Problem med att föra över bilder till dator

Permalänk

Problem med att föra över bilder till dator

Jag har en Fujifilm X20 digitalkamera som jag haft i många år och som har fungerar utmärkt i alla tider.

Men idag då jag skulle kopiera några bilder till min Windows 10-dator så började det krångla.

Jag kan inte öppna bilderna då jag får upp ett meddelande att "jag inte har behörighet att visa bilden".

Vadå behörighet? Det är min kamera och min dator!

När jag sedan öppnar en bild går det bra första gången. Sedan blir det på nytt tom ruta och samma dumma meddelande. Dessutom visas endast ikoner upp, inte bilder. När jag då försöker kopiera bilden så får jag till svar "åtkomst nekad" då jag försöker "klistra in " bilden i datorn.

Jag har försökt att starta om datorn och kameran men inga av dessa metoder fungerar.

Det konstiga är att det går hur bra som helst att öppna och kopiera bilder på min gamla Windows 7-dator som jag använder för spel och som backup.

Windows 10-datorn gjorde nyligen en uppdatering. Kan det vara det som ställer till problemen? Hur kan jag lösa detta?

Permalänk

Denna tråd flyttad

Jag harställt frågan i min post ovan i forumet för stationera datorer och felsökning då jag misstänker att det är ett datorfel, inte ett kamerafel.

Beklagar om mitt tidigare inlägg hamnade på fel ställe.

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav detta förslag på Microsoft forum.
Btw hur kopplar du in det rent fysiskt? Kabel in i kameran eller sdkort in i datorn? Nån skillnad?

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Skrivet av kahwalli:

En snabb googling gav detta förslag på Microsoft forum.
Btw hur kopplar du in det rent fysiskt? Kabel in i kameran eller sdkort in i datorn? Nån skillnad?

Kabel mellan kamera och dator.
Det har fungerat utmärkt i många år och fungerar fortfarande på min gamla Windows 7-dator som jag har för spel och backup och som inte är ansluten till nätet.
Det är precis nu som problemen har börjat.
Men jag ska följa rådet i länken som du skickade så får vi se vad som händer.
men vad är Windows Live Photo gallery? Tror inte jag har något sådant på datorn.
Jag har Foton där man kan bläddra mellan bilderna i en mapp. men det står inget om administratörsbehörighet där.

Permalänk
Medlem

Kortläsare brukar innebära mindre problem än att koppla till kameran som nästan alltid är MTP/PTP.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Kortläsare brukar innebära mindre problem än att koppla till kameran som nästan alltid är MTP/PTP.

Men jag har aldrig haft några problem med detta förut. Måste jag börja dribbla med kortläsare nu också?

Permalänk
Medlem

Har du senaste firmware installerad i kameran? Den släpptes 2015 och går att hämta här. Det som åtgärdades var problem med att föra över bilder när man kopplar in kameran via USB till en dator som kör Windows 10.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Men jag har aldrig haft några problem med detta förut. Måste jag börja dribbla med kortläsare nu också?

Måste och måste, jag säger bara att det brukar innebära totalt sett mindre problem eftersom minneskortet då fungerar som en vanlig masslagringsenhet.

Skrivet av ToJa92:

Har du senaste firmware installerad i kameran? Den släpptes 2015 och går att hämta här. Det som åtgärdades var problem med att föra över bilder när man kopplar in kameran via USB till en dator som kör Windows 10.

Men då måste man troligen köpa (eller låna) en minneskortläsare ändå... Det brukar inte gå att kopiera firmware till minneskortet om kameran bara kör MTP, vilket kameran troligen gör.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Måste och måste, jag säger bara att det brukar innebära totalt sett mindre problem eftersom minneskortet då fungerar som en vanlig masslagringsenhet.

Men då måste man troligen köpa (eller låna) en minneskortläsare ändå... Det brukar inte gå att kopiera firmware till minneskortet om kameran bara kör MTP, vilket kameran troligen gör.

Var får jag tag i en sådan kortläsare och hur mycket kostar den?

Annars får jag väl lägga över allt fotojobb på Windows 7-datorn.

Väldigt konstigt att detta problem dykt upp nu efter alla år jag haft Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Var får jag tag i en sådan kortläsare och hur mycket kostar den?

Annars får jag väl lägga över allt fotojobb på Windows 7-datorn.

Väldigt konstigt att detta problem dykt upp nu efter alla år jag haft Windows 10.

Jag stötte på samma problem med min GoPro, köpte en sån här och det funkar fint: https://www.amazon.se/UGREEN-USB-3-0-Kortl%C3%A4sare-Kortl%C3...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag stötte på samma problem med min GoPro, köpte en sån här och det funkar fint: https://www.amazon.se/UGREEN-USB-3-0-Kortl%C3%A4sare-Kortl%C3...

Den var ju inte alltför dyr. kan bli aktuell om jag inte får ordning på detta inom de närmaste dagarna.

Måste först köpa en extern hårddisk för snabba back-uper. Den jag har börjar lägga av.

Permalänk

Jag har inte haft tid att ta tag i detta problem på ett tag men problemet finns fortfarande kvar.

Jag testade idag, kunde kopiera och flytta två bilder, öppnade sedan en bild i kameran. Så långt fungerade det. När jag sedan försökte öppna nästa bild så fick jag på nytt det där idiot-meddelandet om att jag inte har behörighet och bilden gick inte visa.

När jag sedan försökte kopiera en bild så fick jag på nytt meddelandet "åtkomst nekad".

Det verkar som om systemet bara lägger av efter att först ha fungerat.

Så less på den här skiten och på Windows 10.

Permalänk

Problemet verkar ha upphört av sig självt efter en uppdatering.
Det fungerar som det ska nu!