Permalänk
Medlem

Promox

Helt ny på det här med promox. Tanken va att skapa VM för HA och Windows.
Köpte en NUC med windows installerat. Installerade promox med flashat usb.
Kan komma åt promox via nätverket från annan dator men inte via NUCen.
Kommer bara till en svart skräm där jag skriver in inlogg samt password. Sen står det root/pve eller liknande.

Vad har jag gjort och hur kommer jag vidare? Vart har windows tagit vägen? Jag kan ju inte logga in på någon webbsida på NUCen längre?

Förklara gärna som jag vore efterbliven då jag precis börjat med detta för jag vill lära mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får verkligen läsa på mer om Proxmox.
Ditt Windows finns uppenbarligen inte kvar eftersom du installerat Proxmox (En Hypervisor)
Konfig-GUI är webbaserat, du använder IP:t du ser och loggar in via valfri webbläsare, där skapar du sedan alla VM's och ansluter med ex. fjärrskrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får verkligen läsa på mer om Proxmox.
Ditt Windows finns uppenbarligen inte kvar eftersom du installerat Proxmox (En Hypervisor)
Konfig-GUI är webbaserat, du använder IP:t du ser och loggar in via valfri webbläsare, där skapar du sedan alla VM's och ansluter med ex. fjärrskrivbord.

Har försökt och följde en guide på Youtube. Men eg är jag klar då och kan bara låta NUCen stå för att hantera via webbläsare på annan dator?

Permalänk
Medlem

Direkt på nuc så är det bara en terminal med login, där du kan göra allt fast med kommando.
Men går du in på https://IPadress:8006 så kommer du till GUI, loggar in med root samt lösenordet du skapade vid installationen sen kan du göra allt där igenom.

Skrivet av Vizniz:

Har försökt och följde en guide på Youtube. Men eg är jag klar då och kan bara låta NUCen stå för att hantera via webbläsare på annan dator?

Det stämmer bra, du behöver inte ha en skärm inkopplad till nuc längre.
Behövs det något så kan du alltid SSH till ipn på proxmox maskinen och logga in med root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Direkt på nuc så är det bara en terminal med login, där du kan göra allt fast med kommando.
Men går du in på https://IPadress:8006 så kommer du till GUI, loggar in med root samt lösenordet du skapade vid installationen sen kan du göra allt där igenom.

Det stämmer bra, du behöver inte ha en skärm inkopplad till nuc längre.
Behövs det något så kan du alltid SSH till ipn på proxmox maskinen och logga in med root.

Tack, då vet jag vad jag har att utgå från!

Permalänk
Medlem

Sista fråga, om jag bestämmer att promox lösningen blir för svårt - är det bara att flasha in ett nytt OS typ Ubuntu för att sen lägga HA på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizniz:

Sista fråga, om jag bestämmer att promox lösningen blir för svårt - är det bara att flasha in ett nytt OS typ Ubuntu för att sen lägga HA på?

Jo men blir inte mycket lättare. Antar att du menar Home Assistant.

Permalänk

Du kan ju installera Proxmox VE Home Assistant OS VM om du kör nedanstående i Proxmox VE Shell:

Läs mer om det på https://tteck.github.io/Proxmox/

Annars, ska du bara ha en enda virtuell maskin så är det enklare att skippa Proxmox. Proxmox ger dock en del andra fördelar och det är bland annat att du kan ta säkerhetskopior snabbt och superenkelt. Men det kommer att kräva en del av dig i form av intresse och engagemang.

Själv har jag proxmox med säkert 20 LXC containers för olika saker. Det är klart mycket användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizniz:

Sista fråga, om jag bestämmer att promox lösningen blir för svårt - är det bara att flasha in ett nytt OS typ Ubuntu för att sen lägga HA på?

Ja. Men om du bara ska köra HA är det väl bättre att installera HAOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja. Men om du bara ska köra HA är det väl bättre att installera HAOS.

Nja, fördelen med Proxmox är själva backuphanteringen. Man tar en backup av själva VM och göra man något fel så är det bara att läsa in den igen. Gjorde det 2 ggr idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizniz:

Sista fråga, om jag bestämmer att promox lösningen blir för svårt - är det bara att flasha in ett nytt OS typ Ubuntu för att sen lägga HA på?

Skrivet av izzie:

Ja. Men om du bara ska köra HA är det väl bättre att installera HAOS.

Haos kan eventuellt ha lättare att hitta saker som Bluetooth, men det går att få att fungera genom proxmox också.

Båda kör dock web interface så har du redan proxmox är det i princip bara ett script där (från någon på GitHub) och så är haos igång och du går inpå den ipadressen.

Rätt många vanliga saker är bara att lägga in i ha ochså funkar det - se till att få igång det bara

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köra proxmox.
Lite svår inlärnings kurva i början, men när du väl kommit igång och skapat din första VM så är det väldigt lätt.
Som någon sa, med backup som är guldvärt och bara installera en liten ubuntu VM på 2 gb ram för att installera docker sen HA på det.

Finns väldigt mycket dokumentation samt videos om hur du ska börja, Technotim, craft computing, LearnLinuxTV för att nämna några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

installera en liten ubuntu VM på 2 gb ram för att installera docker sen HA på det.

Finns väldigt mycket dokumentation samt videos om hur du ska börja, Technotim, craft computing, LearnLinuxTV för att nämna några.

Detta är ju det absolut krångligaste sättet att göra det på. Varför köra två lager av containers? Ställer bara till det med passthrough etc. Enda fördelen med att köra HA i Docker är ju i princip om man redan har massa containers och vill ha allt på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Detta är ju det absolut krångligaste sättet att göra det på. Varför köra två lager av containers? Ställer bara till det med passthrough etc. Enda fördelen med att köra HA i Docker är ju i princip om man redan har massa containers och vill ha allt på samma ställe.

Menar du att han ska installera HA OS direkt på proxmox som en VM?
Om inte, hur menar du annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Menar du att han ska installera HA OS direkt på proxmox som en VM?
Om inte, hur menar du annars?

Man vill ju ha HAOS isolerat. Kör docker separat i en LXC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Man vill ju ha HAOS isolerat. Kör docker separat i en LXC.

Okej, lärt mig något nytt idag då
Har blivit en vana att jag bara skapar upp VMs och installerar docker och sedan installerar det jag vill ha på den VMen.

EDIT:
Efter vaknat till lite så läser jag ditt svar igen, och jag förstår inte vad du menar med ha HAOS isolerat? Ifall du kör det i en LXC så har ju hosten tillgång till den direkt och blir inte isolerad? Utan det blir större risk att LXC läcker eller stör hosten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Menar du att han ska installera HA OS direkt på proxmox som en VM?
Om inte, hur menar du annars?

HAOS är ett os. Installera det på en vm eller lxc och var glad.

Skrivet av slipbit:

Man vill ju ha HAOS isolerat. Kör docker separat i en LXC.

Va?

Skrivet av mihon:

Okej, lärt mig något nytt idag då
Har blivit en vana att jag bara skapar upp VMs och installerar docker och sedan installerar det jag vill ha på den VMen.

EDIT:
Efter vaknat till lite så läser jag ditt svar igen, och jag förstår inte vad du menar med ha HAOS isolerat? Ifall du kör det i en LXC så har ju hosten tillgång till den direkt och blir inte isolerad? Utan det blir större risk att LXC läcker eller stör hosten?

Tror det kan vara en ide att läsa på om privilegierade vs opriviligerade containers.

Gud vad ni överkoplicerar detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

HAOS är ett os. Installera det på en vm eller lxc och var glad.

Va?

Tror det kan vara en ide att läsa på om privilegierade vs opriviligerade containers.

Gud vad ni överkoplicerar detta fallet.

Haha jag brukar överkomplicera saker
Jag har alltid kört VMs för att ifall du kör det som LXC kan du inte göra en live migrations.

Men för att återgå till tråden, gör som du vill. Men kom ihåg att göra backups när du ska mixa med dina prylar, för då behöver du inte vara rädd för att något går sönder.
Det bästa med ett homelab är att testa, lära sig och njuta av att man skapat något man har nytta av och tycker det är kul.
Så jag välkomnar dig till träsket, detta är bara början