Är Raytracing en fluga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle man inte kunna det? Utvecklare har väl klart större möjlighet att lägga till extra ljuskällor än vad man har i film, där ljus alltid följer fysikens lagar.
Kommer att tänka på funktioner i senaste Blender där du t ex kan göra en lista över vilka ljuskällor som ska påverka ett objekt (så att t ex ljuskälla som reflekteras i ett objekt kan ändras så att den påverkar hela scenen utom just det objektet) -- det bör väl gå i spelmotorer också, men verkligen inte i film.

Light linking har funnits i Maya och 3DS i säkert 20 år (vill minnas att Maya 2006 var första gången jag använde det, men tror inte det var någon ny funktion), så det är inga problem att få in det i en spelmotor. UE har det sedan 4.2x-nånting. Finns dock lite begränsningar och det kan påverka prestandan negativt.

Många problem med mörka partier kan också lösas genom bättre material och tonmappning. Blender 4.0 introducerar en ny BSDF shader som har mer realistisk energikonsevering. Vad det betyder i praktiken är att du kan bomba materialet med mer ljus innan det blir överexponerat. En bra tonmappning kan ha liknande effekt. Genom att kunna använda starkare ljuskällor kommer ljuset nå mörka partier bättre, och det blir även mindre brus för denoisern att ta hand om.

Ifall inget av detta funkar - kanske är material och tonmappning så bra det kan bli och light linking är inget alternativ - så kan man ju alltid mixa in lite gammal rastering. Det är digitala hittepå-världar så man kan göra vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på utvecklingstiden så har väl inte prestandan funnits att utveckla mer avancerad RT.

Ett spel tar väl 5år eller mer och jag gissar att man bestämmer tidigt om RT skall ingå.
Så är prestandan och implementeringen inte super när man bestämmer sig så kanske man avvaktar/struntar i det.
(var väl svårt att implementera i början)

Nu med 4090 tror jag att alla spel som börjar utvecklas och känner behovet kommer att stödja RT/Pt

Förutsatt att 4090 blir mainstream prestanda inom 3-4 år känner jag. Visst det går väl an med dlss och framegen om en spelar i 1080 med svagare kort. PT är nog längre bort än RT tyvärr.

Vi får se hur lång tid det tar. Tids nog blir det norm. Jag tror bara det kommer ta längre tid. 99% av pc spelare har inte 4090 men när 4090 prestanda blir mer vanligt då är nog RT mer moget och ser snyggare ut i fler spel.

Sedan bör en också fråga sig, behövs RT i indiespel, civilization, Mario kart osv eller om det är just i spel som cyberpunk det kommer till sin fulla rätt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Förutsatt att 4090 blir mainstream prestanda inom 3-4 år känner jag. Visst det går väl an med dlss och framegen om en spelar i 1080 med svagare kort. PT är nog längre bort än RT tyvärr.

Vi får se hur lång tid det tar. Tids nog blir det norm. Jag tror bara det kommer ta längre tid. 99% av pc spelare har inte 4090 men när 4090 prestanda blir mer vanligt då är nog RT mer moget och ser snyggare ut i fler spel.

Sedan bör en också fråga sig, behövs RT i indiespel, civilization, Mario kart osv eller om det är just i spel som cyberpunk det kommer till sin fulla rätt.

Xx70 har alltid varit runt tidigare xx90 korten

Gissar att 5070 ligger under 4090 i raster men bättre RT

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25