KDE som har "äkta" stöd för flyttalsskalning.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nu blir stora dilemmat om man ska uppgradera till 1440p @ 360 Hz eller 4K @ 240 Hz. 🤔

Finns ingen 360Hz OLED vad jag vet, så det valet borde vara enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns ingen 360Hz OLED vad jag vet, så det valet borde vara enkelt.

Eller så läser man artikeln som hör till tråden man postar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Oj haha, hade visst missat det inlägget🤣

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns ingen 360Hz OLED vad jag vet, så det valet borde vara enkelt.

Det står ju i artikeln att det kommer nästa år.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Min AW3423DW är det bästa datorköp jag någonsin gjort. och då inkluderar jag köp som 8800gts och 1080n.
Att spela på en Oled är helt underbart, speciellt i spel som har ordentlig HDR och inte höjer minimum svärtan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, 32 tums i 4K är för kompromissfylld "mellanupplösning" för att vara optimalt. Man måste i praktiken använda nån udda skalning på skrivbordet för få det att funka i verkligheten med lagom stora typsnitt osv i Windows, vilket automatiskt plockar bort den från "graal-status" kan jag tycka.

Nu förstår jag inte alls. Text är ju vektorgrafik, så blir lika snygt oavsett hur udda du skalar om storleken. Självklart kör man skärmens nativeupplösning på skrivbordet och låter operativsystemet ändra storlek på UIt så att det är lagom stort.

Och med DLSS och liknande så finns inte längre ett behov av uppskalning till hela multipler av den renderade upplösningen. Känner att behovet av att fundera på detta är i stort sett borta idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu förstår jag inte alls. Text är ju vektorgrafik, så blir lika snygt oavsett hur udda du skalar om storleken. Självklart kör man skärmens nativeupplösning på skrivbordet och låter operativsystemet ändra storlek på UIt så att det är lagom stort.

Och med DLSS och liknande så finns inte längre ett behov av uppskalning till hela multipler av den renderade upplösningen. Känner att behovet av att fundera på detta är i stort sett borta idag.

Själva texten är vektorbaserad i vettigt skrivna windowsappar, men var inte sååå länge sen det fanns undantag till det (eller de iallafall hade hantering så de inte skalade korrekt), plus att inte alla andra delar av UI:t inte nödvändigtvis är vektorbaserat. Och alla bildelement behöver ju skalas om.

Du har en poäng med DLSS nuförtiden, men det stöds inte i alla spel överallt och inte säkert man vill använda det i alla lägen av andra orsaker.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eller så läser man artikeln som hör till tråden man postar i.

Nä, vi jobbar inte så här.