Hälften av alla svenskar sparar sin gamla teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Återvinningsstation som tar emot elektronik? Var då? I Göteborg måste vi släpa iväg skiten till en ÅVC och då är det ju enklare att lämna det hemma...

Haha, jo det var slarvigt av mig, ville vara tidig i tråden för en gångs skull.
Jag tänkte naturligtvis framförallt på återvinningscentraler. Men det finns ju små holkar på t.ex. Rusta och IKEA.

Och enligt lag så har vissa företag skyldighet att ta emot grejerna. Så beroende på hur noga lagen tolkas så borde du kunna lämna in din gamla tjock-TV för återvinning på Elgiganten etc.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Sparar så mkt att jag plockar andras före detta grejer som ligger på skroten till och från när man är förbi med Jobbet och kastar och lite grejer som kommit in på jobbet.
Trots att Sverige är bra på att behålla grejer så har man absolut hittat en hel del som funkar bra fortfarande, om lite dammigt. Men har tryckluft på jobbet och 45 gram tub kylpasta så jag klarar mig nog.

När det varit lite folk där på ÅVC som kan ringa in och klaga till de som faktiskt jobbar där såklart som man oftast kikar lite, nog bara och fråga om ni får kika och plocka lite så länge ni städar upp skruv, diverse delar och inte plockar något med personlig data.

Plockat en del datordelar som jag gissar på funkar från elektronik containern, har så jag kan kila runt ett hörn med grejer och skruva om det behövs, gjorde det i ett gammalt svart coolermaster storm trooper idag T ex för en Sandisk 120 gb ssd och corsair cx 600m nätagg med lite dötid innan lunch.

Hittils så har man plockat.

Grafikkort: HIS eller Sapphire HD 5670 1 gb,MSI 9800 GT 1 gb Zilent (Fin kylare på detta kort, en Zalman vf1050 som passar universal agp montering också på t ex 9700 pro, nvidia 4600 ti etc...)
MSI Gaming/twin frozr Gtx 750 ti 2 gb, Asus gtx 970 Direct cu II 3,5/4 gb.

Processorer: Core 2 duo E7400 (Otestad), I5 650 (Otestad), I5 4570 (Otestad), I5 4690k och I7 4770k
Nätagg: Coolermaster 500w ca 2012 - 2013 ingen 80+ märkning men funkar ok att driva gtx 970 och 4770k på 4 ghz så lite liv i det fortfarande.
Corsair CX 600M saknar en till antingen sata eller molex kabel annars komplett med 2x pci-e 6+2 pins.

Moderkort: MSI B85M-E45 trasigt pci-e lås och ingen fläktstyrning så allt eller inget tyvärr.
Monterade en Noctua NH-U12P jag hittade någon vecka innan.
Har likadan i datorn redan så hade monterings hårdvara över till andra socklar än AM4 kitet jag köpte till den jag hade.
Funkar fint med resistor adapter så den ligger på ca 1000 rpm med I7 4770k på 4 ghz nu.
Annars funkar det utan problem och kan överklocka, dock lite kass vrm på moderkortet så lämnade I7 4770k på 4 ghz.
Borde duga till ett gtx 970 så länge eller ?
Brorsan ska få det i helgen med 2x8 gb 1600 mhz ramminne och 1 tb 3.5 sshd'n för typ 300 spänn då jag haft lite kul med benchmarks osv redan med det man plockat hem.
Har även Z77 moderkort som har död ljudkrets med en I5 2500k på 4 ghz och testa med också.

1x Stendött Gigabyte Z87-DS3H som jag plockade I7 4770k processorn, körde en I5 4670k med endast en minneskanal för att testa B85 moderkortet tidigare.

Ramminnen: 3x2 gb corsair xms2 800 mhz, en sticka var stendöd, och plockade core 2 duo e7400 från denna burk.
2x2 gb corsair xms3 1600 mhz 1.65v 2x4 gb Micron laptop ram 1600 mhz, 2x4 gb Micron desktop ddr3 på 1600 mhz (Otestat)
Corsair vengence 2x8 gb 1600 mhz.

Laptop: Hp 8440p I5 540m, intel hd graphics, skickade i 8 gb och min gamla intel 330 60 gb.
Funkar och slösurfa på ok tycker jag, hade laddare hemma från min Windows XP laptop på 90w, var en före detta skoldator som de slängt efter att den legat och samlat damm.

Hårddiskar/SSD: (Formaterat dessa såklart så ingen aning vad som legat på dem mer än Windows.)

2 st 120 / 128 gb sata ssd diskar en från Samsung.
Typ oem variant av deras 830 från en HP laptop med trasig skärm.
Heter samsung pm851 ? 88% hälsa kvar.
Kör den som snabbt usb minne i ett externt 2.5 tum kabinett, kostade 79 kr för kanske 2 år sedan som fyndvara på webbhallen.
En Sandisk Extreme SSD 120 gb från ca 2012 - 2014 ?
95% hälsa kvar så sparas till testburken när jag får tillbaks usb minne av kollega som lånat det och kör windows 10 på utan produkt nyckel.
1x Seagate SSHD 1 TB 8 gb ssd cache.
Snurrat ca 15k timmar så fortfarande vettig att använda.
2x Western digital 2.5 tum diskar, en på 640 gb och en på 750 gb.
1x 2.5 tum Toshiba 1 tb hdd från 2016, var en före detta extern hårddisk.
Men saknade usb sidan av det kabinettet när jag fick den av kollega som plockat den innan jag kom in till jobbet.
De fick tydligen aldrig igång den och var inte ens initialiserad och formaterad i diskhanteraren.

Smart data ser ut såhär, 2 av uppstarterna är mina då jag testade i hdd Kabinett som inte kan läsa smart data från ca 2006 - 2007 först.
Då den inte var komplett i usb kabinettet så trodde jag den hade kraschat eller något och var en pappers vikt först.

Övriga fynd: PS4 vit original dosa, var lite skitig och uppåt böjd usb port så man inte kunde koppla i och ladda den.
Bara på med handskar och badade den i handsprit och pappers handdukar på jobbet och sedan funktions testade den med telefon efter lite laddning med micro usb.
Plockade isär hemma och rengjorde lite mer efteråt.
Oanvända Samsung hörlurar som kom med någon telefon / surfplatta fortfarande i plastfickan, Samsung usb 15w väggladdare + kabel till USB-C.
Microsoft Notebook Optical Mouse 3000, lite skavanker på usb kabeln, men funkar annars.
HP usb tangentbord funkar fint till testburken botten är i stål eller aluminium.
4x 120mm fläktar och 1x 140mm fläkt 3x coolermaster + 1x Noctua
140mm är också Coolermaster, 20 meter cat 5e nätverkskabel nytt i paket, 3x skärmkablar dvi, vga, och hdmi på 1.5 - 2 meter, diverse ljudkablage t ex 6.3 till 3.5mm stereo och 3.5mm till rca kablar.
Router netgear wndr3700v4 var bara och köra reset på den så jag kunde köra eget lösenord och konfigurera den som jag ville. Duger för mig på 100/100 fiber skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har sålt en hel del, skänkt en hel del, men tyvärr även sparat en hel del och sparandet har ökat senaste åren främst för att jag är för lat för att orka sätta ut annons eller liknande.

Har en jäkla massa att göra mig av med, och grejerna blir bara äldre och mindre intressanta över tid så jag behöver skärpa mig...

Rensa personlig information är däremot normalt inget problem, särskilt Secure Erase är ju trevligt när det stöds.

Återvinna är heller inget problem, elektronikskrot hos ÅVC:n.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är bättre ha nåt och inte behöva det än behöva nåt som man inte har.
Har alltid varit sån att allt kan vara bra att ha och jag kan inte räkna hur många gånger det har varit sant.

Men är sakerna trasiga så går det till återvinning när man fått ihop lite. Sätter mig ju inte åker dit bara för en enda pryl direkt även om vi har en hel återvinningscentral bara några km bort.

Permalänk
Medlem

Saker skall sparas..
Jag hämtade en 48portars switch och 80m installationskabel cat6a förra veckan på jobbet, som dom sparat.
Blir installerat hemma strax.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)