Apple kan lansera avsevärt billigare Macbook

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har hittills inte varit med om en enda Apple-maskin där en SSD gått sönder och jag har och har haft att göra med en hel del enheter under åren. Men visst, tråkigt om det händer. Tror dock att det går att återvinna komponenterna rätt väl nuförtiden.

Tycker inte heller de är så glorifierade. Energieffektiv SoC ger god prestanda även vid batteridrift. Stabilt OS som sällan ställer till det (även om jag personligen upplever alla OS som stabila nuförtiden). Utvecklare, testare och designers hos har inget de klagar över. Alla utom en utvecklare kör Mac. Han har en Dell med Linux som inte heller var jättebillig.

Men håller med om att de kostar mycket! Framförallt om en vill öka mängden RAM som dock samtidigt också innebär ökad mängd VRAM då den potten delas med grafikkretsen.

Problemet är att SSD går sönder. Det är bara en fråga om när. Hur mycket du använder den spelar roll men det är en slitdel och datorn ska inte vara designad så man måste slänga hela den bara för SSDn går sönder.

Det var annat förr. Har en 2012 MacBook Pro där man hur lätt som helst satte i en 1TB SSD själv.

Apple är inte ensamma om detta. Xbox Series X har samma problem. De medvetet har designat den så att man inte kan byta SSDn själv för den vägrar starta då den är låst till en specifik enhet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt Digitimes utvecklar Apple en enklare och billigare modell av Macbook riktad främst mot studenter, skolor och snåla företag.

Läs hela artikeln här

Apple sitter på fel arena dagen efter matchen spelades.
Genom att ge skolor utrustning och ta fram ett ekosystem för dem kan man forma studenter att föredra vissa saker framför andra senare i arbetslivet. SUN gjorde så när jag läste på universitetet. Gissa vad för system vi föredrog när vi började jobba...

Istället verkar Apple föredra apartheid och skilja mellan blått och grönt...

Jag fortsätter välja prylar efter sunt förnuft och prisvärdhet.
Dvs Apple lyser klart med sin frånvaro hos mig

Permalänk
Skrivet av dagas:

Problemet är att SSD går sönder. Det är bara en fråga om när. Hur mycket du använder den spelar roll men det är en slitdel och datorn ska inte vara designad så man måste slänga hela den bara för SSDn går sönder.

Det var annat förr. Har en 2012 MacBook Pro där man hur lätt som helst satte i en 1TB SSD själv.

Apple är inte ensamma om detta. Xbox Series X har samma problem. De medvetet har designat den så att man inte kan byta SSDn själv för den vägrar starta då den är låst till en specifik enhet.

Sant, men så länge SSD:n inte går sönder före resten av komponenterna i datorn pensioneras på grund av andra skäl så vet jag inte om det är en allt för stor grej att haka upp sig på. Men visst – finns det ingen god anledning till att inte använda en vanlig M2-disk så kan jag absolut tycka det onödigt.

Men Apple motiverar kanske fastlött NAND med sin ”Secure Enclave”:

Every Apple device with a Secure Enclave also has a dedicated AES256 crypto engine (the “AES Engine”) built into the direct memory access (DMA) path between the NAND (nonvolatile) flash storage and main system memory, making file encryption highly efficient.

https://support.apple.com/guide/security/secure-enclave-sec59...

Min poäng är att det den fastlödda lagringen kanske har någon fördel här som en vanlig M2-disk inte klarat?
Men det hade kanske funkat även med löstagbart NAND? Jag är inte tillräckligt insatt ska erkännas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Genom att ge skolor utrustning och ta fram ett ekosystem för dem kan man forma studenter att föredra vissa saker framför andra senare i arbetslivet. SUN gjorde så när jag läste på universitetet. Gissa vad för system vi föredrog när vi började jobba...

Vad gjorde SUN då? I mitten på 90-talet pushade Studentlitteratur i Lund för Macintosh, vilket blev en given studentdator för många.

Minns även hur LDC gav bort OS/2 till studenterna och att Intel hade fel i sina flyttalsberäkningar

Hur som helst så har mycket förändrats sedan dess, bortsett från att x86 alltid varit skit

Permalänk
Skrivet av epple:

Ligger absolut i deras intresse när du beaktar ditt eget varumärke i kontexten livstidsvärde hos dina kunder. Kan de börja bearbeta varumärket redan i tidig ålder så kommer de definitivt få en del trogna konsumenter de annars hade behövt övertyga på andra sätt. Folk tenderar att attraheras till det dem är vana vid, utan att det behöver vara vidare rationellt.

Detta har ju delvis varit deras strategi i alla år, att finnas med och synas i positiva och kreativa sammanhang. Detta får konsumenter helt enkelt att överväga varumärket när de väl överväger sina användningsområden, för- & nackdelar, budget mm. Men framförallt skapar de en emotionell koppling som är väldigt svår att värdera i rena pengar.

För att ta ett exempel från filmvärlden så använder ofta skurkarna Android. Vad kan detta bero på? Även om Apple troligtvis inte har något direkt med valet att göra så har de arbetat in sitt varumärke och dess värderingar så pass länge--hos så många och i varierande sammanhang--att filmskaparna näst intill omedvetet gör dessa val.

Finns en bra bok "Ta betalt!" för den som är intresserad att fördjupa sig på ämnet kring pris, eller snarare värde som består av så mycket mer än bara pris i kronor: https://www.akademibokhandeln.se/bok/ta-betalt-hur-pris-paver...

Du förenklar ju också. Det klart att det är trevligt att komma in tidigt hos folk, men man vill ju samtidigt inte göra en billig produkt så att folk slutar se varumärket som premium och de slutar se Apple som något exklusivt och värt att betala för, eller ännu värre att folk köper en billig dator och tänker att Apple är inget speciellt utan bara ännu något i högen av allt plastskräp som finns.

Jag tror inte det är rätt väg att gå att göra nån ”billig” dator.

Möjligtvis att man går ned till A15 för det skulle säkert räcka alldeles utmärkt till en enklare studiedator. 128 GB SSD skulle jag klara mig på så kanske. 6 GB RAM skulle nog gå också men det blir väldigt tight. Batteriet skulle säkert vara ok att dra ned från 50 Wh till 35-40.

Vad jag absolut inte skulle vilja tumma på är skärmen (13” retina), trackpaden och aluminiumchassit.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Apple sitter på fel arena dagen efter matchen spelades.
Genom att ge skolor utrustning och ta fram ett ekosystem för dem kan man forma studenter att föredra vissa saker framför andra senare i arbetslivet. SUN gjorde så när jag läste på universitetet. Gissa vad för system vi föredrog när vi började jobba...

Istället verkar Apple föredra apartheid och skilja mellan blått och grönt...

Jag fortsätter välja prylar efter sunt förnuft och prisvärdhet.
Dvs Apple lyser klart med sin frånvaro hos mig

Apple har historiskt varit rätt fokuserad på skolor. Under min tid på mediegymnasiet under senare åren av 90-talet var det Apple-maskiner överallt. Så jag känner inte igen mig.

IBM verkade tycka Apples grejer var prisvärda 2016 i alla fall.

IBM deploying 1,300 Macs per week, Apple users need much less support than PC counterparts
https://appleinsider.com/articles/16/10/19/ibm-deploying-1300...

IBM says it is 3X more expensive to manage PCs than Macs
https://www.computerworld.com/article/3131906/ibm-says-macs-a...

Undrar hur det ser ut nu 2023. 🤔

Edit:

Hittade denna från 2019:

IBM: ‘Mac users are happier and more productive’
https://www.computerworld.com/article/3452847/ibm-mac-users-a...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Det enda ”rejäla” möjliga kostnadsminskningen jag tänker på är att byta från aluminium till nån plast, men det skulle ju få hela Apple-känslan att försvinna.

Att använda metall i chassiet är inte speciellt dyrt, det är ju bara att se på alla billiga Windows-datorer i aluminium. Klart det ökar kostnaden en hundralapp eller två, men detta handlar också om väletablerade processor. Apple har sålt ungefär 100 miljoner unibody-datorer under de senaste 10 åren.

Det är väl som med mycket annat - många bäckar små som kan dämmas upp. Lite mindre batteri, lite enklare SoC, lite billigare SSD, lite enklare skärm och lite mindre vinstmarginal kan tillsammans skapa en billigare produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Att använda metall i chassiet är inte speciellt dyrt, det är ju bara att se på alla billiga Windows-datorer i aluminium. Klart det ökar kostnaden en hundralapp eller två, men detta handlar också om väletablerade processor. Apple har sålt ungefär 100 miljoner unibody-datorer under de senaste 10 åren.

Unibody chassi kan jag tänka mig är säkert en storleksordning dyrare än att bara ha topp- och bottenplatta i stansad metall med plast däremellan, som väl ändå är vad alla avsevärt billigare laptops lär ha.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte den blir så billig. För om det blir allt för billig så blir det bara en dator folk blir missnöjd med pga alla kompromisser och dålig prestanda. Finns allt för många dumsnåla varianter av datorer som drar ner ryktet för PC och främst Windows.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Vad är det som kan göras så mycket billigare än en Air M1 13” utan att tumma allt för mycket på användbarheten?

Det enda ”rejäla” möjliga kostnadsminskningen jag tänker på är att byta från aluminium till nån plast, men det skulle ju få hela Apple-känslan att försvinna.

Ja, jo, jag vet att Apple hade plast förut men… det känns verkligen tråkigt.

Aluminium i sig är inte enormt dyrt, men det blir dyrt om man skall göra det väldigt noggrannt. Några saker jag kan tänka mig som prispress och behålla metall är

  • Billigare legering

  • Billigare ytbehandling av chassi

  • Pressgjuten alu chassi eller ett fräst men med mindre små detaljer/grövre tolernanser

  • Design som prioriterar monteringskostnad över vikt/storlek/"känsla"

  • Billigare skärm

Sen finns det såklart intern hårdvara. Gör en laptop med lägre klockade processorer/mindre IO och sälj den billigare med lägre marginaler. Kan de lägga den rätt och öppna nya marknader utan att kanabalisera sitt normala premiumsegment så är det en ganska given väg att gå nu när de börjar saturera sin normala marknad. Men att göra det utan att kanabalisera kan vara svårt. Vem vet, att gå för plast och offra "Appelkänslan" är kanske en väg för att hitta nya marknader utan att ta för mycket av premiumsegmentet?

Permalänk
Avstängd

Konstigt att skriva med "snåla företag", artiklar utan personliga åsikter vore great.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

De borde ju bara kunna släppa en ipad med tangentbordet fastsatt, ingen poäng att ändra så mycket och hålla det rimligt. Förra årets modell finns ju billigt nu, så ekonomiska marginaler finns det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Unibody chassi kan jag tänka mig är säkert en storleksordning dyrare än att bara ha topp- och bottenplatta i stansad metall med plast däremellan, som väl ändå är vad alla avsevärt billigare laptops lär ha.

Att unibody är mycket dyrare behöver inte säga så mycket om ett plastchassi kostar 50 kronor och ett i aluminium kostar 200 kronor, det är fortfarande bara 150 kronor i skillnad. Såg en sammanställning, som givetvis är väldigt spekulativ, men där uppskattade kostnaden för chassi + batteri till en MBA 13" till 38 dollar. Och då vet vi alla att bara batteriet lätt kan kosta några hundralappar.

https://medium.com/macoclock/is-apple-fleecing-you-a682c851a4...

Om Apple väljer att använda plast gör de det inte för att spara pengar på produktionen utan för att differentiera utbudet. Törs vi gissa på chockrosa och knallgul som aktuella färger så ingen tar fel på de billiga och dyra modellerna? Ungefär som de gjort flera gånger tidigare senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

5039kr kostar den billigaste iPaden, problemet där är att de tar 2295kr för tangentbord, och den modellen har inte trackpad (finns inte till den billigaste paddan. Totalpris 7334kr inkl moms.

Går man upp ett steg till generation 10 (2022 modellen som du talade om) av iPad kostar den som du säger 6638kr och då kan man köpa ett tangentbord med trackpad till, men det kostar 3495kr, man landar alltså på 10133kr inkl moms, ganska saftigt. 😅

Tror inte att de behöver ha samma marginal eller kvalité på T-bord/trackpad som till dyrare segment.
T-bord/trackpad kostar väl bara det nästan lika mycket som en hel Chromebook annars.

De tjänar förmodligen väldigt bra på det i så fall ändå, med tanke på hur stort antal de hoppas på att sälja samt får in användare i deras ekosystem som kan nyttja deras tjänster och andra produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Problemet är att SSD går sönder. Det är bara en fråga om när. Hur mycket du använder den spelar roll men det är en slitdel och datorn ska inte vara designad så man måste slänga hela den bara för SSDn går sönder.

Det var annat förr. Har en 2012 MacBook Pro där man hur lätt som helst satte i en 1TB SSD själv.

Apple är inte ensamma om detta. Xbox Series X har samma problem. De medvetet har designat den så att man inte kan byta SSDn själv för den vägrar starta då den är låst till en specifik enhet.

Jag håller med om att det är dåligt att Apple har lött fast lagringsmedian. Det är dock inte omöjligt att byta ut den, men det är inget för gemene man att ge sig på.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Apple har valt premiumsegmentet då det ger bättre marginaler och mer vinst, rent prestandamässigt har det de senaste åren varit möjligt att konkurrera med Windows-datorer vågar jag påstå, på ett sätt som tidigare kanske inte var möjligt i praktiken. (Dvs, en billig windowsdator med tveksam kvalitet har kunnat ha samma prestanda som en dyrare Mac i bättre kvalitet, eller bättre - vilket var fallet när jag byggde mina första "hackintosh" för att köra OSX på PC-hårdvara, mycket billigare - och snabbare än allt förutom Mac Pro)

Apple har tidigare sålt gimpade produkter till utbildning, tror de länge hade någon modell med 2GB minne medan standard i övrigt var 4GB (och det i en tid där 6GB egentligen borde varit minimum).

Hur som helst, jag tror väldigt många skulle klara sig superbra på en 15" Macbook med full-hd-skärm (dvs, opremium), med M1-cpu, futtiga 8GB RAM och minimal SSD på kanske 512GByte eller rentav mindre. Ser man till vad Mac Mini kostar, och det ena med det andra (dvs, jag gissar), hade det säkert gått att sälja en rimlig 15" Macbook Budget för $699, och den skulle då klå många PC som kostar en smula mer. 13" för $499? Jag menar, innanmätet behöver ju inte vara bättre än en daterad ipad, bara den kör MacOS.

Men vill Apple detta? Skulle inte det kannibalisera på mer lönsamma datorer?

Fast, ok, ska de in på undervisning kanske de måste pressa priserna lite grand, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna osv. (Apple har sannolikt tjänat mycket på att ha fått in Ipad och Macbook i undervisning)

Som Windows utvecklat sig ser jag inga starka skäl för att man som medel-svensson (eller motsvarande) skulle föredra det framför MacOS som varit relativt konsekvent i över 20 år nu. Ångrar att jag inte sålt in alla släktingar på MacOS, hade varit enklare att supporta hackintosh-MacOS än Windows 7, 10 och 11 som det nu har blivit där varje förändring orsakat problem för dator-ovana. (8 var aldrig aktuellt att någon släkting skulle få medan jag hade något att säga till om)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Att unibody är mycket dyrare behöver inte säga så mycket om ett plastchassi kostar 50 kronor och ett i aluminium kostar 200 kronor, det är fortfarande bara 150 kronor i skillnad. Såg en sammanställning, som givetvis är väldigt spekulativ, men där uppskattade kostnaden för chassi + batteri till en MBA 13" till 38 dollar. Och då vet vi alla att bara batteriet lätt kan kosta några hundralappar.

https://medium.com/macoclock/is-apple-fleecing-you-a682c851a4...

Om Apple väljer att använda plast gör de det inte för att spara pengar på produktionen utan för att differentiera utbudet. Törs vi gissa på chockrosa och knallgul som aktuella färger så ingen tar fel på de billiga och dyra modellerna? Ungefär som de gjort flera gånger tidigare senaste åren.

Tror faktiskt du har fel. Att spara säg 150kr på en del som ursprungligen kostar 200 är absolut inte småpotatis. Det skulle säkert kunna motsvara en prissänkning på ett par tusen spänn ut till kund med bibehållen marginal.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

En billigare modell för studenter och företag kan absolut gå hem. Men för att utmana Chromebooks på fattiga skolor undrar jag om det inte behöver skäras mer i kostnaderna än vad Apple är villiga att göra varumärkesmässigt?

Med två skolbarn skulle jag vilja påstå att Chromebook funkar väldigt bra i den miljön och med tanke på vad enheterna får utstå. Relativt underhållsfria och rimliga kostnader när de behöver bytas ut (eller betalas av föräldrar om de hanterats för ovarsamt...)

Permalänk

Idag såg jag en BMW använda blinkers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Tror faktiskt du har fel. Att spara säg 150kr på en del som ursprungligen kostar 200 är absolut inte småpotatis. Det skulle säkert kunna motsvara en prissänkning på ett par tusen spänn ut till kund med bibehållen marginal.

Hur får du ihop den matematiken? Apple har ju inte fler omkostnader än just den extra kostnaden för den komponenten. Om exempelvis Dell i en dator stoppar i en SSD för 500 kronor istället för 250 kronor så behöver de inte lägga på flera tusenlappar på slutpriset om de inte vill eller anser att kunderna kommer betala.

Om Apple väljer att lansera en radikalt billigare dator än idag så gör de det med ett syfte, inte för att i alla lägen maximera sin vinst. Precis som med första Mac Mini kan tanken vara att utöka sina marknadsandelar och på sikt kunna sälja dyrare modeller. Eller bara behålla sin marknad i ett läge då världsekonomin är en smula skakig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Du förenklar ju också. Det klart att det är trevligt att komma in tidigt hos folk, men man vill ju samtidigt inte göra en billig produkt så att folk slutar se varumärket som premium och de slutar se Apple som något exklusivt och värt att betala för, eller ännu värre att folk köper en billig dator och tänker att Apple är inget speciellt utan bara ännu något i högen av allt plastskräp som finns.

Jag tror inte det är rätt väg att gå att göra nån ”billig” dator.

Möjligtvis att man går ned till A15 för det skulle säkert räcka alldeles utmärkt till en enklare studiedator. 128 GB SSD skulle jag klara mig på så kanske. 6 GB RAM skulle nog gå också men det blir väldigt tight. Batteriet skulle säkert vara ok att dra ned från 50 Wh till 35-40.

Vad jag absolut inte skulle vilja tumma på är skärmen (13” retina), trackpaden och aluminiumchassit.

Ja, det har du helt rätt i. Bra poäng! Å andra sidan kan det ju vara rimligt att då jämföra deras erbjudande inom segmentet--där det kanske inte når upp till MacBook Pro-nivåer--men kan överstiga existerande 'plastiga' Chromebooks.

Har själv svårt att se Apple göra detta, men skulle inte förvåna då deras Service-del av affären inte tycks få nog av att växa och håva in pengar. Bara där finns ju också ett lite mjukare värde som kanske inte direkt återspeglas i hårdvara, men väl användande.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Välkommet, frågan är hur långt de går i nerskalningen, blir det 4GB minne och 120GB SSD?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Välkommet, frågan är hur långt de går i nerskalningen, blir det 4GB minne och 120GB SSD?

Nog svårt att sälja annat än Windows-laptops (läs Microsoft Surface) med 4GB RAM och 128GB SSD idag

Min iPad Pro M1 har 8GB RAM.

Permalänk
Medlem

Tänkte det redan när jag skaffade min Macbook Air M1 vid lanseringen att för många hade det nog räckt gott med en iPhone SOC. De presterar ju inte helt tokigt.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-