TV-guiden 2023/24: Tips till dig som inte köpt TV på några år

Permalänk
Melding Plague

TV-guiden 2023/24: Tips till dig som inte köpt TV på några år

Har det gått några år sedan du köpte ny TV och känner dig vilsen i TV-djungeln? Lugnt! Vi hjälper dig på vägen och guidar dig genom alla tekniknyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Missar jag något eller saknas länk i artikeln till "hela" TV-guiden?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Var/när hittar man gamla toppmodeller bäst? Man vill ju köpa dem så sent som möjligt för att få bättre pris, kanske ett eller två år efter men då brukar de oftast inte finnas kvar. Hur länge brukar de säljas?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Viking
Skrivet av Zidious G:

Var/när hittar man gamla toppmodeller bäst? Man vill ju köpa dem så sent som möjligt för att få bättre pris, kanske ett eller två år efter men då brukar de oftast inte finnas kvar. Hur länge brukar de säljas?

Samsung sålde ut sina toppmodeller från 2022 i slutet av maj i år för extremt bra priser. De gör säkert något liknande 2024.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Thomas

TV-guiden 2023/24 del 1: Alla TV-modeller
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

TV-guiden 2023/24 del 2 – Modeller för spel, sport, film och ljusa rum
https://www.sweclockers.com/artikel/37593-tv-guiden-2023-24-d...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sp1k3n:

@Thomas

TV-guiden 2023/24 del 1: Alla TV-modeller
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

TV-guiden 2023/24 del 2 – Modeller för spel, sport, film och ljusa rum
https://www.sweclockers.com/artikel/37593-tv-guiden-2023-24-d...

Jodå, jag har koll på dem, men de som är ute efter ny TV kanske hittar på denna och tror att det är hela TV-guiden, när det finns så mycket mer info som är guld värd i de du länkar också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kollade på en 65" QN85B idag på elgiganten. De har ju ingen 95C så klart.

De körde lite material från SVT. Denna tv klarar ju inte panoreringar utan hack! Hur kan en TV vara så kass 2023? Min Panasonic plasma från 2008 har 9999999 ggr bättre flyt!

Det fanns en LG C3 oled bredvid. Den upplevde jag i stället FÖR mjuk. Klick smör i stekpanna-känsla. Blir åksjuk!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag kollade på en 65" QN85B idag på elgiganten. De har ju ingen 95C så klart.

De körde lite material från SVT. Denna tv klarar ju inte panoreringar utan hack! Hur kan en TV vara så kass 2023? Min Panasonic plasma från 2008 har 9999999 ggr bättre flyt!

Det fanns en LG C3 oled bredvid. Den upplevde jag i stället FÖR mjuk. Klick smör i stekpanna-känsla. Blir åksjuk!

Om C3 var för mjuk så har den interpoleringen påslaget (på för hög nivå), om det inte var 50 fps-sändning då. Utan interpolering är OLED tyvärr allt annat än för mjuk; 24 fps är för mig omöjligt att kolla på med interpoleringen helt av för att det hackar så mycket. Pixlarna har extremt snabb responstid, vilket gör att du inte får några övergångar mellan bildrutorna, såsom man blivit van när man suttit med LCD-skärmar större delen av livet.
Oklart varför din plasma var så mjuk dock, då de också har låg responstid vad jag har förstått.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jodå, jag har koll på dem, men de som är ute efter ny TV kanske hittar på denna och tror att det är hela TV-guiden, när det finns så mycket mer info som är guld värd i de du länkar också.

Jag förstår att du har koll, men jag länkade mer för de som inte har det till dess att de läggs till i artikeln

Edit: Har skickat en rättelse till redaktionen om att lägga till länkarna i artikeln

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Måste fråga!

Finns det någon TV som har riktig 4K (4096x2160)?

Det skall väl ändå vara UHD (3840x2160) och inte 4K i Bilden? Allvarligt fel...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om C3 var för mjuk så har den interpoleringen påslaget (på för hög nivå), om det inte var 50 fps-sändning då. Utan interpolering är OLED tyvärr allt annat än för mjuk; 24 fps är för mig omöjligt att kolla på med interpoleringen helt av för att det hackar så mycket. Pixlarna har extremt snabb responstid, vilket gör att du inte får några övergångar mellan bildrutorna, såsom man blivit van när man suttit med LCD-skärmar större delen av livet.
Oklart varför din plasma var så mjuk dock, då de också har låg responstid vad jag har förstått.

Hej! Min plasma är inte alls mjuk på det sättet som med C3. Den bara hänger med väldigt bra.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Min plasma är inte alls mjuk på det sättet som med C3. Den bara hänger med väldigt bra.

Mvh

Jo, men mängden interpolering går att ställa in på alla LG (och sannolikt alla andra märken också). Du kan ha det av, på ett läge som emulerar vanliga 24 fps-looken, eller ställa in fritt från 0-10. Alla kan nog hitta en inställning de gillar, oavsett om man är purist och har det helt av, eller om man vill ha extremt mjukt med typ 120 fps-look, eller allt där emellan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Var/när hittar man gamla toppmodeller bäst? Man vill ju köpa dem så sent som möjligt för att få bättre pris, kanske ett eller två år efter men då brukar de oftast inte finnas kvar. Hur länge brukar de säljas?

Runt black friday är det bäst när jag kollat. Köpt mina två senaste lg oled då. Tror inte jag sett dom billigare än det någonsin tills de har försvunnit helt.
De brukar försvinna rätt snabbt när nästa års modell släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Var/när hittar man gamla toppmodeller bäst? Man vill ju köpa dem så sent som möjligt för att få bättre pris, kanske ett eller två år efter men då brukar de oftast inte finnas kvar. Hur länge brukar de säljas?

LG oled TVn har ju knappt gått ner i pris. De fasar ut de äldre versionerna och släpper nya med dyrare pris.
Men skulle iaf rekommendera en oled TV. Jag köpte en LG Cx för 2 år sen och det är ett av dom bästa köpen jag gjort inom elektronik.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Var/när hittar man gamla toppmodeller bäst? Man vill ju köpa dem så sent som möjligt för att få bättre pris, kanske ett eller två år efter men då brukar de oftast inte finnas kvar. Hur länge brukar de säljas?

De börjar reas ut rejält under Black Week/Black Friday. Sedan mellandagsrean. Efter det kan det dyka upp olika korta reor (helgrea eller liknande) av de sista exemplaren på våren efter, där de sista exemplaren säljs slut. Efter det är de oftast helt borta från marknaden, om inte tillverkaren råkar ha några exemplar kvar i något lager.

Det brukar som mest skilja en tusenlapp eller två jämfört med tidigare lägsta pris där allra sist, så vill man ha en viss modell är det bättre att köpa senast under mellandagsrean då man kan vara någorlunda säker på att de faktiskt finns kvar. Sedan har ju det faktum att du fått njuta av TV:n några extra månader också ett värde.

När jag köpe min C1 så hade Webhallen en rea för medlemmar kvällen innan ordinarie Black Week-rea, där de sänkt priset en tusenlapp ytterligare, så sådant kan ju också förekomma.

Någon enstaka gång har det också förekommit specialmodeller som har förra årets panel men årets SoC, men det händer inte så ofta. Jag kommer bara på LG CS som exempel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Viking
Skrivet av blunden:

Det brukar som mest skilja en tusenlapp eller två jämfört med tidigare lägsta pris där allra sist, så vill man ha en viss modell är det bättre att köpa senast under mellandagsrean då man kan vara någorlunda säker på att de faktiskt finns kvar. Sedan har ju det faktum att du fått njuta av TV:n några extra månader också ett värde.

Så var ju dock inte fallet i våras för Samsungs QN95B-modeller. De såldes ut för mer än 50% rabatt jämfört med lägsta priset på prisjakt. 55" hade som billigast kostat 14990kr och gick att köpa för 5990kr (-60%), 75" kostade som billigast 27500kr och såldes för 10490kr (-62%).
Jag har ingen koll på hur det såg ut 2022 eller tidigare, men om det är en återkommande utförsäljning så sparar man absolut mer än 1-2k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så var ju dock inte fallet i våras för Samsungs QN95B-modeller. De såldes ut för mer än 50% rabatt jämfört med lägsta priset på prisjakt. 55" hade som billigast kostat 14990kr och gick att köpa för 5990kr (-60%), 75" kostade som billigast 27500kr och såldes för 10490kr (-62%).
Jag har ingen koll på hur det såg ut 2022 eller tidigare, men om det är en återkommande utförsäljning så sparar man absolut mer än 1-2k.

Det jag jämförde var de sista reorna på våren jämfört med Black Week-reorna. Menar du att de alltså sålde dem för 25% eller mindre av nypris?

Det är definitivt inte normalt och har vad jag vet aldrig hänt något tidigare år. MediaMarkt lyckades ju under några timmar sätta fel pris på LGs OLEDs vilket gav extremt fina rabatter för något år sedan, men annars händer det i princip aldrig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Viking
Skrivet av blunden:

Det jag jämförde var de sista reorna på våren jämfört med Black Week-reorna. Menar du att de alltså sålde dem för 25% eller mindre av nypris?

Ja det menar jag.

Skrivet av blunden:

Det är definitivt inte normalt och har vad jag vet aldrig hänt något tidigare år. MediaMarkt lyckades ju under några timmar sätta fel pris på LGs OLEDs vilket gav extremt fina rabatter för något år sedan, men annars händer det i princip aldrig.

Tror inte de här var felprisade eftersom det höll på en hel dag från morgon till kväll, samt fylldes på under dagen. Men det kanske är för bra för att hända igen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja det menar jag.

Tror inte de här var felprisade eftersom det höll på en hel dag från morgon till kväll, samt fylldes på under dagen. Men det kanske är för bra för att hända igen.

Det är garanterat inte ett normalt beteende som man kan räkna med, om nu inte Samsung själva startat sin egen trend. I början hade Samsung väldigt lite reklam för sina QD-OLED så det är möjligt att de fick exemplar över eller nåt.

Nej, det var säkert medvetet om det var en hel dag. Det var MediaMarkts prissättning som var ett misstag, något de sedan bekräftade. De åt dock förlusten för de som lyckats beställa under den tiden. Var nära att göra det själv, men orkade inte försöka returnera den TV jag precis köpt några veckor tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Viking
Skrivet av blunden:

Det är garanterat inte ett normalt beteende som man kan räkna med, om nu inte Samsung själva startat sin egen trend. I början hade Samsung väldigt lite reklam för sina QD-OLED så det är möjligt att de fick exemplar över eller nåt.

Nej, det var säkert medvetet om det var en hel dag. Det var MediaMarkts prissättning som var ett misstag, något de sedan bekräftade. De åt dock förlusten för de som lyckats beställa under den tiden. Var nära att göra det själv, men orkade inte försöka returnera den TV jag precis köpt några veckor tidigare.

Det var inte deras qd-oled som reades ut. I alla fall inte med lika bra rabatt. S95B 65” (oled) kostade nog 16500kr om jag minns rätt, så ett rimligare pris.
QN95B var deras flaggskepp för QLED.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det var inte deras qd-oled som reades ut. I alla fall inte med lika bra rabatt. S95B 65” (oled) kostade nog 16500kr om jag minns rätt, så ett rimligare pris.
QN95B var deras flaggskepp för QLED.

Ah, just det. Jag tänkte på S95B eller vilken nu den första modellen med QD-OLED var.

Att de reade ut sina QLED-modeller så billigt är ju dock fascinerande i sig, men måste nästan ha berott på sämre försäljning än väntat eller nåt sånt. Annars finns det ingen poäng med att sänka det värde folk mentalt tillskrivit dessa genom att sälja dem för vrakpriser eftersom det riskerar att göra dem svårare att sälja för ordinarie pris i framtiden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q