Strömma spel till Playstation 5 har förvånansvärt låga bandbreddskrav

Permalänk
Melding Plague

Strömma spel till Playstation 5 har förvånansvärt låga bandbreddskrav

Sony har precis släppt den nya streamingtjänsten för Playstation 5-spel i Japan, och det krävs ingen supersnabb bredbandsuppkoppling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nyhetstorka, då är smör mycket roligare att diskutera

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Sönderkomprimerade o låg bit rate?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sönderkomprimerade o låg bit rate?

Helt klart en övervägning att hitta hem till olika kunder. Oavsett uppkoppling. Jag trodde dom skulle komprimera det ennu hårdare..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Netflix rekommenderar 25Mbit/s för 4K, så det borde ju inte vara helt kasst

Svårare att komprimera i realtid dock, för man kan inte vänta på närliggande/efterföljande bildrutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Netflix rekommenderar 25Mbit/s för 4K, så det borde ju inte vara helt kasst

Svårare att komprimera i realtid dock, för man kan inte vänta på närliggande/efterföljande bildrutor

Netflix o dyl har juh lyxen att kunna buffra och förladda med peak bandbredd osv. När det är du som ger input tillbaka blir det värre..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Netflix rekommenderar 25Mbit/s för 4K, så det borde ju inte vara helt kasst

Svårare att komprimera i realtid dock, för man kan inte vänta på närliggande/efterföljande bildrutor

Det är väl dock 25 Mbit/s för 24 fps i regel isåfall? Så med realtidskomprimering samt 2.5x högre FPS kanske dubbel bitrate inte räcker till för att slippa tydliga artefakter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

13mbit för 720p låter högt, OnLive krävde ju bara 5mbit för 720p

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kvalite eller ej. Jag kan se framför mig att tjänsten hade sakta med säkert fått duka under om den krävde 100mbit konstant med dippar som skulle påverka spelbarheten…. Hade blivit en lyxvara där man hade fått hosta 1000kr/mån till en elit skara spelare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Mystic på Youtube har testat och vad jag kunde utläsa tyckte han att det fungerade bra. Inga konstiga artefakter och knappt sämre bild.

Permalänk
Medlem

Vad kräver PS Remote Play för att flyta på?

Har funkat felfritt för mig, men då kör jag främst med en trött PS4:a (låst till 720p) och en iPad Pro.

Permalänk
Medlem

Kan nog fungera beroende på hur de har lyckats sätta upp det hela tekniskt. Stadia drog följande i något test jag hittade och det fungerade mycket bra tyckte jag när jag spelade igenom det på Stadia i 4k:
To play Cyberpunk 2077 on Stadia you need at least: 11 Mbps for 720p, 22 Mbps for 1080p, 37 Mbps for 4K, 42 Mbps for 4K HDR.
To play Cyberpunk 2077 on Stadia you need at least: 11 Mbps for 720p, 22 Mbps for 1080p, 37 Mbps for 4K, 42 Mbps for 4K HDR

https://www.speedcheck.org/stadia-cyberpunk-2077-bandwidth/

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Packas väl ner och sen upp av konsollen, skulle snarare varit förvånad om det krävdes mer bandbredd än så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Packas väl ner och sen upp av konsollen, skulle snarare varit förvånad om det krävdes mer bandbredd än så.

Självklart gör den så, okomprimerad 4K-video i 60 fps är omkring 1.4 GB/s, så en 10 Gbps-lina skulle inte räcka till

Oculus Quest kör också komprimerad video för överföring mellan dator och VR-headset, där handlar det om typ 300-400 Mbit/s, dock med högre upplösning och uppdateringsfrekvens än 4K60.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl dock 25 Mbit/s för 24 fps i regel isåfall? Så med realtidskomprimering samt 2.5x högre FPS kanske dubbel bitrate inte räcker till för att slippa tydliga artefakter.

Det beror till del på spelet också. Filmiska spel kan tex passande nog vara mer krävande, om de kör med filmbrus. Vilket alla filmer har, men inte alla spel.

Så en minimalistisk plattformare med rena färgytor i 120 FPS kan säkert vra mindre bandbreddsberonde än ett cinematiskt välj din väg-spel i 24.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Det är väl dock 25 Mbit/s för 24 fps i regel isåfall? Så med realtidskomprimering samt 2.5x högre FPS kanske dubbel bitrate inte räcker till för att slippa tydliga artefakter.

Datahastigheten med modern komprimering skalar inte särskilt linjärt med vare sig upplösning eller bildfrekvens, då den strävar efter att bara lagra skillnader mellan efterföljande bildrutor, och ju högre bildfrekvensen är, desto mindre tenderar skillnaderna mellan två individuella bildrutor att bli. Mängden unik data som måste överföras kan totalt sett bli högre med högre bildfrekvens, men ändå (typiskt) avsevärt mycket mindre än den faktiska mängden data som den högre bildfrekvensen utgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Datahastigheten med modern komprimering skalar inte särskilt linjärt med vare sig upplösning eller bildfrekvens, då den strävar efter att bara lagra skillnader mellan efterföljande bildrutor, och ju högre bildfrekvensen är, desto mindre tenderar skillnaderna mellan två individuella bildrutor att bli. Mängden unik data som måste överföras kan totalt sett bli högre med högre bildfrekvens, men ändå (typiskt) avsevärt mycket mindre än den faktiska mängden data som den högre bildfrekvensen utgör.

Det där fungerar dock inte lika väl med spel. Den typen av komprimering kräver ju också för optimal kompression att hela filmen analyseras innan komprimeringen ens börjar. Det blir lång inmatningsfördröjning det. ;D

Även med högre frekvens vill man int gärna öka på latensen genom att hålla de senaste 3 bildrutorna för jämförelse.?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint