Permalänk
Hedersmedlem

Adobe PhotoShop Generative AI

Jag såg idag reklam för ett nytt verktyg i Adobe PhotoShop som kan generera data i din bild med hjälp av AI.
https://helpx.adobe.com/se/photoshop/using/whats-new/web-2024...

Jag ställer mig genast frågorna:
1. Används mina bilder för att träna Adobe's AI?
2. Vad är mina rättigheter när det kommer till att använda bilder med AI-genererat innehåll?

Mina reflektioner. Vad är era tankar?

1.
Enligt Adobe's allmänna villkor https://www.adobe.com/se/legal/terms.html
4.2 Licenser till ditt innehåll. Endast i syftet att driva eller förbättra tjänsterna och programvaran ger du oss en icke-exklusiv, världsomspännande, royaltyfri underlicensierbar licens att använda, reproducera, offentligt visa, distribuera, modifiera, skapa härledda verk baserat på, offentligt framföra och översätta Innehållet. Vi kan till exempel underlicensiera vår rätt till Innehållet till våra tjänsteleverantörer eller till andra användare så att Tjänsterna och Programvaran fungerar som avsett, till exempel så att du kan dela foton med andra. Avsnitt 4.5 (Återkoppling) nedan gäller separat all Återkoppling som du ger oss.

Dvs när du laddar upp innehåll till Adobe så ger du Adobe rätt att använda dina bilder för att förbättra sina tjänster och programvara. Eftersom AI kräver att man tränar sin modell med data så drar jag slutsatsen att det är troligt att användarnas bilder har, eller kommer användas för att träna Adobe's AI.

2.
Enligt Ytterligare villkor för Adobe Generative AI https://wwwimages2.adobe.com/content/dam/cc/se/legal/servicet...
4.1. Ditt ansvar. Bara du är ansvarig för att Resultatet skapas och används och för att se till att Resultatet
överensstämmer med våra Villkor. Vi kan emellertid använda tillgängliga tekniker, leverantörer eller processer för
att sålla fram och blockera Resultat som kan bryta mot tillämplig lag, göra intrång i en tredje mans rättigheter eller
bryta mot våra Villkor innan något Resultat levereras till dig. Adobe frånsäger sig alla garantier, uttryckliga såväl
som underförstådda, i fråga om Resultat, däribland alla underförstådda garantier om att Resultatet inte kommer
att göra intrång i tredje mans rättigheter eller bryta mot någon tillämplig lag. Dessutom får du inte ta bort eller
ändra några vattenstämplar eller Content Authenticity Initiative-metadata (t.ex. Innehållsuppgifter) som kan
genereras med Resultatet, eller på annat sätt försöka vilseleda andra om varifrån Resultatet kommer. Mer
information finns på contentauthenticity.org.

Dvs du är själv ansvarig för att din genererade bild inte bryter mot någon annans upphovsrätt. Hur kan du göra det?

4.3. Ingen AI/ML-träning. Du får inte och får inte heller tillåta tredje man att använda något innehåll,
några data, några utdata eller annan information som tas emot eller härleds från några generativ AIfunktioner, däribland eventuella Resultat, i syfte att direkt eller indirekt skapa, träna, testa eller på annat sätt
förbättra några maskininlärningsalgoritmer eller system för artificiell intelligens, däribland eventuella
arkitekturer, modeller eller vikter

Vidare så får du inte använda en genererad bild för att träna annan AI. För mig stärker det tesen att dina data används för att träna Adobe's AI. Du får endast använda bilder som du har rätt att använda för att träna AI. Adobe kan inte veta varifrån innehållet i din AI-genererade bild kommer ifrån, och kan därmed inte garantera att innehållet går att använda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!