Threadripper 7995WX har högre flyttalsprestanda än kraftfulla grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Threadripper 7995WX har högre flyttalsprestanda än kraftfulla grafikkort

Fler FLOPS än i Playstation 5, Xbox Series X och grafikkort som RTX 2080, RX 5700 XT och Titan X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att ta tillbaka software-rendering som alternativ i spelen?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Och SkyNet hade bara 60 TFLOPS när den tog över. (Terminator 3). Ska man nu behöva ta på sig foliehatten för att skydda sig?

Annars en verklig utmaning för CPun är ha en Cadritning i Revit som man ska exportera ut till csv filer, cadritningen består av säg 10 miljarder objekt. Hur lång tid tar detta arbete med denna cpu? Över ett dygn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Dags att ta tillbaka software-rendering som alternativ i spelen?

Gpuer blir bara accelereringskort för scaling. Inget annat snart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För $9999 är det bra att det är lite bättre än det 5 år gamla 2080!

Permalänk
Medlem

Så för hundratusen plus matchar den ett 3060? Så ser alltså hopplöst efter ut på den fronten, så förstår ärligt talat inte artikelns vinkling. Modellerna i som nämns i artikeln är inte i sammanhanget fraftfulla eller relevanta för produktklassen där CPU-modellen säljs i. Nu vet vi inte exakt vad 7995WX landar på, men det är nog betydligt mer än ett RTX6000 Ada med 90TFLOPS.

Permalänk
Medlem

Inte så impad av hur mycket ljuset strålar eller hur hög upplösningen är eller hur många bilder per sekund som kan visas eller hur smart AI:n är.

Vill bara se rolig fysik igen, miljöer som inte bara är målade texturer utan som har djup för förstörelse.

Behöver man räkna antal objekt som kan gå sönder är motorn redan felbyggd.

Cyberpunks skademodell är ett steg i rätt riktning, vad som hände med Starfield vet jag inte, de brukade vara bra gore i de tidigare spelen.

Om man kunde låsa ner kraften till max 1080p native och nöja sig med 24 bilder per sekund så borde man kunna få spelen att se ut som en blu-ray film snart.

Men lägger man allt på att tillslut nå 4K med 240 bilder per sekund så visst blir det bättre med headshots, men fysiken får inte plats. Hade hellre sett att AI-beräkningar gick till att räkna ut hur mycket betong som fortfarande behövs för att hålla upp en byggnad efter mitt raketgevärskalas eller att den beräknar hur plåten skruvar ihop sig när jag krockar med en mötande bil när jag tog valet att ignorera rödljusen.

Nu när CPU:erna blir bättre, blir det inte plats för mera fysik snart?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Vill bara se rolig fysik igen, miljöer som inte bara är målade texturer utan som har djup för förstörelse.

Har du spelat Control? Blev förvånad över hur mycket av omgivningen man kunde ha sönder https://youtu.be/ox5NOqOkg64?si=sYf4KYFnnBoQ6kTA

Ska bli kul att se vad de hittar på i Alan Wake 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Inte så impad av hur mycket ljuset strålar eller hur hög upplösningen är eller hur många bilder per sekund som kan visas eller hur smart AI:n är.

Vill bara se rolig fysik igen, miljöer som inte bara är målade texturer utan som har djup för förstörelse.

Behöver man räkna antal objekt som kan gå sönder är motorn redan felbyggd.

Cyberpunks skademodell är ett steg i rätt riktning, vad som hände med Starfield vet jag inte, de brukade vara bra gore i de tidigare spelen.

Om man kunde låsa ner kraften till max 1080p native och nöja sig med 24 bilder per sekund så borde man kunna få spelen att se ut som en blu-ray film snart.

Men lägger man allt på att tillslut nå 4K med 240 bilder per sekund så visst blir det bättre med headshots, men fysiken får inte plats. Hade hellre sett att AI-beräkningar gick till att räkna ut hur mycket betong som fortfarande behövs för att hålla upp en byggnad efter mitt raketgevärskalas eller att den beräknar hur plåten skruvar ihop sig när jag krockar med en mötande bil när jag tog valet att ignorera rödljusen.

Nu när CPU:erna blir bättre, blir det inte plats för mera fysik snart?

Ray tracing öppnar dock upp för mer naturtroget ljus även när man har full förstörelse av miljön, något som var väldigt svårt, om inte omöjligt, med bakat ljus.

"Behöver man räkna antal objekt som kan gå sönder är motorn redan felbyggd."

De får ringa Harry Potter för att komma runt det problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Har du spelat Control? Blev förvånad över hur mycket av omgivningen man kunde ha sönder https://youtu.be/ox5NOqOkg64?si=sYf4KYFnnBoQ6kTA

Ska bli kul att se vad de hittar på i Alan Wake 2.

Har Control i backloggen. Fick det "gratis" på psn, kanske värt att dra igång då.
Får Alan Wake 2 release på PS5?

Skrivet av dlq84:

Ray tracing öppnar dock upp för mer naturtroget ljus även när man har full förstörelse av miljön, något som var väldigt svårt, om inte omöjligt, med bakat ljus.

Okey, det har du ju rätt i. Synd bara att det äter så mycket av prestandan.

Skrivet av dlq84:

"Behöver man räkna antal objekt som kan gå sönder är motorn redan felbyggd."

De får ringa Harry Potter för att komma runt det problemet...

Missar jag nån referens här eller menar du att det krävs magi för att bygga en motor där allt är byggt för att gå sönder?

Minns Black på PS2 som lyckades rätt bra med att flisa ner betong med tanke på hur klen den var mot dagens prestandamonster, säg någon gamer som inte gillar att förstöra saker liksom, sen måste man ju säkert offra något annat ist, men det är smällar man får ta.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Så för hundratusen plus matchar den ett 3060? Så ser alltså hopplöst efter ut på den fronten, så förstår ärligt talat inte artikelns vinkling. Modellerna i som nämns i artikeln är inte i sammanhanget fraftfulla eller relevanta för produktklassen där CPU-modellen säljs i. Nu vet vi inte exakt vad 7995WX landar på, men det är nog betydligt mer än ett RTX6000 Ada med 90TFLOPS.

Jag tror nog att det är för att man inte väntade sig i skrivande stund att en cpu skulle kunna slå ut exempelvis Nividas Titan Xp. Så varken den ekonomiska siffran eller något annat togs i beaktning.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kwirek:

För $9999 är det bra att det är lite bättre än det 5 år gamla 2080!

Äpplen och päron iofs. GPUer är bara riktigt bra på vissa specifika typer av beräkningar, försöker man köra fel kod kraschar prestanda genom golvet; själva beräkningsenheterna är väldigt enkla och barskrapade för att man ska kunna packa in så många som möjligt på en enda kiselbricka. CPUer är gjorda att vara åtminstone okej bra på så många typer av problem som möjligt, man har därför lastat på så mycket hårdvara man kan knô in där; superscalar, OoO, hyperthreading, branch prediction osv osv osv - och fetmängder cache också.

Så en CPU med lika mycket flops som en 5 år gammal topp-GPU är inget alls att fnysa åt. Man borde kunna hitta på en del skoj med det. 3D-rastrering blir den ju aldrig lika bra på såklart som en GPU, då den inte har alla de parallella hårdvaruacceleratorer en GPU har för sånt, men man borde kunna skriva en riktigt schysst voxelrenderare till exempel (Outcast på steroider till max typ!)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon132576:

Äpplen och päron iofs. GPUer är bara riktigt bra på vissa specifika typer av beräkningar, försöker man köra fel kod kraschar prestanda genom golvet; själva beräkningsenheterna är väldigt enkla och barskrapade för att man ska kunna packa in så många som möjligt på en enda kiselbricka. CPUer är gjorda att vara åtminstone okej bra på så många typer av problem som möjligt, man har därför lastat på så mycket hårdvara man kan knô in där; superscalar, OoO, hyperthreading, branch prediction osv osv osv - och fetmängder cache också.

Så en CPU med lika mycket flops som en 5 år gammal topp-GPU är inget alls att fnysa åt. Man borde kunna hitta på en del skoj med det. 3D-rastrering blir den ju aldrig lika bra på såklart som en GPU, då den inte har alla de parallella hårdvaruacceleratorer en GPU har för sånt, men man borde kunna skriva en riktigt schysst voxelrenderare till exempel (Outcast på steroider till max typ!)

Håller helt med om att det är delvis äpplen och päron.

Finns en rad saker som en CPU kan göra långt mer effektiv jämfört med en GPU, GPUer gillar inte fall där olika "kärnor" behöver ta lite olika väg genom koden.

Grejen är att moderna CPUer får en stor del av sin flyttalsprestanda genom att uppföra sig precis som en GPU och i det läget med i stort sätt samma begränsningar.

Tar man bort "GPU-egenskaperna", d.v.s. effekten som kommer från SIMD, minska kapacitet flera heltalsfaktorer.

En faktor 8 kommer från att det är 256-bitars AVX/AVX-512 enheter (8 st 32-bitars tal hanteras samtidigt).
En faktor 2 kommer från FMA (som i.o.f.s. kan användas i skalära sammanhang förutsatt att man gör r = a * b + c), GPUer räkna antar FMA som är möjligt per cykel som en "kärna".

Så utan SIMD, d.v.s. vanlig traditionell CPU-flyttalsberäkningar som man gör so som standard i C, C++, C#, Java etc, är man nere på en 8-del till en 16-del.

Det är inte unik för x86, CPU-delen i Nvidia Grace når ~14 TFLOPS, Altra AmpereOne når ~9 TFLOPS. Men även här droppar det rejält i "vanlig" CPU-matematik.

En faktor 4 kommer av 128-bitars NEON/SVE2 enheter.
En faktor 2 kommer av FMA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Så för hundratusen plus matchar den ett 3060? Så ser alltså hopplöst efter ut på den fronten, så förstår ärligt talat inte artikelns vinkling. Modellerna i som nämns i artikeln är inte i sammanhanget fraftfulla eller relevanta för produktklassen där CPU-modellen säljs i. Nu vet vi inte exakt vad 7995WX landar på, men det är nog betydligt mer än ett RTX6000 Ada med 90TFLOPS.

Handlar väl mer om vilken riktning teknikutvecklingen verkar gå i. Jämför TFLOPS mellan Threadripper 1950X och 7995WX...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tror nog att det är för att man inte väntade sig i skrivande stund att en cpu skulle kunna slå ut exempelvis Nividas Titan Xp. Så varken den ekonomiska siffran eller något annat togs i beaktning.

Alltså Skylake-SP nådde väl runt ~3.5TFLOPS FP32 2017 iom avx512 (det som Threadripper nu också får stöd för), ställer man det mot sex år gammla kort så var det snabbare än det mesta också. Man var faktiskt närmre dom kraftfullaste grafikkorten då än vad man är nu.