Natur/familjebilder enkel fritidskamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamp93:

Har ögonen på en linux gx880k och en Sony nex 5R, har du någon kunskap om dem?

Hej!
Beklagar det lite sena svaret.
Jag har inte testat just dessa kameror. Jag har testat några andra kameror från både Panasonic och Sony (i NEX-serien).
Eftersom du kikar på kameror i en ganska låg prisklass skulle jag vilja påstå att du kommer att få ge upp vissa egenskaper lite oavsett vilken kamera du väljer och jag tror även att du kan bli nöjd oavsett vilken av kamerorna du väljer. Eftersom du köper begagnade kameror i en ganska låg prisklass lär det inte heller vara jättesvårt att få tillbaka ungefär så mycket du betalat om du vill byta till ett annat system/en annan modell.
Personligen så har jag lite olika variabler som jag har fått mig att byta system som: storlek, autofokus, ergonomi, kvalitet på skärm, crop-factor (eftersom jag tycker om att använda äldre objektiv till andra kamerasystem) och (avsaknaden av) elektronisk sökare. (i vissa fall kan det vara jobbigt att bara använda skärmen)
I ett första skede vill jag påstå att det kan vara svårt att avgöra vilka saker som är "dealbreakers" för dig, oftast märker man det efter ett tags användning och hur mycket jag än tycker att jag tänkt igenom mina beslut tycks det alltid vara något jag missat :).

Kortfattat skulle jag säga: att du ofta kan få en lite nyare m43-kamera (som gx880n) för samma peng som en sony och objektiven är ofta lite billigare och mer kompakta. Sony har å andra sidan en lite större sensor och (enligt mig) flera steg uppåt om du i framtiden skulle vilja uppgradera. Riktigt bra autofokus kom väl först (någon får gärna rätta mig) ungefär när sony a73 släpptes och den ligger ju i en helt annat prisklass. Med det sagt kan en m43-kamera också vara bra nog även för någon som arbetar som fotograf.

Jag vet inte om detta är till någon större hjälp så mitt avslutande tips får bli: kör på ett system, känn dig för, se vad du saknar utifrån hur du använder kameran (om du saknar något) och låt framtida beslut styras av dina erfarenheter!

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

@Mr.No1 använda min Sony ZV-E10 i söndags, tänkte ta den gamla kameran men jag skippade den. Kommer ta tid innan man blir van vid Sony kameran men det var rätt val för mig. Nu vill jag skaffa ett bättre objektiv än den där kit-lens som iofs ger OK bilder men inte mycket mer. Det var så otroligt smidigt med kameran, den passade bra i en större jackficka och lätt att ta med sig. Min andra äldre kamera har för stor lins och är för klumpig.

Jag skulle inte kunna tänka mig använda mindre sensor än APS-C då det hjälper otroligt mycket när man har sämre ljus eller för bilder inomhus. Alltså vid tillfällen man vill ta bilder men inte själv kan styra över hur mycket ljus det är i lokalen osv. Sonys Alpha kameror har alltid varit ganska kompakta och det är en kamera som är enkel kan ta med överallt. Problemet med en stor kamera är att man egentligen bara kan ta med den på saker som är mer planerat, jämfört med en smartphone man alltid har med sig.

Så jag slår ett slag för Sony Alpha, och är man inte i behov av bättre videomöjligheter så kan man köpa en äldre variant som då är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Mr.No1 använda min Sony ZV-E10 i söndags, tänkte ta den gamla kameran men jag skippade den. Kommer ta tid innan man blir van vid Sony kameran men det var rätt val för mig. Nu vill jag skaffa ett bättre objektiv än den där kit-lens som iofs ger OK bilder men inte mycket mer. Det var så otroligt smidigt med kameran, den passade bra i en större jackficka och lätt att ta med sig. Min andra äldre kamera har för stor lins och är för klumpig.

Jag skulle inte kunna tänka mig använda mindre sensor än APS-C då det hjälper otroligt mycket när man har sämre ljus eller för bilder inomhus. Alltså vid tillfällen man vill ta bilder men inte själv kan styra över hur mycket ljus det är i lokalen osv. Sonys Alpha kameror har alltid varit ganska kompakta och det är en kamera som är enkel kan ta med överallt. Problemet med en stor kamera är att man egentligen bara kan ta med den på saker som är mer planerat, jämfört med en smartphone man alltid har med sig.

Så jag slår ett slag för Sony Alpha, och är man inte i behov av bättre videomöjligheter så kan man köpa en äldre variant som då är billigare.

Hittade en Sony nex 5n med minneskort, sony 18-55mm lens och Sony E 16mm f/2,8 för 1500kr så får testa och se hur det känns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamp93:

Hittade en Sony nex 5n med minneskort, sony 18-55mm lens och Sony E 16mm f/2,8 för 1500kr så får testa och se hur det känns

Lycka till! Vad bra att du fick med två objektiv att experimentera med!

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Lycka till! Vad bra att du fick med två objektiv att experimentera med!

Tack! Ja jag kände det med, bara objekten verkar va värda mer än vad jag fick ge för alltihopa. Får se hur det känns med en sån kamera imorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamp93:

Hittade en Sony nex 5n med minneskort, sony 18-55mm lens och Sony E 16mm f/2,8 för 1500kr så får testa och se hur det känns

Trevligt! Ser fram emot att få se lite bilder i fototråden
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586014-sweclockers-st...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730