Permalänk

internetproblem

Hej kärringen har problem med sin gamla dator som står hos mig. ibland så slutar internet att fungera då måste man dra ur ethernet kabel o sätta tillbaka den så funkar det, dock så måste man starta om datorn ibland allt är uppdaterat ethernet kabeln går rakt in i fiber dosan och har även testat med flera kablar samma problem nån som har nån idé? specs på datorn
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

sorry för dåligt med info jag är ett mongo

Permalänk
Medlem

Glappkontakt i nätverks porten? Skadade kontakter?

Hur håller ni den uppdaterad? Inte säkert att Windows har de senaste. Inte häller datortillverkaren kan ha de. Det bästa är att leta upp moderkortet och kolla deras sida eller tillverkaren av nätverksdelens hemsida.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Som ett första steg kan du kolla om det är Microsofts drivisar som körs, dessa brukar vara dåliga. Om det är så kan du dra ner riktiga från https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/network-int...

Permalänk
Medlem

Har du flera enheter ansluten till fiberdosan? Tänker om du har begränsat med IP adresser och någonting annat tar IP så den blir utan. Men när du tar ut kabeln och sätter i så tar den tillbaka det.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Som ett första steg kan du kolla om det är Microsofts drivisar som körs, dessa brukar vara dåliga. Om det är så kan du dra ner riktiga från https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/network-int...

hej det är windows drivrutiner som är installerade, hur vet jag vad jag ska ladda ner för nåt där du länka? sorry är helt lost med sånt här

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Har du flera enheter ansluten till fiberdosan? Tänker om du har begränsat med IP adresser och någonting annat tar IP så den blir utan. Men när du tar ut kabeln och sätter i så tar den tillbaka det.

jo jag har även min dator i fiberdosan fast i en separat anslutning så vi har varsin och den tredje till routern men jag har inte samma problem och hon har det även bara ibland sist va i slutet på augusti och funkat tills nu

Permalänk
Skrivet av Denluktarstor:

hur vet jag vad jag ska ladda ner för nåt där du länka?

Förstår att det inte är lätt. Men raden som säger:
"Win10 Auto Installation Program (NDIS) - Not Support Power Saving"
låter bra tycker jag. Kanske Direktlänk fungerar?

Edit: Finns en till som är med Power Save, men jag skulle ta den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denluktarstor:

jo jag har även min dator i fiberdosan fast i en separat anslutning så vi har varsin och den tredje till routern men jag har inte samma problem och hon har det även bara ibland sist va i slutet på augusti och funkat tills nu

Ni borde börja med att båda era datorer ska sitta i routern och inte i fiberdosan. Innan det är ändrat så känns det bortkastat med tid att felsöka nätverksproblem.

Jag skulle gissa på IP adressproblem - ni har säkert inte 3 publika IP adresser, eller nått sånt spännande problem.

EDIT:

Om du ENBART har 1 dator i fiberdosan och ingen router eller dator nummer 2 så ska det såklart fungera. Men inte mer än 1 inkopplad enhet i fiberdosan. Kan absolut finnas undantag till den regeln men...inte när man felsöker

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

har nu uppdaterat allt samt flyttat datorn till routern så jag återkommer väl om några dagar med hur allt går tackar för allt <3

Permalänk

Har funkat utan problem sen jag koppla in datorn i routern tack för hjälpen