Fler SATA portar pci e kort bästa alternativet eller finns det bättre?

Permalänk
Medlem

Fler SATA portar pci e kort bästa alternativet eller finns det bättre?

Planerade kasst och köpte nytt moderkort med bara 4 SATA 3 slots. Grundplanen är att koppla bluray spelaren och mekaniska till den fast det finns risk att jag behöver koppla en snabbare ssd till den också.

PCI E av något slag fast räcker prestandan? Sett också något "SAS", någon hba och också hittat rykten om m2 till sata 3 konverters.
moderkortet är ett asrock x670e pg lightning kort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan i tex använda usb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kan råda dig till att INTE köpa en sådan här, jag köpte en och den provade jag på 3 olika datorer. När den väl fungerade gick den segt (typ halv ssd-fart), förutom att den orsakade problem att starta upp samt blåskärm alldeles för ofta. Jag tänker slänga den jag köpte, 300kr i sjön då jag var långsam på att testa så tiden rann iväg.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt. Om jag läser vad du skriver använder du idag 2 av dina 4 SATA-portar, för din BluRay-spelare och för en hårddisk.

Vad ska du ansluta på resterande två SATA-portar? Du skriver att du vill ansluta SSD:er, och det går ju bra, du kan ansluta två till. Ska du ha fler? Oavsett, att ansluta en SSD på SATA är ju lite av en nödlösning, när anslutning av en SSD direkt till PCIe-bussen genom M.2-interface ger mycket bättre prestanda för typ samma pengar. Och på ditt moderkort sitter det ju hela 4(!) M.2-portar.

Mitt råd blir därför, ska du ansluta en SSD, kör med M.2. Då får du inte slut på SATA

Permalänk
Snusfri

Jag har detta LSI Kort i min server och det fungerar perfekt. Bra pris och du kan koppla in 8 diskar om du vill. Alla kablar osv följer med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har haft det här PCIe kortet sen 2019 och har 4st HDD och 1st Blu-ray-brännare kopplade till det, fungerat perfekt hela tiden.
Både normal och lågprofil. Har Windows 11 Pro 23H2.

Delock 90395 5 Port SATA PCI Express x4 Card - Low Profile Form Factor
https://www.amazon.de/-/en/Delock-90395-Port-SATA-Express/dp/...

Ser att kortet har gått upp i pris (betalade 1037:- inkl. frakt från amazon tyskland i december 2019) så det finns ju billigare alternativ t.ex. det här men har ingen erfarenhet av det. Delock är ett bra fabrikat åtminstone.

Delock 4 Port SATA PCI Express x1 Card - Low Profile Form Factor 90010
https://www.amazon.de/-/en/Delock-Port-SATA-Express-Card/dp/B...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har detta LSI Kort i min server och det fungerar perfekt. Bra pris och du kan koppla in 8 diskar om du vill. Alla kablar osv följer med.

Är det särskilt anpassat för servrar? Hur är prestandan? Har ju x antal varianter sällan har en man begripit så lite

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Sötast

Ett kort med Asmedia 1166 kretsen ger dig möjlighet att koppla flera sata-portar via pcie/m2 gränssnitt (läs dock på om hastighetsbegränsningar)

Annars kan du köpa LSI / SAS kort vilket vanligast sitter i servrar, men funkar bra i övrigt.

Största problemet med båda ovannämnda är att väldigt många av dem är kinakopior.
Vissa kort går för 300:-, andra går för 3000:-

Jag valde att gå asmedia själv till filservern pga andras rekommendationer.
6 SATA 4X (ASM1166) kör jag!
https://www.amazon.se/dp/B08F56WKW7?th=1

(Asmedia ASM1166 PCIe gen3 x2 (1970MB/s)
2 x 565MB/s
3 x 565MB/s
4 x 445MB/s
5 x 355MB/s
6 x 300MB/s)

Detta kort sitter i filservern, pci passthrough till en virtuell maskin, har inte orsakat några problem alls under ett års tid. Går 24/7.

Permalänk
Medlem

Kanske måste ha den då jag har pci e 4 slots? Om de inte är bakåtkompatibla? https://pg.asrock.com/mb/AMD/X670E%20PG%20Lightning/index.asp

Chansar på den. Gick att få inom rimlig tid så får vi se hur tur man har.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x