Microsoft dödar dra-och-släpp i Windows 11 – igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Önskar man kunde installera MacOS på sin pc, är faktiskt det enda operativsystem som jag inte haft några klagomål på.

Synd bara att gaming inte fungerar så bra på Mac

Googla Hackintosh, så har du att göra i någon månad sen för att få det att funka

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Omedvetet roligt citat. Först säga att man inte har några klagomål för att sedan direkt nämna ett... haha

Jag förstår naturligtvis vad du menar men blev ändå rätt roligt.

Hahaha 😂

Permalänk

Herregud vilken enorm miss. Nu MÅSTE jag verkligen byta till Linux.
(Ironisk)

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

...Helt ärligt har jag faktiskt känt av detta nu vid ett flertal tillfällen över de senaste dagarna.

Har man en fil eller något in en mapp som man vill flytta högre upp i hierarkin så känns det ändå ganska naturligt att använda dra-och-släpp funktionen såhär.

Typ om jag har en mappstruktur:
- Filer
-- Projekt1
--- Projektfil1

Om jag nu av någon anledning vill flytta Projektfil1 till huvudmappen (Filer) så har jag två grafiska alternativ:

  1. Klipp filen (CTRL+X)

  2. Flytta mig till huvudmappen

  3. Klistra filen (CTRL+V)

Eller:

  1. Dra Projektfil1 till där det står "Filer" i aktivitetsfältet och släpp musknappen

...Och nu funkar alltså inte det sistnämnda alternativet, så kopiera och klistra är i princip nu det huvudsakliga alternativet att köra på, om man vill göra det i Utforskaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmy Fox:

...Helt ärligt har jag faktiskt känt av detta nu vid ett flertal tillfällen över de senaste dagarna.

Har man en fil eller något in en mapp som man vill flytta högre upp i hierarkin så känns det ändå ganska naturligt att använda dra-och-släpp funktionen såhär.

Typ om jag har en mappstruktur:
- Filer
-- Projekt1
--- Projektfil1

Om jag nu av någon anledning vill flytta Projektfil1 till huvudmappen (Filer) så har jag två grafiska alternativ:

  1. Klipp filen (CTRL+X)

  2. Flytta mig till huvudmappen

  3. Klistra filen (CTRL+V)

Eller:

  1. Dra Projektfil1 till där det står "Filer" i aktivitetsfältet och släpp musknappen

...Och nu funkar alltså inte det sistnämnda alternativet, så kopiera och klistra är i princip nu det huvudsakliga alternativet att köra på, om man vill göra det i Utforskaren.

Ett annat alternativ är väl att dra mellan två olika fönster?
Dock är det väl inte omöjligt att den här funktionaliteten faktiskt återkommer i framtiden (om någon efterfrågar den)? Troligen handlar det mest om att man inte har tid (eller lust) att implementera precis alla finesser när man skriver om applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ett annat alternativ är väl att dra mellan två olika fönster?
Dock är det väl inte omöjligt att den här funktionaliteten faktiskt återkommer i framtiden (om någon efterfrågar den)? Troligen handlar det mest om att man inte har tid (eller lust) att implementera precis alla finesser när man skriver om applikationer.

Jovisst, men det tillför ju ännu fler steg att öppna upp ett till fönster som sedan måste peka några steg upp i hierarkin (dit man vill flytta filen). Så IMO är det enklare och snabbare att bara klippa och klistra.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande svårt att förstå hur Microsoft tänker.

Själv använder jag drag-and-drop mellan program (via taskbar/dock) väldigt mycket med främst bildfiler i olika exotiska format.

RAW-filerna från systemkameran behandlas i Capture One, Photoshop och Affinity Photo. Andra bildfiler kan vandra genom Illustrator och Affinity Designer.

Dubbelklick öppnar främst valfri bildvisare.

Är glad att jag numera använder macOS till allt annat än spel. Windows 11 har hittills bara varit en plåga.

DOpus är däremot konfigurerat med en docka, så det fungerar att dra filer den vägen för en handfull program i Windows för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jovisst, men det tillför ju ännu fler steg att öppna upp ett till fönster som sedan måste peka några steg upp i hierarkin (dit man vill flytta filen). Så IMO är det enklare och snabbare att bara klippa och klistra.

Ja, och det är väl den metoden så gott som alla använder också? Jag menar bara att om man av någon anledning vill använda enbart musen kan man fortfarande göra på det traditionella sättet (som i alla andra grafiska filhanterare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har fortfarande svårt att förstå hur Microsoft tänker.

Själv använder jag drag-and-drop mellan program (via taskbar/dock) väldigt mycket med främst bildfiler i olika exotiska format.

RAW-filerna från systemkameran behandlas i Capture One, Photoshop och Affinity Photo. Andra bildfiler kan vandra genom Illustrator och Affinity Designer.

Dubbelklick öppnar främst valfri bildvisare.

Är glad att jag numera använder macOS till allt annat än spel. Windows 11 har hittills bara varit en plåga.

DOpus är däremot konfigurerat med en docka, så det fungerar att dra filer den vägen för en handfull program i Windows för mig.

Det är inga problem att göra det i Windows 11 numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har fortfarande svårt att förstå hur Microsoft tänker.

Själv använder jag drag-and-drop mellan program (via taskbar/dock) väldigt mycket med främst bildfiler i olika exotiska format.

Som nämnts så lär den biten funka normalt redan. (Swec-nyheten hade alldeles för clickbaitig titel och ingen bryr sig att läsa innehållet - välkommen till moderna samhället...)
Annars kan du alltid högerklicka på filen och välj "öppna med". (eller åtminstone kan man det i Win 10 - har inte provat 11 )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Annars kan du alltid högerklicka på filen och välj "öppna med". (eller åtminstone kan man det i Win 10 - har inte provat 11 )

Jo, såg att nyheten handlade om drag&drop i "breadcrumbs", men även det använder jag flitigt i DOpus.

Ang. "Öppna med"; Det fungerar dåligt för flera filer samtidigt, samt för filtyper som inte är registrerade för det specifika programmet.

Det märks tydligt att Microsoft inte vill att folk ska arbeta med filer lokalt längre, men de verkar glömt bort alla som jobbar med bild- och videoredigering.