Permalänk
Medlem

Kluckande xc60

Hej

De senaste dagarna (veckorna månaderna) har det regnat en del. Idag sol så var på väg ut med xc60 anno 2011 (som ej körts på en vecka) och efter ett par km blev jag varse om något som lät som en stor dunk vatten som kluckade när svängde eller accelererade. Det lät klonk, KLONK nästan mekaniskt vid ett tillfälle så körde in till en mack och såg efter och well jag ser inget uppenbart som sitter löst nånstans ..men det droppade och droppar kontinuerligt vatten från en plats bakom högra främre hjulhuset. När jag funderar på saken så har jag hört det där ljudet förut den här sommaren, kanske i samband med regn men det vet jag ej. Det kluckade när jag körde hem igen.

A. Vet ej om klonk-ljudet har med kluckandet att göra men jag tror ej på sammanträffanden så skulle tro det. Åtminstone vill jag komma tillrätta med vattenproblemet och se vad som sker därpå

B Finns det något sätt att komma tillrätta med vattenproblemet, ex släppa ut det på något vis?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kolla om du har vatten i utrymmet mellan framrutan och motorrummet, dräneringen till de kan komma ut bakom framhjulet, kan även vara dräneringen till ACn som kommer ut där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej

De senaste dagarna (veckorna månaderna) har det regnat en del. Idag sol så var på väg ut med xc60 anno 2011 (som ej körts på en vecka) och efter ett par km blev jag varse om något som lät som en stor dunk vatten som kluckade när svängde eller accelererade. Det lät klonk, KLONK nästan mekaniskt vid ett tillfälle så körde in till en mack och såg efter och well jag ser inget uppenbart som sitter löst nånstans ..men det droppade och droppar kontinuerligt vatten från en plats bakom högra främre hjulhuset. När jag funderar på saken så har jag hört det där ljudet förut den här sommaren, kanske i samband med regn men det vet jag ej. Det kluckade när jag körde hem igen.

A. Vet ej om klonk-ljudet har med kluckandet att göra men jag tror ej på sammanträffanden så skulle tro det. Åtminstone vill jag komma tillrätta med vattenproblemet och se vad som sker därpå

B Finns det något sätt att komma tillrätta med vattenproblemet, ex släppa ut det på något vis?

Kolla så att alla dräneringar från vindruta, eventuell sollucka, luftintag, etc fungerar. Då det låter som om det samlas vatten någonstans på grund av att det är halvtätt i någon avrinning.

Står bilen parkerad under ett träd eller så, så är chanserna rätt stora att skit ansamlar sig där.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Den står vanligen parkerad på plan asfalt, inte under ett träd.

Är varken händig eller bilmekaniker så möjligheterna att själv kolla alla dräneringsrör ter sig relativt låg. "Kolla om du har vatten i utrymmet mellan framrutan och motorrummet" hur då? Jag tryckte på det från öppna huven och inget kluckade om nu det ger nåt vilket jag betvivlar.

Läste https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=144836 och det står om dräneringshål under mattorna på förar- och passagerarsida. Under själva inredningen alltså, den tänkte jag inte lossa på. Däremot tog jag bort golvskydden och det är som en vattensäng på passagerarsidan och som en tvättsvamp på förarsidan.

Vissa dejavu-känslor från 2018 när jag köpte bilen och efter första skyfallet så var det vatten inuti på passagerarsidans golv. Det visade sig att framrutan läckte, sånt där som bilfirmor kanske inte rimligen testar när de tar in en begagnad bil (och det på mitt envisa initiativ som de fixade det, inte alla verkstäder vill felsöka en vattenotät volvo med panoramatak)

Ska höra med min bilmekaniker imorron.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på Volvo, men som tidigare nämnt är det en klassiker att tröskeln blir fylld med vatten om dräneringshålen blivit tilltäppta.
Ex.
https://www.youtube.com/watch?v=LrKvOLN0ukw

Permalänk
Medlem

För att återkoppla så var det efter en del felsökning av verkstaden som jag förstår det (begränsad förmåga) en dräneringsslang eller så som går från panotaket via en stolpe och den har en skarv som hade gått isär. Den ska inte gå isär. (Jag vet inte om det har att göra med att framrutan blev bytt kort efter att jag skaffade bilen. Den här verkstaden visste inte riktigt om skarvbiten var original hursomhelst). Bilen var hos verkstaden ett tag för det är visst ett par dm isolering (mjuk antar jag) på golvet som tar relativt lång tid på sig att torka. Inget hade hunnit rosta sade de.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)