CInebench 2024 - Stora testtråden

Permalänk
Medlem

i7-13700K

Permalänk
Medlem

Här är min speldator hemma.
Hade varit kul att köra på jobbdatorn (signaturfilen), men det får bli efter julledigheten.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Min lite äldre 5900X - semitrött SC mtp PBO+200 men MC verkar ju ligga fint till ändå. Inte orkat tweaka CO nåt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

10C vattentemp i loopen.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk

11900kf

Vart tvungen å testa på sovrums datorn med, en undervoltad 11900kf med en noctua u12a, supertyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fläkten startade faktiskt i CPU MT-testet...
https://i.imgur.com/eYIhRCH.png

Edit: Av någon anledning är ST-testet lite märkligt, får konsekvent lägre resultat första gången man kör (och tar ju en stund att köra...). MT och GPU är däremot rätt likartade i sina resultat.

Det har varit en grej rätt länge med Cinebench att om man fortsätter att "spamma" testet så helt plötsligt får man en körning där poängen går upp utan någon direkt synlig anledning, för att sedan gå ner till normala värden igen körningen efter. Oavsett, imponerande poäng där av Apple-chippet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk

Cinebench vill inte ens starta på min dator. Den laddar introsekvensen sen ingenting. Cinebench R23 fungerar utan problem. Nån med liknande fel?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Jubileumsmästare
Temperatur
Permalänk
Datavetare

🎄 God Jul alla! 🎄

Även M1 Pro står sig hyfsat än, är GPU-delen som inte är i närheten av M3 (vilket i fallet Cinebench beror på att det går att accelerera med HW raytracing, något som kom först i M3)

Skrivet av FattarNiInte:

Man måste väl korskompilera mot en gemensam målarkitektur för att kompileringstestet skall vara jämförbart? Eller det kanske GB gör?

Dels kompilerar GB6 till samma målarkitektur, d.v.s. den skapar exakt samma binär.

Men det är egentligen rätt irrelevant i detta fall då moderna kompilatorer gör >95 % av allt arbete på en CPU-agnostisk virtuell maskinkod (LLVM kallar sin IR, Intermediate Representation). Så att kompilera till ARM64 eller x86_64 skiljer typiskt någon enstaka procent på en viss maskin.

Skrivet av Ozzed:

Förvirringen är total. Jag har inte en 5950X så kan inte verifiera själv men de siffror jag sett på Geekbench 6 så ligger den före 5950X i MT så tog för givet att det även gäler CB då AMD alltjämt varit starkare på FP. Men har kollat runt lite mer nu och jag tror du har rätt. Alltså att min klockade 5900X inte når upp till 5950X stockprestanda i CB2024.

Beror dock på vilka sidor man kollar på, verkar vara ganska ojämna resultat överlag

Singlecore har jag ingen aning om. Min 5900X är tillverkad sent 2022 så den boostar till 5150Mhz bara man sätter auto OC på +200, så rimligen klår den en tidig 5950X, men troligen inte en som är tillverkad ungefär samtidigt som min.

Cinebench MT är en rätt speciell last som är rätt annorlunda från typ allt man "normalt sett" gör med en CPU på desktop. Det skalar helt perfekt med CPU-kärnor + det är i stort sätt samma sak som görs på olika data på alla trådar, s.k. "dataparallel problem". Dataparallella problem görs, så länge VRAM räcker, långt mer effektivt med GPGPU idag.

Då det skalar perfekt är en 5950X ~30 % snabbare jämfört med 5900X i CB CPU MT-test, det är ~30 % fler kärnor.

Geekbench har gått från att vara en rätt kass benchmark i de första iterationerna, till att idag nog vara den klart bästa benchmark som finns om man vill ha svar på frågan: hur snabb är min CPU över ett gäng "typiska desktop-applikationer". Vill man se resultat för någon speciell last får man titta på specifika deltester.

"Typiska desktop-applikationer" skalar inte i närhet perfekt med kärnor i genomsnittsfallet. Verkar bara vara 5-10 % skillnad mellan 5900X och 5950X i GB6 MT, något som nog stämmer rätt bra i verkligheten och om du då ökat per-core prestanda (som skalar prestanda nära 100 % både i ST och i MT) med >10 % så lär du få lika/bättre prestanda med 5900X som med stock 5950X.

Skrivet av Kibbo:

Det har varit en grej rätt länge med Cinebench att om man fortsätter att "spamma" testet så helt plötsligt får man en körning där poängen går upp utan någon direkt synlig anledning, för att sedan gå ner till normala värden igen körningen efter. Oavsett, imponerande poäng där av Apple-chippet.

CPU MT- och CPU-testet går lite upp och ned, men är rätt små variationer. Grejen med ST-testet är att första körning, både på M3 och M1, blir lite lägre än efterföljande... Fick lägre ST på M1 Pro jämfört med det som ligger i CB 2024 databasen för den CPU, andra körning får rätt exakt det värdet som finns i databasen, d.v.s. första körning verkar konsekvent bli lägre än det borde.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fläkten startade faktiskt i CPU MT-testet...
https://i.imgur.com/eYIhRCH.png

Edit: Av någon anledning är ST-testet lite märkligt, får konsekvent lägre resultat första gången man kör (och tar ju en stund att köra...). MT och GPU är däremot rätt likartade i sina resultat.

Tror att det har att göra med Apples scheduler och/eller boost-algoritm, får näst intill identiskt beteende på M2 Pro. Körde 5 rundor, första blev något låg men resterande var högre och i linje med varandra. Mycket skumt, but such is the life of fruit.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

CPU MT- och CPU-testet går lite upp och ned, men är rätt små variationer. Grejen med ST-testet är att första körning, både på M3 och M1, blir lite lägre än efterföljande... Fick lägre ST på M1 Pro jämfört med det som ligger i CB 2024 databasen för den CPU, andra körning får rätt exakt det värdet som finns i databasen, d.v.s. första körning verkar konsekvent bli lägre än det borde.

Aha, trodde först att du menade att du fick ett plötsligt större hopp vilket är ett beteende som funnits i Cinebench sedan långt tillbaka i äldre versioner.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

ser helt normalt ut.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Laptop i signaturen

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Cinebench vill inte ens starta på min dator. Den laddar introsekvensen sen ingenting. Cinebench R23 fungerar utan problem. Nån med liknande fel?

Verkar som vi är de enda här med problemet, postade själv samma sak här

#20311455

Hittade nu i efterhand lite information på Reddit där fler rapporterat samma problem. Eftersom det bara drabbar en del var de inne på att det förmodligen har att göra med att man har något annat installerat på datorn som CB 2024 inte trivs ihop med.

Skumt dock att det verkar finnas så lite info om problemet. Kanske beror på att det är ett så litet antal som har problemet. Är så fallet har vi ju anledning att känna oss lite unika 😉

La till lite info
Permalänk
Permalänk
Medlem

Äntligen lite kallt så jag kunde få loopen nollgradig igen

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Det blev lite roligare iaf på jobbdatorn till slut.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Testade lite på en rejäl dator på jobbet:

Känns som märkligt lågt GPU-resultat jämfört med t ex @CGI ovan, fick även 17326 i TimeSpy Graphics.

Permalänk
Medlem

Nytt bygge från ca. 2 veckor gammalt.

Windows 11 (direkt från Win 10 på gammal dator, ingen ny installering):
Motherboard: Asus Crosshair X670E Gene (mini Atx)
Grafikkort: MSI 3x 3090 - 24 GB
Ram: 2 x 32 Gb - G.Skill. 6000 / 30 cl.
Processor: AMD Ryzen 9 - 7950x3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förvirringen är total. Jag har inte en 5950X så kan inte verifiera själv men de siffror jag sett på Geekbench 6 så ligger den före 5950X i MT så tog för givet att det även gäler CB då AMD alltjämt varit starkare på FP. Men har kollat runt lite mer nu och jag tror du har rätt. Alltså att min klockade 5900X inte når upp till 5950X stockprestanda i CB2024.

Beror dock på vilka sidor man kollar på, verkar vara ganska ojämna resultat överlag

Singlecore har jag ingen aning om. Min 5900X är tillverkad sent 2022 så den boostar till 5150Mhz bara man sätter auto OC på +200, så rimligen klår den en tidig 5950X, men troligen inte en som är tillverkad ungefär samtidigt som min.

Enkeltrådsprestandan betyder dock inte så mycket längre, i min mening. För 5950x så ser man sällan de höga frekvenserna då det (nästan) alltid är flera kärnor som belastas. Hur många kärnor kan du hålla i dessa frekvenser samtidigt? Syns frekvenserna alls i spel eller annat än benchmarks?

Siffrorna du nämnde för 5950x verkar låga, som redan nämnts. Jag gissar på 1500+ stock, samt 1650-1670 med enkel PBO, samt 1700+ med curve optimizer.

Jag körde en snabbis här (dock med PBO på och sänkt frekvenstak), och hamnar på 1700 på flertrådstestet i CB2024.
Maxfrekvensen är begränsad till 5.0 då det ger bättre prestanda i flertrådade laster, annars når någon enstaka kärna 5050-5100.

5950x lider av att den blir varm, det är inte lätt att kyla 16 kärnor (även med vatten) så boostfrekvenser i flerkärnig last sjunker en hel del. Det verkar som det är dålig kontakt med ihs och kylare, eller mellan ihs och kärnor. Vissa kärnor blir 10-15 grader varmare än andra...

Med det sagt så är det alltid nice att få ut lite extra prestanda!