Permalänk

Söker SSD

Tja!
Tror mig ha fått ihop allt till en julklappsdator åt 11 åring (kombinerat BF erbjudanden med kanondeals här på swec) däremot så fick jag precis info om att SSDn jag köpte på Amazon kommer levereras efter den 5 januari
https://www.amazon.se/Crucial-PCIe-NVMe-till-3500MB/dp/B0B25L...
Så den kommer gå i retur till Amazons underleverantör, tyvärr kan de inte hjälpa mig då den redan är skickad...
Vill gärna sätta ihop och installera datorn innan jul då hon ska få öppna datorn den 23e och undrar därför om någon av er har någon SSD som ligger och skräpar?
Behöver inte vara någon värsting
Helst 1tb NVMe men 512g eller större SATA funkar nog också - vill inte ha mindre då dagens spel kräver otroligt mycket lagring

Kommer knåpa ihop ett galleri av pusslandet och beskriva vad jag fått tag i och hur jag resonerat så andra kan få bli delaktiga i processen.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har en i oanvänd Micron 2450 1TB MTFDKBA1T0TFK liggandes. 1TB NVMe PCIe Gen4. Den ser ut att vara snarlik, ca 5% bättre, än den du hade köpt. Skicka DM om intressant.

https://www.notebookcheck.net/Micron-2450-1TB-MTFDKBA1T0TFK-S...
https://www.notebookcheck.net/Crucial-P3-Plus-CT1000P3PSSD8-S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Tja!
Tror mig ha fått ihop allt till en julklappsdator åt 11 åring (kombinerat BF erbjudanden med kanondeals här på swec) däremot så fick jag precis info om att SSDn jag köpte på Amazon kommer levereras efter den 5 januari
https://www.amazon.se/Crucial-PCIe-NVMe-till-3500MB/dp/B0B25L...
Så den kommer gå i retur till Amazons underleverantör, tyvärr kan de inte hjälpa mig då den redan är skickad...
Vill gärna sätta ihop och installera datorn innan jul då hon ska få öppna datorn den 23e och undrar därför om någon av er har någon SSD som ligger och skräpar?
Behöver inte vara någon värsting
Helst 1tb NVMe men 512g eller större SATA funkar nog också - vill inte ha mindre då dagens spel kräver otroligt mycket lagring

Kommer knåpa ihop ett galleri av pusslandet och beskriva vad jag fått tag i och hur jag resonerat så andra kan få bli delaktiga i processen.

Läs hela annonsen här

På din länk så går det välja en "1TB + Acronis" som det står one day delivery om man har prime men den kostar ca 130kr mer om du inte får tag i något annat.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av [Qvist]:

På din länk så går det välja en "1TB + Acronis" som det står one day delivery om man har prime men den kostar ca 130kr mer om du inte får tag i något annat.

Finns även 100:- rabattkoder du kan få via mecenat eller första köpet via appen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag ska ha en imorgon kväll levererat från amazon P3 plus 1TB gen 4 som du kan få för inköpspriset om du vill vilket är 426kr. Så har du ssd:n innan helgen.

Azizbek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Tja!
Tror mig ha fått ihop allt till en julklappsdator åt 11 åring (kombinerat BF erbjudanden med kanondeals här på swec) däremot så fick jag precis info om att SSDn jag köpte på Amazon kommer levereras efter den 5 januari
https://www.amazon.se/Crucial-PCIe-NVMe-till-3500MB/dp/B0B25L...
Så den kommer gå i retur till Amazons underleverantör, tyvärr kan de inte hjälpa mig då den redan är skickad...
Vill gärna sätta ihop och installera datorn innan jul då hon ska få öppna datorn den 23e och undrar därför om någon av er har någon SSD som ligger och skräpar?
Behöver inte vara någon värsting
Helst 1tb NVMe men 512g eller större SATA funkar nog också - vill inte ha mindre då dagens spel kräver otroligt mycket lagring

Kommer knåpa ihop ett galleri av pusslandet och beskriva vad jag fått tag i och hur jag resonerat så andra kan få bli delaktiga i processen.

Läs hela annonsen här

Skaffe Prime för nån månad så har du både streaming hela December med hela familjen, samt får ju snabb gratis frakt för det du kommer köpa. Annat att tänka på, är att om du köper begagnat och något blir tokigt vid start, blir svårt gällande garantier och reklamation, så kanske bäst för dig att ta en ny produkt så du är skyddad på den fronten, hade varit till vuxen så blir ju enklare att hantera, men att vara utan en SSD som då lär ha både OS,spel och filmer, gör det obrukbart tills fel åtgärdat.

500 Gb kan räcka gott och väl som OS disk, så kan du på slot nr 2 ha en mindre tillfälligt, eller fläska på med 1 Tb så blir även enklare i framtiden gällande backup, felsökning mm. I annat fall, flesta tips du fått här lär funka toppen. Lycka till !

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Skaffe Prime för nån månad så har du både streaming hela December med hela familjen, samt får ju snabb gratis frakt för det du kommer köpa. Annat att tänka på, är att om du köper begagnat och något blir tokigt vid start, blir svårt gällande garantier och reklamation, så kanske bäst för dig att ta en ny produkt så du är skyddad på den fronten, hade varit till vuxen så blir ju enklare att hantera, men att vara utan en SSD som då lär ha både OS,spel och filmer, gör det obrukbart tills fel åtgärdat.

500 Gb kan räcka gott och väl som OS disk, så kan du på slot nr 2 ha en mindre tillfälligt, eller fläska på med 1 Tb så blir även enklare i framtiden gällande backup, felsökning mm. I annat fall, flesta tips du fått här lär funka toppen. Lycka till !

Är redan prime medlem - vad menar du?
Ja men det innebär en rätt lång resa för mig för att bara åka förbi och stoppa in ytterligare in disk framöver och budgeten är avsatt för en dator i julklapp (inte framtida uppgraderingar)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Är redan prime medlem - vad menar du?
Ja men det innebär en rätt lång resa för mig för att bara åka förbi och stoppa in ytterligare in disk framöver och budgeten är avsatt för en dator i julklapp (inte framtida uppgraderingar)

Dem flesta diskar som jag ser online på Amazon har ju bara runt ett pars dagar leverans, så gott med tid fram till jul att få och installera. Men uppfattade inte från tråd att var lång emellan, men om du ändå inte har disk just nu, så kan du inom några dagar ändå få en disk från butik och åka dit, vilket du ändå tänkt om du får disk begagnad från användare, så ser inte vart blir fel.

Menar inte att du ska stå för framtida uppgraderingar, menar att blir smidigare att ha en mindre OS disk, och separat en disk för spel ( du kan göra 2x500 Gb på det sättet), och om barnet önskar mer lagring framöver, är då bara att byta ut 500 Gb speldisken mot annan, om disk nr 2 500 Gb, kan även användas som backup för OS. Något du inte behöver så för men förenklar framöver, istället för att om nåt funkar med disken, så försvinner allt, och ändå måste lösas på något sätt.

Har barnet 2 diskar, då både likadant lagringutrymme, men fördelas risken om nån av diskarna fallerar, och då är bara att ominstallera på den disk som finns kvar. Och som nämnt, disk nr 2 kan med fördel framöver bytas ut om större, eller om slutat funka, bara att lägga in en ny 500 Gb disk ( som är billigare), är att ersätta en 1 Tb disk.

Så som jag uppfattat:
1: Du beställt en disk som ej kommer i tid, och vill ha i hand, en annan disk snarast innan jul, det går ju via butik.
2: Ska vara minst 1 Tb, så med 2x500 Gb diskar, får du ovan nämnda fördelar, då fleratal 500 Gb diskar kan vara ibland billigare.
3: Så om du är redan Prime, hitta billigaste disk i budget, beställ i butik ( får då garanti/reklamationsrätt), snabbt, problem löst.

Eller var som nämnts i tråd är något som kanske missats ?