Samsung och AMD kan ta FSR till telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung och AMD kan ta FSR till telefoner

Enligt uppgift går Samsung och Qualcomm ihop med AMD för bättre prestanda på mobilsidan med hjälp av uppskalningstekniken FSR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låtsaspixlar.

Permalänk
Medlem

På mobiler låter det extremt vettigt. Där har man ju ändå onödigt hög upplösning.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

AMD verkar ju ha lite brist när det gäller folk att utveckla de här grejerna, så om de kunde få lite hjälp att förbättra FSR så vore det välkommet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

På mobiler låter det extremt vettigt. Där har man ju ändå onödigt hög upplösning.

Onödigt skulle jag inte alls påstå, bättre för ögonen och är anledningen till varför varje gamingskärm jag köper är 1440p

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Onödigt skulle jag inte alls påstå, bättre för ögonen och är anledningen till varför varje gamingskärm jag köper är 1440p

Tror HappySatan menar att det är onödigt med 1440 eller till och med 4K på en mobilskärm då de är så små att det är svårt att se skillnad mot 1080p eller till och med 720p i vissa fall. Dessutom är strömförbrukning mycket viktigare än en stationär gamingskärm.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av HappySatan:

På mobiler låter det extremt vettigt. Där har man ju ändå onödigt hög upplösning.

Skrivet av Durkadur:

Tror HappySatan menar att det är onödigt med 1440 eller till och med 4K på en mobilskärm då de är så små att det är svårt att se skillnad mot 1080p eller till och med 720p i vissa fall. Dessutom är strömförbrukning mycket viktigare än en stationär gamingskärm.

För exempelvis video eller spelande håller jag med om att 720-1080p är mer än tillräckligt för mobiler, däremot är det rätt trevligt med åtminstone 1440p-upplösning på mobilen när det kommer till text. Har haft "privilegiet" att testa en mobil med 720p-skärm rätt nyligen när jag hjälpte en släkting, det var gräsligt hur inzoomat och suddigt jag upplevde text kontra att öppna samma hemsida på den egna mobilen.

Högupplöst skärm kan även vara användbart för den som fotar mycket med mobilen, eller för den delen använder mobilen som sin enda källa för att fota och redigera. Finns säkert fler scenarion som jag själv inte har koll på där det är fördelaktigt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Alla pixlar är på låtsas.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Alla pixlar är på låtsas.

Låtsas-låtsaspixlar?

Permalänk
Medlem

Överkomprimerade videoströmmar på nätet är ju låtsaspixlar med då isåfall, men det tänker ju ingen på

Jag kunde dra samma argument med Steam remote play och nvidia shield, eller Google [vad hette det nu igen] osv osv.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Med tanke på att touch-latens redan är ganska seg så borde inte ens frame generation vara ett avsevärt problem

Jag tror det kan bli jättebra! Mer prestanda och batteritid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdrWel:

Onödigt skulle jag inte alls påstå, bättre för ögonen och är anledningen till varför varje gamingskärm jag köper är 1440p

Jag skulle nog inte säga att det är bättre för ögonen med högre upplösning. Trevligare att titta på - upp till en viss nivå däremot - sure.
På mobilerna är pixeltätheten så pass hög att det ofta inte skulle märkas om man gick ner lite i pixeltäthet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med tanke på att touch-latens redan är ganska seg så borde inte ens frame generation vara ett avsevärt problem

Jag tror det kan bli jättebra! Mer prestanda och batteritid

ja fast nej... mindre gpu till att rendera (typ 720p istället för 1440) men sen ska du ge extra kraft till upskalning från cpu/gpu eller nån extra AI krets... vettfan om man spara nåt på det jämfört med att rendera native, om man nu ska "hardcore" game:a på mobilen...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja fast nej... mindre gpu till att rendera (typ 720p istället för 1440) men sen ska du ge extra kraft till upskalning från cpu/gpu eller nån extra AI krets... vettfan om man spara nåt på det jämfört med att rendera native, om man nu ska "hardcore" game:a på mobilen...

Det är väl det som är tanken med uppkskalningsdelen.
Att den kräver mycket mindre beräkningskraft att ha smart uppskalning än att rendera native.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled