Logitech släpper Astro A50 X med HDMI passthrough och hög prislapp

Permalänk
Melding Plague

Logitech släpper Astro A50 X med HDMI passthrough och hög prislapp

Logitech har till slut lyft skynket av nästa generations flaggskeps-headset för varumärket Astro där ljud via HDMI står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag kan börja min egen nyhetsdiskussion med att jag är lika fascinerad som förvånad över att dom kör HDMI-switch i basstationen.

Överväger starkt att testa dessa.

Permalänk
Medlem

"but why?"

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vad går en Hdmi 2.1 switch för, om man nu ska jämföra?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad går en Hdmi 2.1 switch för, om man nu ska jämföra?

En 2-port HDMI 2.1 switch med manuell knapp kostar väl typ 200-300kr.

Det är svårt att hitta bra HDMI 2.1 switchar och har varit väldigt svårt att hitta något som inte är från random kinesiska företag.

Har varit ett helvete att krångla och är fortfarande inte helt nöjd med min setup, just nu testkör jag Denon AVS-3 och en Llano HDMI 2.1 4-port switch.

Helst hade jag velat ha något med minst 6-portar.

Permalänk
Medlem

HDMI

"Because the consumer wants to pay more"

___________
HDMI bör utraderas som den värdelösa standard den är.

Tack för mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

HDMI

"Because the consumer wants to pay more"

___________
HDMI bör utraderas som den värdelösa standard den är.

Tack för mig

Alternative till det skulle vara?

Permalänk
Medlem

Älskar mina A50 som jag kört i vad som känns i en evighet nu och skulle aldrig kunna tänka mig något annat, än detta då kanske

En gång Astro, alltid Astro - ok Logitech då

Permalänk
Medlem

Är det inte vettigare med ett vanligt headset kopplat till sin vanliga förstärkare/soundbar i så fall?

Kul att det går, men troligen för dyrt och varför begränsa signalen till TV för ett headset? PC och konsolerna har ju redan stöd för headset…

Permalänk
Medlem

Hade ett par Astro A40 när dom var helt nya, first gen, grymt sköna lurar. Testat mer lurar än jag kan med att prata om genom åren men alltid tyckt att gaming lurar missar helt genom att nästan uteslutande vara stängda. Astro A40 när det begav sig var en halv-öppen konstruktion med lite innovativa magnetkåpor som man kunde sätta olika skum-inlägg i för att göra dom mer slutna vid behov. Det var rätt smutt. Enda lurarna jag hittat som jag varit nöjd med är gamla Sennheiser (numera Epos) Game One som är öppna. Dom har ett fantastiskt mycket bättre ljud för positionering än alla dom Arctis Nova Pro / X2 Pro etc jag prövat från Logitech och från andra märken också för den delen. Tyvärr är dom ju rätt plastiga och dassig mic så inte kul i övrigt men samma ljud får man betala otroligt mycket mer för om man vill hitta det någon annan stans.

Permalänk

Hade dom första A40 som var riktigt bra. Köpte A50 nu i black friday för att det var dags för trådlöst i 2023 under black friday. Kanske den sämsta mikrofonen och upplevelsen, man märker de blivit uppköpta. Gick ej att uppdatera firmware, mikrofonen lät som en callcenter mic och huvudkudden hoppade ut konstant. Absolut trash. Tror inte denna refresh kommer vara något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilon:

Alternative till det skulle vara?

USB?
DisplayPort....?
Toslink?

Finns massvis med alternativ i just detta fallet

Det finns absolut noll anledning för HDMI nu när DP inte bara levererar högre bitrate, utan även ljud också (för att inte tala om att den inte kräver royalties och därmed gör din TV 300kr billigare)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Hade ett par Astro A40 när dom var helt nya, first gen, grymt sköna lurar. Testat mer lurar än jag kan med att prata om genom åren men alltid tyckt att gaming lurar missar helt genom att nästan uteslutande vara stängda. Astro A40 när det begav sig var en halv-öppen konstruktion med lite innovativa magnetkåpor som man kunde sätta olika skum-inlägg i för att göra dom mer slutna vid behov. Det var rätt smutt. Enda lurarna jag hittat som jag varit nöjd med är gamla Sennheiser (numera Epos) Game One som är öppna. Dom har ett fantastiskt mycket bättre ljud för positionering än alla dom Arctis Nova Pro / X2 Pro etc jag prövat från Logitech och från andra märken också för den delen. Tyvärr är dom ju rätt plastiga och dassig mic så inte kul i övrigt men samma ljud får man betala otroligt mycket mer för om man vill hitta det någon annan stans.

Audio Technica har någon modell öppna gaming lurar också. Minns dock inte vad de heter. Hade ett par som jag lyckats förlägga nere i källaren 😅

https://www.inet.se/produkt/6610698/audio-technica-ath-gdl3-s...

Inet verkar ha en modell av dessa. Min var lite annorlunda mot dessa och dyrare. Överlag var jag väldigt nöjd med mina. Kanske något att prova?

Permalänk
Medlem
Citat:

skickar den trådlösa signalen över Logitechs gränssnitt Lightspeed Wireless

Någon som vet hur detta står sig jämfört med t.ex. radio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Audio Technica har någon modell öppna gaming lurar också. Minns dock inte vad de heter. Hade ett par som jag lyckats förlägga nere i källaren 😅

https://www.inet.se/produkt/6610698/audio-technica-ath-gdl3-s...

Inet verkar ha en modell av dessa. Min var lite annorlunda mot dessa och dyrare. Överlag var jag väldigt nöjd med mina. Kanske något att prova?

Älskar Audio Technica men hade faktiskt missat att de varit inne i gaming sfären. Sitter och tittar på dessa:

https://www.dlxmusic.se/produkter/horlurar/heloppen/audiotech...

Har ett par ATH-M50x som slår allt slutet jag testat från andra på fingrarna, om man har en vettig DAC och bara pratar ljud. Nu gillar jag rätt rent, ofärgat ljud också bör tilläggas och snudd på alla gaming lurar uppar ju basen för att ge mer tryck, man kan såklart EQ:a ner det igen men är väl lite en princip att jag vill att något för flera tusen ska ligga väldigt nära mitt ideal. Sennheiser HD 600 är ju också väldigt lockande, men alltid tyckt Audio Technica levererar bättre byggkvalitet för pengarna, vilket också är viktigt när vi är uppe på många tusen.

EDIT:

https://www.audio-technica.com/en-eu/headphones/best-for/gami...

Gick in och kollade men njae, känns som de slängt fram lite budget lurar för Gaming pöbeln. Skulle vara intressant att pröva mest för att det är så ovanligt med öppna gaming lurar men tror inte riktigt på detta. Om dom kunde göra en gaming variant av ATH-R70x, alltså bara slängt en riktigt bra mic på. så snackar vi. Känns lite olustigt att limma en modmic på så fina lurar, och har inte riktigt bästa ytan just nu för en bordsmic eller en på arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

USB?
DisplayPort....?
Toslink?

Finns massvis med alternativ i just detta fallet

Det finns absolut noll anledning för HDMI nu när DP inte bara levererar högre bitrate, utan även ljud också (för att inte tala om att den inte kräver royalties och därmed gör din TV 300kr billigare)

Vad jag vet stödjer inte S/PDIF Atmos eller DTS:X så det går ju bort.

Har DP stöd för passthough, eARC etc?

Inte för att jag någonsin skulle köpa den här produkten men tycker den ser smidig ut för det den gör, du kan koppla t.ex. Series X och PS5 och köra till hörlurarna utan att byta och krångla med några kablar eller krångla varje gång du vill spela en annan konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Älskar Audio Technica men hade faktiskt missat att de varit inne i gaming sfären. Sitter och tittar på dessa:

https://www.dlxmusic.se/produkter/horlurar/heloppen/audiotech...

Har ett par ATH-M50x som slår allt slutet jag testat från andra på fingrarna, om man har en vettig DAC och bara pratar ljud. Nu gillar jag rätt rent, ofärgat ljud också bör tilläggas och snudd på alla gaming lurar uppar ju basen för att ge mer tryck, man kan såklart EQ:a ner det igen men är väl lite en princip att jag vill att något för flera tusen ska ligga väldigt nära mitt ideal. Sennheiser HD 600 är ju också väldigt lockande, men alltid tyckt Audio Technica levererar bättre byggkvalitet för pengarna, vilket också är viktigt när vi är uppe på många tusen.

EDIT:

https://www.audio-technica.com/en-eu/headphones/best-for/gami...

Gick in och kollade men njae, känns som de slängt fram lite budget lurar för Gaming pöbeln. Skulle vara intressant att pröva mest för att det är så ovanligt med öppna gaming lurar men tror inte riktigt på detta. Om dom kunde göra en gaming variant av ATH-R70x, alltså bara slängt en riktigt bra mic på. så snackar vi. Känns lite olustigt att limma en modmic på så fina lurar, och har inte riktigt bästa ytan just nu för en bordsmic eller en på arm.

Det var ju dessa jag har, liknar de du pratar om. Dock sitter sladden integrerad i ena kopan vilket suger dallas. Ljudet kändes dock väldigt neutralt. Tillverkas inte längre...

https://www.audio-technica.com/en-eu/ath-adg1x

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite reviews. Nån som har sett om det kommit ut några redan?

Var ganska nära att köpa förra generationens A50, så om de här är bra kanske det blir ett köp nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Det var ju dessa jag har, liknar de du pratar om. Dock sitter sladden integrerad i ena kopan vilket suger dallas. Ljudet kändes dock väldigt neutralt. Tillverkas inte längre...

https://www.audio-technica.com/en-eu/ath-adg1x

Attans, där missade man ett tåg helt klart, ser verkligen ut som ett syskon till R70x!

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Beats i US för 2500kr för drygt 10 år sedan, tjejerna hemma hade sönder dem på 3 månader...vettigt spenderade 2500 kr...not. De satte sig på lurarna, drog i sladden och bråkade om vem som skulle ha lurarna till de "popp" gick sönder..

Sen dess kommer inga lurar innanför dörren igen som kostar mer än 500-800 kr/lur...det är helt klart förbrukningsvara där muffar och sladdar slits sönder snabbare än vad en ICA-handlare höjer sina priser.

Säkert fin-fina-lurar men 4500 kr för något som oftast slits hårt och fort? Ungefär som att betala 10 000 kr för ett tangentbord som alla vet har lite ålderdomstecken efter ett par år. (färgen borta från AWSD-knapparna och smulor och sockerrester från läsk-stänk segar till tangenttryckningarna)

Nog för jag vet att analoga ljudnördar kan betala 500 000 kr för ett mono-slutsteg från Mcintosh men de har trots allt ett högt andrahandsvärde 30 år senare(då de fortfarande fungerar) men här pratar vi om något som ganska snabbt kan gå sönder när någon råkar sätta sig eller kliva på dem.

Hade jag varit pedant eller singel så kanske det hade varit en annan sak...men det är som de säger på Jurassic Park...Life finds a way...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är det inte vettigare med ett vanligt headset kopplat till sin vanliga förstärkare/soundbar i så fall?

Kul att det går, men troligen för dyrt och varför begränsa signalen till TV för ett headset? PC och konsolerna har ju redan stöd för headset…

Inga surroundstärkare har stöd för dolby atmos för hörlurar. Men har man appen till xbox så kan man skicka dolby atmos for headphones via hdmi. Rent teoretiskt så kan en tillägnad produkt vara bättre anpassat för att återge ljudet än random hörlurar. Sen kan det ju vara smidigt med en separat produkt om man även kan skicka ljudet vidare när man inte använder hörlurarna så att man kan använda högtalare/hörlurar, utan att behöva gå in och ändra ljudet i xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

USB?
DisplayPort....?
Toslink?

Finns massvis med alternativ i just detta fallet

Det finns absolut noll anledning för HDMI nu när DP inte bara levererar högre bitrate, utan även ljud också (för att inte tala om att den inte kräver royalties och därmed gör din TV 300kr billigare)

Du menar DP 2.0 med i princip obefintligt stöd även på PC? För annars har HDMI 2.1 högre bandbredd vad jag vet.