Snabbkoll: Laddar du telefonen trådlöst?

Permalänk
Medlem

Ja, har ett samsung ställ vid sängen.
Började med det för att jag hade så mycket skit i uttaget så sladden glappade bara men har bytt telefon och gör det ännu av ren vana.
Behöver bara ladda under natten, tar väldigt lång tid men ingen stress medans jag sover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vilket år är du född när du inte kopplar nallen med mobil? Är ju samma sak.

Alltså det är nog vi som är gamla. Man slutade väl kalla det "yuppienalle"/nalle någon gång i slutet av 90-talet när mobiltelefoner började bli så pass billiga att var och varannan ungdom hade en. Man kan idag vara en bra bit över 20 och ändå ha fötts efter att folk slutade använda det begreppet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Endast trådlöst i bilen då det är inbyggt annars endast kabel överallt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Endast trådlöst eftersom kontakten är för glapp. Haft tre Samsung S10 som alla haft glapp kontakt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typavsten:

Endast trådlöst pga att det är fullt med spån

Jobbar inom träbranschen

Du hade lika väl kunnat jobba inom det kommunala.

Permalänk

Har egentligen bara kört trådat även om mobilen stödjer trådlöst men råkade hitta en musmatta med inbyggd trådlös laddning så kör det när jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Såg ju lite roligt ut faktiskt, du har ingen länk?

Blev intresserad som ren inredningsartikel..

Jag fick tag på min via Tradera, därav det låga priset
Men finns en variant på Amazon, som jag tycker är snäppet vassare då den har klocka och "wakeup ljus" etc;
https://www.amazon.se/Bordslampa-Atmosphere-Touch-lampa-musiksynkronisering-Till%C3%A4mpningskontroll/dp/B0BNBN6VJW?th=1
Säkerligen finns dessa på Alibaba, Banggood Aliexpress och allt vad de heter då jag starkt misstänker att det kommer från kina ^^

Här finns den jag köpte på fyndiq (som jag är rätt säker på importerar dem från kina, likt herrn som säljer dem på tradera)
https://fyndiq.se/produkt/smart-intelligent-led-lampa-bluetooth-hogtalare-tradlos-laddare-kl-black-1pcs-7d776de798a64752/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Följdfråga

Har du skal/plunka? Funkar det att ladda trådlöst med skalet på?

Jag testade trådlöst med Ikeas grunka för några år sedan, men uppenbarligen ställde jag för höga och för tidiga krav på tekniken.
Det fins några saker som säkert blivit bättre över tid, men jag hade följande invändningar:

- man måste lägga luren på exakt rätt ställe
- magiken funkar inte om skalet innehåller material som sabbar överföringen, vilket nu en del tiilverkare tagit höjd för
- det blir varmt
- laddgrunkan tar mer plats om man vill lägga 2-3 telefoner bredvid varandra, än ett par tre sladdar.

Testar kanske trådlös igen, men kombinationen omständigheter som påverkar måste ju klaffa: kompatibelt, skal, liten laddgrunka, ingen eller bara lite värme...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enbart kabel, men även om min lur faktiskt gick att ladda trådlöst skulle jag inte göra det, för att det är så förbannat ineffektivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har en Pixel 7 Pro (privat) och en iPhone 12 Pro (Jobb). Bägge är utrustade med MagSafe. Pixeln är bestyckad med ett skal som har en magsafe ring i själva skalet. För att ladda mobilerna så har jag köpt in 3st laddare av nedan sort. En på kontoret hemma och på jobbet och en vid sängen. Sjukt smidigt och man missar aldrig lägga den rätt. Och för bilen har jag köpt in nedan laddare (bild 2).

Går snabbt och smidigt att hoppa in och ur bilen med denna lösning. Vidare så hittade jag inget bra ställe i min gamla bil att sätta fast fästet så det slutade med att jag köpte en CD-slot-hållare. Fick bara köra slipmaskinen lite på kulan på den så magsafe hållaren passade för tydligen så finns det två olika standarder för kulor/axlarna på dessa prylar. Men det tog fem minuter och nu sitter mobilen perfekt centrerad i bilen utan åverkan på något.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Enbart kabel. Tror inte luren har stöd för trådlöst

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har en IKEA trådlös laddare på sängbordet och laddar främst med denna.

Skönt att kunna lägga ifrån sig telefonen på laddplattan, när man är sömnig och att lightingkablarna håller längre.

Har en uppsättning lightingkabel för "snabbladdning" och resor, samt en till lightingkabel i båten. Det funkar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Följdfråga

Har du skal/plunka? Funkar det att ladda trådlöst med skalet på?

Jag testade trådlöst med Ikeas grunka för några år sedan, men uppenbarligen ställde jag för höga och för tidiga krav på tekniken.
Det fins några saker som säkert blivit bättre över tid, men jag hade följande invändningar:

- man måste lägga luren på exakt rätt ställe
- magiken funkar inte om skalet innehåller material som sabbar överföringen, vilket nu en del tiilverkare tagit höjd för
- det blir varmt
- laddgrunkan tar mer plats om man vill lägga 2-3 telefoner bredvid varandra, än ett par tre sladdar.

Testar kanske trådlös igen, men kombinationen omständigheter som påverkar måste ju klaffa: kompatibelt, skal, liten laddgrunka, ingen eller bara lite värme...

Har man iPhone modell nyare är de flesta trådlösa laddare kompatibla.

För Android är ett Magsafe-skal nästan ett måste om man ska köra med en generisk laddplatta som inte bara passar till en eller några få modeller. Annars kommer man aldrig lyckas placera telefonen perfekt över spolarna utan den kommer ladda långsamt och alstra mer värme. Med Magsafe-skal ligger telefonen också tätare mot laddplattan än med vanliga skal vilket förbättrar effektiviteten. De flesta skal fungerar så länge de inte är jättetjocka. Har du t.ex. ett skal med korthållare baktill kommer det ju inte funka, men någon millimeter plast/silikon/TPU är inget problem så länge telefonen ligger rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har haft prylar med trådlös laddning i många år, men aldrig sett något behov av att ladda på detta sätt.

Telefonen laddar jag tre gånger i veckan med kabel under tiden jag äter frukost. Men jag förstår att tyngre telefonanvändare har nytta av att enkelt fylla på ofta.

Permalänk
Medlem

Fick med en trådlös laddare till ny samsungen, första gången med en mobil med möjlighet till trådlös laddning. Använder den ibland, har den på skrivbordet vid datorn, men blir ändå mest att man laddar över natten med kabel och använder inte mobilen så mycket att man konstant behöver ladda under dagarna.
Tycker även det blir rätt varmt på laddplattan/mobil när man använder den.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Köpte nyss en trådlös laddare, säkerligen något "kinaskräp" men den såg lite roligare ut än de vanliga "plattorna", en bonus är lite stämningsljus man kan ställa in, tror den skall ha 8 olika eller full rgb Högtalaren hyser jag inga större förhoppningar om, men meh... alltid en trevlig bonus då den har inbyggt batteri också, så i värsta fall fungerar den portabelt ha ha

Fanns en annan variant med klocka och "wake up ljus", men den gick för lite mer pengar. Men för 243:- med frakt var det värt att testa denna ^^

<Uppladdad bildlänk>

Hur stor är den rackarn? Ser ju gigantisk ut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur stor är den rackarn? Ser ju gigantisk ut.

Bilderna är väldigt missvisande, den är inte alls speciellt stor eller har de färgerna som framkommer. Den är 24cm bred och 24cm hög, riktigt kinaskräp Finns två fasta ljus, vad jag misstänker är en kinesisk variant av varmt och kallt ljus, sedan kan man ställa in att den ska växla olika färger i olika mönster, men de går alldeles för fort och ger mer disco känsla som är störande.

Högtalaren, var som misstänkt, riktigt skräp och FM funktionen fungerar inte, behöver någon form av "antenn" antar jag för att kunna plocka upp något. Och väldigt känslig när det gäller att placera telefonen för laddning, till och med om man lägger den på exakt samma ställe får man lirka lite för att det skall funka igen

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal