Samsung Galaxy S24 Ultra kan bli ensam med Snapdragon-krets

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S24 Ultra kan bli ensam med Snapdragon-krets

Trots att Samsungs nya Exynos 2400 ska vara ett ordentligt prestandakliv från föregångaren verkar företaget vilja köra Snapdragon i kommande S24 Ultra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra Snapdragon i alla.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Varför inte bara köra Snapdragon i alla.

Kostnad, antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Varför inte bara köra Snapdragon i alla.

Fattar inte det heller, eller jo fattar varför. Men ändå inte 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Apple visar återigen vilket designspråk marknaden ska följa vilket är väldigt tråkigt. Samsung gjorde sin egna lilla grej med Galaxy S7 och Fold, synd att de inte fortsätter.

Permalänk
Medlem

Har oftast köpt den bästa varianten vid varje byte. Men vad gör jag med S23 Ultra jömfört med alla tidigare mobiler? Exakt likadant användnings mönster.
Folk som jag lägger mycket pengar på att ha det senaste och bästa. Men alla använder telefonen likadant som alla tidigare telefoner.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trots att Samsungs nya Exynos 2400 ska vara ett ordentligt prestandakliv från föregångaren verkar företaget vilja köra Snapdragon i kommande S24 Ultra.

Läs hela artikeln här

Rubriken saknar ordet Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har oftast köpt den bästa varianten vid varje byte. Men vad gör jag med S23 Ultra jömfört med alla tidigare mobiler? Exakt likadant användnings mönster.
Folk som jag lägger mycket pengar på att ha det senaste och bästa. Men alla använder telefonen likadant som alla tidigare telefoner.

Visst är det så men nu kan du scrolla på en 120hz skärm istället, apparna öppnar 1/10sek snabbare och du kan skriva sms och ringa med en otrolig detaljrikedom..........

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Nu tycker även jag att det är lite gäsp över skillnaden. iPhone 15 rättade till en hel del brister på iPhone 14.
Samsung S24 tror jag endast är marginellt snabbare än S23 och marginellt bättre kamera. Sedan kommer de säkert prata om så mycket bättre Ai etc, men det är inget folk märker av i praktiken.

Det stora med mobiler är Solid State batterier som aldrig kommer. Bättre vikbara mobiler, där det finns mycket att förbättra. Resten förespår jag kommer vara ganska tråkigt den närmsta tiden.

Bättre optisk lins hoppas jag på men det är svårt.

*edit*
Min gissning är att tillverkare mer inser att appstore is the shit. Folk har mobilen allt längre, tänk att kunna få lite betalt av alla köp i flera år. Samsung säljer lite grejer, de kommer säkert utöka detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Apple visar återigen vilket designspråk marknaden ska följa vilket är väldigt tråkigt. Samsung gjorde sin egna lilla grej med Galaxy S7 och Fold, synd att de inte fortsätter.

Vad syftar du på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad syftar du på?

Platta designen Samsung nu hoppar på.

Permalänk
Medlem

Aldrig Exonys igen. Ofattbart dålig prestanda och batteritid när jag hade en S22 Ultra.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Aldrig Exonys igen. Ofattbart dålig prestanda och batteritid när jag hade en S22 Ultra.

känner med att den är sämre på kamera och mobiltäckning

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu tycker även jag att det är lite gäsp över skillnaden. iPhone 15 rättade till en hel del brister på iPhone 14.
Samsung S24 tror jag endast är marginellt snabbare än S23 och marginellt bättre kamera. Sedan kommer de säkert prata om så mycket bättre Ai etc, men det är inget folk märker av i praktiken.

Det stora med mobiler är Solid State batterier som aldrig kommer. Bättre vikbara mobiler, där det finns mycket att förbättra. Resten förespår jag kommer vara ganska tråkigt den närmsta tiden.

Bättre optisk lins hoppas jag på men det är svårt.

*edit*
Min gissning är att tillverkare mer inser att appstore is the shit. Folk har mobilen allt längre, tänk att kunna få lite betalt av alla köp i flera år. Samsung säljer lite grejer, de kommer säkert utöka detta.

Det tråkiga är att Samsung äger hela marknaden för display på telefoner. Sony nästan allt för mobil optik.
Egentligen där problemet ligger idag. Det visuella vi kan se förändras så lite. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Varför inte bara köra Snapdragon i alla.

Samsung tillverkar sina egna kort. Hade Samsung kunnat så hade exynos varit worldwide. Men nu är det något med license & nätverket i USA som gör att dom får Snapdragon helt & hållet.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Platta designen Samsung nu hoppar på.

Generellt har folk inte gillat runda kanterna. Personligen spelar det inte större roll för Samsung gör såpass bra telefoner överlag, men fritt val är helt klart platt skärm. Speciellt med storleken på ultra modellen & när man använder pennan.

Efter så många telefoner med runda kanter så är faktiskt platt en "fresh air". Ser fram emot det & att Ultran ska ha Snapdragon. Tycker dock det är tråkigt för min sambo som lär köra på S24 & få exynos...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Aldrig Exonys igen. Ofattbart dålig prestanda och batteritid när jag hade en S22 Ultra.

Samma som Snapdragon 8 Gen 1 versionen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

" som fått en lättare överklockning."

Fel uttryckt tycker jag, överklockning låter som man kör CPU:n snabbare/högre klockad än vad tillverkaren har avsett.
Har är det ju Qualcomm som har levererat snabbare CPU med högre frekvens till Samsung, det är inte överklockning i mina ögon.
Överklockning kan ju vara kopplad till flera negativa begrepp som sämre stabilitet, lägre livslängd, ingen garanti etc.

"en specialdesignad variant av Snapdragon 8 Gen 2 med högre klockfrekvens."

Permalänk
Medlem

Varför så mycket pastell färger med nya mobiler?
Och är det inte pastell så är det murrigt.
Jag tycker att Samsung Galaxy S8 och S9 hade dom snyggaste färgerna med färger som Burgundy Red, Coral Blue, Maple Gold, Rose Pink, Lilac Purple och Sunrise Gold.

Permalänk

Google gcam ger ju så otroligt mycket bättre färger och allt annat (förutom hög upplösning) jämfört med Samsungs standardkameraprogram, men det funkar ej som det ska med Exynos kretsarna. Bara Snapdragon.

S24 Ultra med Snapdragon är alltså ett mycket välkommet beslut - speciellt med tanke på att ultra-modellen oftast har en otrolig kamera som inte kommer till sin rätt utan gcam.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Perfekt då blir det en ny ultra då!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Varför så mycket pastell färger med nya mobiler?
Och är det inte pastell så är det murrigt.
Jag tycker att Samsung Galaxy S8 och S9 hade dom snyggaste färgerna med färger som Burgundy Red, Coral Blue, Maple Gold, Rose Pink, Lilac Purple och Sunrise Gold.

Alla trender verkar gå upp och ner. Lär väl vara pastell några år till i alla fall Är ju trendigt att ha grytor som är orangea som förr nu igen också.