AMD lanserar Ryzen Threadripper 7000 – återvänder till entusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har tillgång till några schyssta Exsi servrar för detta, de kostar ett par hundratusen styck.
I ditt fall så vill man ha vettig mängd lagring, mycket minne, schysst grafikkort, kanske 10Git lan till en backupenhet etc. Man kan räkna på kostnaden, det blir snabbt dyrt med dagens inflation.

Vill man verkligen det? Snackar vi speldatorer till kidsen behövs varken mycket minne, schysst grafikkort eller någon backupenhet med 10Gbit-länk. De flesta grafikkort klarar de spel som är populära bland kids, typ CS, Fortnite, Minecraft eller vad det nu är. Jag tror inte att ett system med en "billig" Threadripper kommer vara dyrare än att köpa fem helt separata datorer, med fem processorer, fem moderkort, fem nätagg etc.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv kommer nästa år köpa en budget workstation, bästa mainstream cpu, 192GB ram, ca 20TB ssd, massa hd och annat. Men fokus kommer vara hålla nere budgeten, inte köpa onödigt dyrt. Att gå upp i Threadripper, ja det blir en helt annan prisklass och då vill jag nästan blanda in SAN och annat.

Jo det märks att du vill hålla ner budgeten Du är ju inte tvingad att köpa den dyraste threadrippern som existerar bara för att det går. Eller är det viktigare att det du köper "den bästa" mainstream-CPUn snarare än vad du faktiskt får i datorn sen? Anledningen att en TR är dyrare än typ en 14900k är ju just för att den har dubbelt så många PCIe-lanes och 48 trådar mot 32 etc. Och då snackar vi ju billigaste threadrippern. Visst att den lär vara mer än dubbelt så dyr men i förhållande till att köpa 20TB nvme-diskar så känns det ju inte som om det är en allt för stor utgiftspost. Lägg därtill på att en t.ex. 14900k har 20 lanes för pcie så det kan ju bli knepigt att få in ett grafikkort också om du vill köra diskarna på 4 lanes styck även om du köper 4TB (beroende på moderkort då antar jag, men jag har då bara två nvme-platser om man räknar bort den som använder lanes från CPUn). Eller du kanske tänkte köpa typ datacenterdiskar så du får 20TB på en enda disk men då snackar vi ju kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vill man verkligen det? Snackar vi speldatorer till kidsen behövs varken mycket minne, schysst grafikkort eller någon backupenhet med 10Gbit-länk. De flesta grafikkort klarar de spel som är populära bland kids, typ CS, Fortnite, Minecraft eller vad det nu är. Jag tror inte att ett system med en "billig" Threadripper kommer vara dyrare än att köpa fem helt separata datorer, med fem processorer, fem moderkort, fem nätagg etc.

Jo det märks att du vill hålla ner budgeten Du är ju inte tvingad att köpa den dyraste threadrippern som existerar bara för att det går. Eller är det viktigare att det du köper "den bästa" mainstream-CPUn snarare än vad du faktiskt får i datorn sen? Anledningen att en TR är dyrare än typ en 14900k är ju just för att den har dubbelt så många PCIe-lanes och 48 trådar mot 32 etc. Och då snackar vi ju billigaste threadrippern. Visst att den lär vara mer än dubbelt så dyr men i förhållande till att köpa 20TB nvme-diskar så känns det ju inte som om det är en allt för stor utgiftspost. Lägg därtill på att en t.ex. 14900k har 20 lanes för pcie så det kan ju bli knepigt att få in ett grafikkort också om du vill köra diskarna på 4 lanes styck även om du köper 4TB (beroende på moderkort då antar jag, men jag har då bara två nvme-platser om man räknar bort den som använder lanes från CPUn). Eller du kanske tänkte köpa typ datacenterdiskar så du får 20TB på en enda disk men då snackar vi ju kostnad

Låter märkligt att ha 10Gbit-länk i en speldator 🙂 de flesta har inget 10 Gbit nätverk hemma iaf.
Beroende på vad Thredripper kommer kosta med moderkort tror jag som du, blir nog inte dyrare än 5 speldatorer även om de är billigast tänkbara så lär det ju sluta på minst 50-60k med dagens grafikkortspriser.

Budget inom workstations beror ju mycket på vad man har för last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nu ska vi bara få stadsbyggarspel som skalar bra också så kan vi bygga många orter och städer.

Göteborg finns redan till minecraft. Nuff said 😉😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Med 96 kärnor blir det bra knuff i MS Röj, bara det är ju värt investeringen eller?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Blir perfekt för en htpc...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Blir perfekt för en htpc...

Jag funderar på att byta ut min raspberry pi, räcker det med 64 kärnor eller bör jag gå hela vägen till 96?

Permalänk
Medlem

Verkar ju leverera prestanda också

https://wccftech.com/amd-ryzen-threadripper-pro-7995wx-96-cor...

(Sorry for wccftech länk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Verkar ju leverera prestanda också

https://wccftech.com/amd-ryzen-threadripper-pro-7995wx-96-cor...

(Sorry for wccftech länk)

620W… nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag funderar på att byta ut min raspberry pi, räcker det med 64 kärnor eller bör jag gå hela vägen till 96?

Jag skulle inte chansa, utan gå på 96 med en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

620W… nice!

Överklockad får tilläggas.
Annars är TDP 350 watt

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av SVclocker:

För 7 år sedan var min processor den enda största HEDT-entusiast modellen på marknaden, fan börjar halka efter nu.

Vad tror du det känns för mig som sitter med en 5820K med endast 6 kärnor.

Permalänk
Medlem

kan den köra crysis?

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Låter märkligt att ha 10Gbit-länk i en speldator 🙂 de flesta har inget 10 Gbit nätverk hemma iaf.
Beroende på vad Thredripper kommer kosta med moderkort tror jag som du, blir nog inte dyrare än 5 speldatorer även om de är billigast tänkbara så lär det ju sluta på minst 50-60k med dagens grafikkortspriser.

Budget inom workstations beror ju mycket på vad man har för last.

Tittar man runt på sweclockers forum har en och varannan 10gbit från bahnhof.

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni att kidsen ska accessa alla dessa VM’s? Behövs väl nån sorts ”klient”?
Räknar man in det priset så blir det väl inte så lätt att räkna hem?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Med 96 kärnor blir det bra knuff i MS Röj, bara det är ju värt investeringen eller?

Det är bara i starten av spelet det kunde göra skillnad.
Och spelet startar snabbt nog på en 386:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tittar man runt på sweclockers forum har en och varannan 10gbit från bahnhof.

Ok, jag känner ingen i min bekantskapskrets som har det om de inte har företag. Själv har jag förvisso delar av mitt nätverk i 10Gbit/s men bara 1 Gbit/s ut mot internet och ser ingen mening alls med mer