Bluetooth problemen med Peltor WS Aleart XPI på Galaxy S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shid86:

Köpte ett par jbl lurar för att lyssna på ljudböcker. Och dessa funkar utan problem att både lyssna på musik och prata med, är det något med att peltor använder en lägre bluetooth version tro?

WS6 ska vara 4.2.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Det värkar vara mäst just peltor som ställertilldet. Men det var någon som hadde problem med andra grejer med.

Vet ej

Edit: Kom på att någon hade nog problem med en A model, men det var nog inte riktigt samma. Och någon som hade med en Z flipp, och samma där .

Jag har en A51 som jobbtelefon med samma problem. Den fungerar varken med Peltor eller i lastbilen. Startar jag om den så fungerar det att ta emot ett samtal sen lägger den av.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung s23 med One UI-version 6.0 och det funkar inte alls. Har exakt samma problem som ni skriver om i chatten.

Permalänk
Medlem

Och idag släpptes ui 6.0 till s22. Fast nu försvann mitt hopp lite efter man läste det senaste inlägget 😮‍💨

Permalänk
Medlem

Låter tyvärr inte låvande 😕

Edit: Uppdaterade min precis till 6.0 . Så får se när jag är tillbaka på jobbet till helgen hur det fungerar nu.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 6.0 sedan i måndags kväll (20 november) och idag tisdag (21 november) va första dagen då jag använde mobilen som vanligt på jobbet med peltorlurar och den nya uppdateringen och det är tyvärr fortfarande samma problem för mig...

Permalänk
Skrivet av Pinata:

Jag har haft 6.0 sedan i måndags kväll (20 november) och idag tisdag (21 november) va första dagen då jag använde mobilen som vanligt på jobbet med peltorlurar och den nya uppdateringen och det är tyvärr fortfarande samma problem för mig...

Tyvärr är det ju som så att ni behöver nog inte räkna med någon fix från samsungs sida.

Iom att det är 3e part så samsungs prio för att fixa deras inkompabilitet ligger nånstans under klippa gräsmattan och färgen torkat på priolistan.

Så är upp till peltor att fixa lurarna så de fungerar som de ska även med samsungs nya mjukvara.

Hade det varit ett par galaxy buds med kompabilitetspro lem hade de dock fixat de på en pisskvart iom att de själva har suporten för den produkten.

Är inte samsung som säger att de är kompatibla med y produkt utan y produkt som säger dig kompatibel med samsung.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tyvärr är det ju som så att ni behöver nog inte räkna med någon fix från samsungs sida.

Iom att det är 3e part så samsungs prio för att fixa deras inkompabilitet ligger nånstans under klippa gräsmattan och färgen torkat på priolistan.

Så är upp till peltor att fixa lurarna så de fungerar som de ska även med samsungs nya mjukvara.

Hade det varit ett par galaxy buds med kompabilitetspro lem hade de dock fixat de på en pisskvart iom att de själva har suporten för den produkten.

Är inte samsung som säger att de är kompatibla med y produkt utan y produkt som säger dig kompatibel med samsung.

Jo tyvärr säkert.
Men ljud problemen fortsätter ju även långt (par timmar) efter att man kopplat från Bluetooth lurarna.
Och under den tiden hör jag ingen som ringer och ingen hör mig. Det är ett stort problem i fall man skulle behöva ringa 112 under den tiden.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jo tyvärr säkert.
Men ljud problemen fortsätter ju även långt (par timmar) efter att man kopplat från Bluetooth lurarna.
Och under den tiden hör jag ingen som ringer och ingen hör mig. Det är ett stort problem i fall man skulle behöva ringa 112 under den tiden.

De kan jag hålla med om men samtidigt inte samsungs fel såvida inte samma fenomen uppstår med deras egna produkter.

Telefontillverkare lämnar ju generellt inga garantier för funktion med 3e part produkter utan då får man vända sig till tillverkaren av 3e part produkten för felåtgärd.

Och notera jag gillar i te heller samsung nå speciellt så tro inte jag är en fanboy de gör vissa bra produkter men ungefär lika mycket ren skit.

Men detta är ett uppenbart case av att tillverkaren av era lurar måste uppdatera sin firmware för kompabilitet med nyare kod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

De kan jag hålla med om men samtidigt inte samsungs fel såvida inte samma fenomen uppstår med deras egna produkter.

Telefontillverkare lämnar ju generellt inga garantier för funktion med 3e part produkter utan då får man vända sig till tillverkaren av 3e part produkten för felåtgärd.

Och notera jag gillar i te heller samsung nå speciellt så tro inte jag är en fanboy de gör vissa bra produkter men ungefär lika mycket ren skit.

Men detta är ett uppenbart case av att tillverkaren av era lurar måste uppdatera sin firmware för kompabilitet med nyare kod.

Deras produkter kanske inte ens behöver fungera med tredjepartsmobilnät, eller vad tycker du?

Till saken hör att jag hade en Ativ S, dvs Windows Phone, och även den hade strulig blåtand. Det är en 10+ år gammal telefon nu, med ett annat operativsystem, och de har alltså strul fortfarande... Ibland fick den spelet när den var uppkopplad, men precis som beskrivs i tråden så strulade den även efteråt. Att den kraschade och utan förvarning startade om efter att uppkopplingen hade avslutats var legio. Kunde var tio minuter efter, eller några timmar. Att säga att sådant är någon annans fel är ju löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tyvärr är det ju som så att ni behöver nog inte räkna med någon fix från samsungs sida.

Iom att det är 3e part så samsungs prio för att fixa deras inkompabilitet ligger nånstans under klippa gräsmattan och färgen torkat på priolistan.

Så är upp till peltor att fixa lurarna så de fungerar som de ska även med samsungs nya mjukvara.

Hade det varit ett par galaxy buds med kompabilitetspro lem hade de dock fixat de på en pisskvart iom att de själva har suporten för den produkten.

Är inte samsung som säger att de är kompatibla med y produkt utan y produkt som säger dig kompatibel med samsung.

Kanske inte, men cruxet är ju så att det fungerade utmärkt innan en viss uppdatering på endast samsung mobiler i detta fall.
Peltorkåpor verkar vara det vanligaste men inte det enda.
För mig så fungerade det inte med bilen heller.

Att peltor, volvo mm ska åtgärda ett problem som samsung skapat är rätt orimligt.
Problemet ligger till 100% i samsung mobiler.

Lösning för mig blev en ny mobil.
Som fö har felfri BT. Än sålänge.
Min gamla samsung fick mor min. Hon använder inte BT

Edit:
Med det sagt verkar det inte vara alla Samsung mobiler heller som är drabbade.
Syrran har en s22 och enligt henne fungerar det felfritt med hennes peltorkåpor

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Har googlat vidare på detta problem och det är många olika android mobiler som har problem. Det verkar inte som att det är One UI version-6.0 som är problemet, utan det är Android 14 versionen som är problemet. På min S21 med Version 13 och UI 5.1 funkar det felfritt men på min S23a version 14 och UI 6.0 är det kaos. ( googla Android 14 Bluetooth problem )
Återkommer när jag hittat mer info.

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst runt och testat lite, ring min andra mobil fram och tillbaka ca 20 samtal och än sålänge funkar det.
Även stängt av lurarna och startat dom igen. Hoppas att det håller tills dom kommer med en uppdatering.
Så här har jag gått tillväga:
1. fabriksåterställde lurarna.
2. Avbryt sammankoppling med lurarna på mobilen.
3. Återställ wifi och bluetooth inställningar. ( inställningar sen sök på återställ wifi och bluetooth så kommer det fram)
Obs. Alla sparade wifi och bluetooth försvinner.
4. Para ihop enheterna som vanligt.

Hoppas det funkar för er. Säg gärna till vad erat resultat blev.

Mvh Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexAlbo:

Har googlat vidare på detta problem och det är många olika android mobiler som har problem. Det verkar inte som att det är One UI version-6.0 som är problemet, utan det är Android 14 versionen som är problemet. På min S21 med Version 13 och UI 5.1 funkar det felfritt men på min S23a version 14 och UI 6.0 är det kaos. ( googla Android 14 Bluetooth problem )
Återkommer när jag hittat mer info.

Det kanske ligger lite i det du säger. 🤔

MEN om du kollar på de bilderna som jag laddat upp för ett tag sedan (la upp de nu igen) med vilken variation jag och min bror hade när det började, så har båda Android 13 och UI 5.1 .
Jag har problemet och min bror har det inte.
Då i alla fall, har inte testat igen nu mycket senare.

Så det som skiljer är en annan mjukvara. Man kan se några, men jag kan inte tillräckligt för att veta mer.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Min brors jobbmobil S22. Bilderna tagna den 17/9-23

Min. Tagna 18/9-23

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det kanske ligger lite i det du säger. 🤔

MEN om du kollar på de bilderna som jag laddat upp för ett tag sedan (la upp de nu igen) med vilken variation jag och min bror hade när det började, så har båda Android 13 och UI 5.1 .
Jag har problemet och min bror har det inte.
Då i alla fall, har inte testat igen nu mycket senare.

Så det som skiljer är en annan mjukvara. Man kan se några, men jag kan inte tillräckligt för att veta mer.

Ja det va mkt märkligt!
Men mina funkar nu ( hittills en hel arbetsdag) efter jag gjorde "ingreppet" som jag la upp tidigare.
Det är inte helt 100% men. Den kopplar upp långsamt vid när man startar. Och musiken startar inte förens 30 sekunder när man avslutat ett samtal. Så nån skit ligger kvar. Men nu är det funktionsdugligt iaf.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är annan mjukvara i peltors senaste familjemedlem alert x? Eller är det samma problem med dom?

Permalänk
Medlem

Kan också konstatera att " UI 6.0" inte hjälp mot problemet.
Får hoppas att Google släpper någon Android uppdatering som kanske fixar det. 😮‍💨

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag att jinxa detta säkert... 😮‍💨

Men det värkar som att mina Bluetooth problem är över det har fungerat att höja och sänka volym, ringa efter åt, återkoppla, ha ljud i mobilen även efter frånkoppling. Ett litet tag nu i alla fall.

Jag har inte den blekaste hur dock 🤔 för jag har inte installerat något (speciellt ingen uppdatering mig veterligen) och har bara använt mobilen som vanligt.
Det var bara på ren slump att jag öpptäkte att det fungerar. För jag gick över till en anna rutin under problem tiden, med att bara köra Bluetooth under det längsta arbetspasset.

Men hur ser det ut för er andra ? Hoppas att det löst sig för er okså! Håller tummarna för er.😊

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hej har haft problem under en längre tid efter jag köpte en s23, lämna in den på reparation till samsung men mätkte snart att lånetelefonen var samma sak på.

Pratade med samsung sedan o dom kunde svara att dom haft liknande problem med peltor och dom hänvisade mig till pelton själva, peltor kunde direkt säga att det har med kompatibiliteten mellan telefon och peltor på blutooth. Peltor sa ochså att dom rullade ut en uppdatering i sent sommras där det skulle åtgärda problem med blutooth men det är inget jag ännu hunnit testa då mina peltor är på rull till pelton av just den anledningen och det skulle ske en mjukvaruuppdatering, kostnaden var ca 300kr.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, fick hjälp av Samsungs kundtjänst, men efter ett par dagar va det samma problem igen, det händer att bluetooth inte funkar med bilen heller xc70 så jag får starta om telefonen, fått starta om 5 gånger på 9 timmar idag.
Galaxy s21 ultra

Permalänk
Medlem

Alla som har detta problem, har ni som mig ett äldre par alert xp som inte funkar med appen , eller är det samma problem med alla versioner av peltors?

Undrar då jag måste köpa ny telefon eller lurar. Orkar inte starta om telefonen hela dagarna.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shid86:

Alla som har detta problem, har ni som mig ett äldre par alert xp som inte funkar med appen , eller är det samma problem med alla versioner av peltors?

Undrar då jag måste köpa ny telefon eller lurar. Orkar inte starta om telefonen hela dagarna.

Tacksam för svar

För mig var det ju de som står i rubriken. Jag vet inte hur de är med de andra.

Men som jag har skrivit, så har jag nu inte haft problem med mina lurar på ett bra tag nu (fortfarande inga problem, doch vill de inte alltid ansluta automatiskt men det är bara då att "söka" efter de så kopplar de) .
Tyvärr kan jag inte säga vad som gjorde att det fungerade igen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Nu krånglar det igen... 😮‍💨
Nästan en månad gick det bra.

Det började den 22 tror jag. För efter att jag pratade med en i telefonen genom lurarna så började det smått krångla, jag har inte behövt göra det fram tills då vad jag kommer ihåg 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Lika för mig. Funksr dom att att prata med så krånglsr spotify, och funkar spotify nästa gång så kan man inte prata i telefon.

Man skulle inte ha uppdaterat efter 5.0 när allt funkade som det skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shid86:

Alla som har detta problem, har ni som mig ett äldre par alert xp som inte funkar med appen , eller är det samma problem med alla versioner av peltors?

Undrar då jag måste köpa ny telefon eller lurar. Orkar inte starta om telefonen hela dagarna.

Tacksam för svar

Jag har WS xpi. Den man kan ha 2 telefoner uppkopplad till. Min S21 som jag inte vågar uppdatera funkar men inte min uppdaterade s23a.
Mejlat både M3 och samsung flertal gånger. Men dålig feedback och båda kastar bara skit på vatandra istället för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har xpi och kör dagligen med 2 telefoner kopplade. S22 och S20FE

Permalänk

Peltor XP

Hej,

Någon som har kommit längre i den här frågan? Jag har samma problem Samsung A54, Peltor XP. Riktigt frustrerande problem detta!

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte detta.
Annat än att min kollega som har en A modell nu också har samma problem sen en uppdatering som han fick i julas.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.