Mediapuck till TVn med stöd för geforce now - vad väljer man 2023?

Permalänk
Hedersmedlem

Mediapuck till TVn med stöd för geforce now - vad väljer man 2023?

Jag har datorn kopplad till TVn i nuläget. Spelar inte så mycket på den längre. Mer steamdeck. Men så är datorn typ 5 år nu också... Ryzen 5 2600 och RTX 2070.
Istället för att uppgradera hårdvaran kan gefore now vara ett intressant alternativ tänker jag.

Men då kommer frågan - hur sätter man upp det till en TV på bästa sätt i dagsläget?
(Om TVn inte har stöd för geforce now-appen).
Det går såklart att köra allt via stationära - men då ska det loggas in i windows, uppdateras, styras med tangentbord och mus å grejer. Och så tar datorn plats. Det är klumpigt.
Jag vill ha en mediapuck som... bara funkar.

Upplever att utbudet av kvalitetshårdvara som erbjuder detta är ganska smalt. Eller jag tror det iaf.

Nvidia shied verkar ju funka! Den är spot on till och med. Men den är rätt så gammal nu. Hur länge till stöds den? Kommer det en ny?
Googles chromecast ultra - samma sak där va? Ett antal år på nacken. Men det ska tydigen komma en nyare variant snart. Får se vad det innebär.

Är det fler som kör geforce now framför TVn i nuläget? Hur har ni gjort?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt använda bara GeForce Now eller helt byta ut din TVs alla appar?

Uppdateringar för Shield TV har stannat av en hel del, finns en beta just nu men är fortfarande inte nyaste Android TV varianten, skulle chansa på att den aldrig kommer.

Shield TV stödjer inte HDR i YouTube appen och vad jag har läst mig till så kommer den aldrig kunna göra det pga av hårdvaran, finns heller inget stöd för HDR10+ i de appar som använder det.

Om du endast är ute efter GeForce Now så skulle jag nog försöka hitta en begagnad, tycker inte den är värd 2000kr+ ny. Brukar kosta runt 1000kr begagnad.

Vet inte hur det är med Chromecast idag men förut så kunde man inte koppla en Xbox/Playstation kontroller direkt till den och spela, man fick koppla via telefon på ett korkat sätt och fick alltid lov att va kopplad om man skulle spela så Chromecast skulle helt gå bort om jag var du.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra input!

Streamingappar för video har jag egentligen i TVn redan. Men kan man få in dem samma box så är det ännu trevligare.

Det är väl inte helt givet att jag sjösätter det här upplägget inom kort ens. Sonderar väl snarare terrängen i nuläget. Hur ser utbud och möjligheter ut?

Känns lite som teknikjättarnas utbud inte är så väldyllt här ännu.

En begagnad Nvidia Shield är ett bra tips här!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@LeVvE testade precis på min Chromecast 4K och det var inga problem att koppla xbox kontrol direkt via inställningarna.

Nvidias egen shield TV pro är ju skapad för det här så vet inte vad som kan ge en bättre upplevelse(för utom PC) än det just nu. Men känner även som du att de när som helst borde komma med en uppföljare. Värt att nämna är att de la ner GameStream (alltså spel streaming från din egen PC) i februari, så känner att man inte vet inte om de fortsätter sattsa på gforce now.

Permalänk
Hedersmedlem

@swesen - bra input att det funkar fint att synca handkontroller.
Chromecast 4k ser bättre ut än jag tänkte initialt.
Den är ju bara 2 år gammal (trodde den var äldre). Google har givit lång support till chromecast sedan innan så den har säkert support ett gäng år till.

Det här ser ut som två gångbara alternativ (och google kommer kanske me nå nytt i oktober också).
När jag startade tråden upplevde jag båda som två sämre alternativ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Google Chromecast med Google TV (4K) vilket är det officiella namnet ger mycket för pengarna.
Har både den och Apple TV 4K och de är rätt likvärdiga.
En fördel med Google prylen är det går att sideloada appar efter att man har ställt den i utvecklarläge.

Sen verkar ju inte Geforce Now och Google TV funka så bra: https://www.reddit.com/r/GeForceNOW/comments/100qhva/geforce_...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag försöker få igång steamlink på en chrome cast med Google TV. Men jag hittar inte den appen? Någon som vet vad som kan vara fel då?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080