Betala faktura privat utställd till företag.

Permalänk
Medlem

Betala faktura privat utställd till företag.

Hej.
Jag handlar som privatperson grejer på företag A, betalar med kort varje gång, inga konstigheter så långt.
Men nu har jag kommit till problemet, en grej de inte har i sitt sortiment bad jag dem beställa. Men nä det gick inte, man måste då ha ett eget kundnummer.
Jag kan inte skaffa eget kundnummer privat för det kräver ett organisationsnummer.
Men jag har faktiskt ett handelsbolag med ett organisationsnummer.

Kan jag skaffa ett kundnummer på mitt HB få fakturan skickad till företaget (som av en slump råkar vara min hemadress) och betala den med mina privata pengar? Inte ÖHT blanda in företaget mer än att namnet står på fakturan. Kostnaden landar inte på företaget, den sätts inte som en skuld i bokföringen, den tas inte öht upp i bokföringen.

Går det att göra så?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ja. Det ”värsta” som kan hända är att bolaget du köper ifrån får en revision och de får för sig att göra en revision på dig också och jämför deras kundreskontra mot din levreskontra. Om du är nojjig och vill göra hundra procent ”rätt” kan du plocka in fakturan ändå så att den finns i dina böcker men vända ut den och betala med privata medel via en transaktion från ditt bankkonto till ditt bolags bankkonto. Skulle dock aldrig själv ta in fakturan i böckerna utan bara betala privat, otroligt långsökt scenario ovan och om det väl skulle bli så så har du fortfarande inte gjort något fel mer än att försvåra spårbarheten eftersom varken balans eller resultaträkning påverkas.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara bra att tänka på att Konsumentköplagen med reklamationsrätt mm inte gäller när det enligt säljaren är ett företag som har köpt varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej.
Jag handlar som privatperson grejer på företag A, betalar med kort varje gång, inga konstigheter så långt.
Men nu har jag kommit till problemet, en grej de inte har i sitt sortiment bad jag dem beställa. Men nä det gick inte, man måste då ha ett eget kundnummer.
Jag kan inte skaffa eget kundnummer privat för det kräver ett organisationsnummer.
Men jag har faktiskt ett handelsbolag med ett organisationsnummer.

Kan jag skaffa ett kundnummer på mitt HB få fakturan skickad till företaget (som av en slump råkar vara min hemadress) och betala den med mina privata pengar? Inte ÖHT blanda in företaget mer än att namnet står på fakturan. Kostnaden landar inte på företaget, den sätts inte som en skuld i bokföringen, den tas inte öht upp i bokföringen.

Går det att göra så?

Tack på förhand!

Blir det inte knas med momsen om du köper via företaget? Förstag a säljer väl exkl moms om de säljer till ett annat företag?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Blir det inte knas med momsen om du köper via företaget? Förstag a säljer väl exkl moms om de säljer till ett annat företag?

Vanligtvis betalar man beloppet inkl moms. Beroende på omsättning så redovisar man sedan sin ingående och utgående moms antingen på månads eller årsbasis och sedan så justeras detta.