Permalänk
Medlem

Video8 / Hi8 band till Dator

Hej!

Jag vet att det finns några trådar i ämnet, men gått igenom dom jag hittat,
och blir som vanligt förvirrad när det börjar rabblas codecs etc...

Det jag vill göra är:

Omvandla mina gamla Video8 / Hi8 band till digitala filer.

Jag har en DIGITAL8 kamera (och även Hi8/Video8 om de nu fungerar)

Jag vill spara materialet i så bra kvalite som möjligt för framtiden,
i ett format som man kan redigera längre fram, men redan nu kan titta på oredigerat.

Elgato Video Capture Digitaliser kändes som ett enkelt alternativ, men den kanske är mer för VHS?

För 10-15år sedan höll jag på med lite videoredigering,
och vet att det då var oerhört krångligt & tungt att importera analogt material in i datorn.
Så tänkte att nu när tekniken gått framåt, kanske det finns ett enkelt sätt typ spara ner en Mp4 fil etc...?

Jag köpte nyligen en filmscanner för Super8, och den spar ner direkt på ett SD-kort, smidigt!

MYCKET tacksam för tips
-Så detta projekt blir av någon gång...

Permalänk
Medlem

Sånt här känner jag på mig att @mrqaffe har koll på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bästa kvalitén du får ut är DV (Firewire) förutsatt att din kamera klarar av att läsa de analoga formaten (använd Google). Om inte så är det förslagsvis det första du bör göra att hitta en spelare som stödjer DV. Leta sedan på något med Firewire eller köp ett PCIe-kort och börja överföra allt. Efter det kan du börja behandla video och ljud men steg 1 är att få över det till datorn först.

Du kanske har möjlighet till S-Video men det kommer vara mycket mer struligt (och sämre bildmässigt) att både spela in och att behandla på en dator.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att din kamera kan spela dina analoga band och exportera videon via firewire. Jag tror att min sony-kamera kan göra detta. I så fall behöver du ett firewire-kort till din dator. Jag köpte ett nyligen på Inet med PCIe.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb