S. Advance. Förstärkare hdmi till Arc tv strular

Permalänk
Medlem

S. Advance. Förstärkare hdmi till Arc tv strular

Hej.

Har en hemmabioförstärkare (pioner vsx322).
Har kopplar hdmi från arc på förstärkaren till tvn arc för ljud.
Sen Apple TV till annan hdmi i tv (en äldre Sony kdlex500, har 1 arc port)

Ljudet fungerar som det ska osv. Men flera gånger om dagen så får förstärkaren frispel och börjar blinka med S.advance och ljudet slutar fungera. Den typ tappar ljudet för tvn börjar byta mellan tv högtalare o hifi system.
Det går inte heller stänga av förstärkaren när detta börjar.
Kopplat med 2 inet hdmi 2.1 kablar. (Har provat flera andra utan framgång)
Är det någon som vet vad som tusan sker när detta börjar?

Länkar en icloud video på detta konstiga fenomen

https://share.icloud.com/photos/030JYIDbPpCtmjRQ7Lk8ZWJrg

Jag vill ha hdmi arc för då kan jag styra allt med Apple TV fjärren. Volymen går o ändra, och allt stängs av och startar med den.
Samt att jag kan ha på luckan i möbeln.

Med optisk försvinner typ allt detta och måste ta
Bort luckan i möbeln för styra ljudet osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bra (certifierade) hdmi kablar ?

Det kan även bero på nått riktigt fel eller inkompatibilitet, finns det uppdateringar till receiver eller tv så se till att de görs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läser mig till att förstärkaren har blivit till åren och då inte helt omöjligt att det börjar krångla med diverse HDMI problem som brukar hända på Yamaha förstärkare framförallt.

Funkar dom andra HDMI portarna?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Varför kopplar du inte in Apple TVn i din förstärkare? Jag har en denon hemmabioförstärkare och har kopplat det så här.

Denon ARC -> TVn ( ej arc eftersom jag inte kör något genom tv, den finns bara där för att ge bild så finns inget ljud att skicka tillbaka )

Sen är min Apple TV och Nintendo Switch inkopplad till Denon, och då får jag ljud ut från både apple tv och nintendo switch och styr volym med apple tv fjärrkontrollen samt slår av och på förstärkare och tv med den också

Permalänk
Medlem

HDMI arc=audio return channel har inget med att du kan styra allt med apple fjärren.
Det är CEC som gör detta!
Tyvärr så kan CEC fungera alltifrån perfekt till inte alls heller med alla möjliga skumma o halvt omöjliga problem.

Och det behöver inte vara en av enheterna som används som gör att man får problem utan det kan vara en helt annan enhet som är avslagen/påslagen och som i sig fungerar med CEC felfritt.
Det kan vara att en enhet inte gillar att vara kopplad till en HDMI port men funkar bra i en annan.

Så först!
Hur funkar det om du slår på en playlist musik/film och sätter på repeat och sen låter det spela utan att du rör fjärrkontroll/knappar/osv?
Dvs kan det ha nåt med att du använder en fjärr heller knappar som kanske inte direkt ger detta fel, men om du gör så lite som möjligt kanske det funkar?
Funkar receivern felfritt om du ej har tv igång?
Funkar receivern felfritt om du tex lyssnar på radio/cd en hel dag kanske prova med att dra ur alla hdmi kablar för det testet?
Det kanske är nåt som blir lite för varmt och det är nån sorts av skydd som slår till?

Efter det OM den funkar utan nåt hdmi inpluggat så skulle jag prova om det är ARC heller CEC som är problemet.
Dvs testa att slå av CEC och då gör det på alla inkopplade enheter där det går att slå av på vilket bör vara det mesta men kan behöva gå in djupt i inställningar för att slå av CEC och kan heta annat än CEC men oftas nåt som bör leda tanken till "kontroll/fjärr".
Å se hur det funkar.
Prova sedan att slå av ARC vilket är samma sak där bör gå på det mesta men kan finnas långt in i inställningarna och kanske inte heter just ARC.

Prova med ARC av men CEC påslaget.
Beroende på hur det funkar osv prova att bara ha det mest viktiga HDMI prylarna inkopplade och se om det hjälper, prova att byta HDMI portar o se hur det funkar.
Koppla in en enhet åt gången och se när det börjar krångla.

Har kompisar/familj som haft en hel del CEC problem en del har ej gått att lösa alls andra kan ha blivit bättre (eller sämre) men ej helt lösta.
En kompis hade stor städning och flyttade runt alla enheter i vardagsrummet efteråt hamnade nån/alla enheter på andra hdmi platser o vips så funkade CEC felfritt vilket det aldrig gjort innan.
En annan kompis kunde inte fatta varför andra klagade på CEC det funkade ju så jävla bra tills han bytte ut en enhet (tror det var DVD) från tex panasonic (kommer ej ihåg vilket märke) till sony så han hade då bara sony prylar (tv/reciever/ps4/dvd) och inget med CEC funkade längre.
Dvs CEC vägrade fungera med enbart sony prylar men med en panasonic dvd så funkade det skitbra, logiskt så borde det ju fungera som bäst med prylar från ett o samma märke men nope.
Han var rätt tyst ang hur bra CEC var efter det av nån anledning.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, mycket matnyttigt som jag kan testa

Skrivet av mrqaffe:

Har du bra (certifierade) hdmi kablar ?

Det kan även bero på nått riktigt fel eller inkompatibilitet, finns det uppdateringar till receiver eller tv så se till att de görs.

Har provat ett par olika jag har. Men kör framförallt med Inets hdmi 2.1 kablar som är certifierade.

Skrivet av SotarnAnton:

Läser mig till att förstärkaren har blivit till åren och då inte helt omöjligt att det börjar krångla med diverse HDMI problem som brukar hända på Yamaha förstärkare framförallt.

Funkar dom andra HDMI portarna?

Ja du, använder bara arc hdmi porten på förstärkaren för ljudet. Innan har jag bara använt spdif typ.
Men tror de fungerar

Skrivet av Exeo:

Varför kopplar du inte in Apple TVn i din förstärkare? Jag har en denon hemmabioförstärkare och har kopplat det så här.

Denon ARC -> TVn ( ej arc eftersom jag inte kör något genom tv, den finns bara där för att ge bild så finns inget ljud att skicka tillbaka )

Sen är min Apple TV och Nintendo Switch inkopplad till Denon, och då får jag ljud ut från både apple tv och nintendo switch och styr volym med apple tv fjärrkontrollen samt slår av och på förstärkare och tv med den också

Ja du, läste att de var bäst att koppla apple tv till tvn. Men eftersom jag har en äldre 1080p tv utan massa nymodigheter så spelar det kanske ingen roll. Får prova detta också och se hur det fungerar

Skrivet av grizzly666:

HDMI arc=audio return channel har inget med att du kan styra allt med apple fjärren.
Det är CEC som gör detta!
Tyvärr så kan CEC fungera alltifrån perfekt till inte alls heller med alla möjliga skumma o halvt omöjliga problem.

Och det behöver inte vara en av enheterna som används som gör att man får problem utan det kan vara en helt annan enhet som är avslagen/påslagen och som i sig fungerar med CEC felfritt.
Det kan vara att en enhet inte gillar att vara kopplad till en HDMI port men funkar bra i en annan.

Så först!
Hur funkar det om du slår på en playlist musik/film och sätter på repeat och sen låter det spela utan att du rör fjärrkontroll/knappar/osv?
Dvs kan det ha nåt med att du använder en fjärr heller knappar som kanske inte direkt ger detta fel, men om du gör så lite som möjligt kanske det funkar?
Funkar receivern felfritt om du ej har tv igång?
Funkar receivern felfritt om du tex lyssnar på radio/cd en hel dag kanske prova med att dra ur alla hdmi kablar för det testet?
Det kanske är nåt som blir lite för varmt och det är nån sorts av skydd som slår till?

Efter det OM den funkar utan nåt hdmi inpluggat så skulle jag prova om det är ARC heller CEC som är problemet.
Dvs testa att slå av CEC och då gör det på alla inkopplade enheter där det går att slå av på vilket bör vara det mesta men kan behöva gå in djupt i inställningar för att slå av CEC och kan heta annat än CEC men oftas nåt som bör leda tanken till "kontroll/fjärr".
Å se hur det funkar.
Prova sedan att slå av ARC vilket är samma sak där bör gå på det mesta men kan finnas långt in i inställningarna och kanske inte heter just ARC.

Prova med ARC av men CEC påslaget.
Beroende på hur det funkar osv prova att bara ha det mest viktiga HDMI prylarna inkopplade och se om det hjälper, prova att byta HDMI portar o se hur det funkar.
Koppla in en enhet åt gången och se när det börjar krångla.

Har kompisar/familj som haft en hel del CEC problem en del har ej gått att lösa alls andra kan ha blivit bättre (eller sämre) men ej helt lösta.
En kompis hade stor städning och flyttade runt alla enheter i vardagsrummet efteråt hamnade nån/alla enheter på andra hdmi platser o vips så funkade CEC felfritt vilket det aldrig gjort innan.
En annan kompis kunde inte fatta varför andra klagade på CEC det funkade ju så jävla bra tills han bytte ut en enhet (tror det var DVD) från tex panasonic (kommer ej ihåg vilket märke) till sony så han hade då bara sony prylar (tv/reciever/ps4/dvd) och inget med CEC funkade längre.
Dvs CEC vägrade fungera med enbart sony prylar men med en panasonic dvd så funkade det skitbra, logiskt så borde det ju fungera som bäst med prylar från ett o samma märke men nope.
Han var rätt tyst ang hur bra CEC var efter det av nån anledning.

Ah, intressant med CEC, för mig jag läst något om det men glömt att det var det som gjorde så allt det med styrning osv fungerade.

Enda enheten jag har är Apple TV -> TV och sen hdmi arc från förstärkare till hdmi Arc TV.
Oftast sker detta när jag ej rör något, det bara kommer helt plötsligt. Tror inte det hänt när jag pillat på apple tv fjärrkontrollen.

Receivern har inte strulat när den bara stått utan någon källa, har inte ens kvar antenn kabeln till förstärkaren så enda källa jag har är typ apple tvn
Men jag körde tidigare förstärkaren till datorn under flera år, då med spdif till datorn och det har aldrig strulat. Inte heller när jag kört spdif till tvns optiska och apple tv in i tvn som nu.
Nackdelen är ju dock flera med spdif, att jag inte kan styra volym med apple tv fjärren, och att jag måste montera bort fronten på möbeln då förstärkarfjärren är ir.

Ska laborera lite med CEC o ARC. Jag vet är ARC off i förstärkaren kommer det inte något ljud iaf, för jag körde factory reset och då var det av som default.

Jag har dock ej hittat vad detta s.advance betyder som spammas när den buggar ut