Programvara som tar emot ljud från olika enheter (PC, android, iOS) och spelar upp

Permalänk
Medlem

Programvara som tar emot ljud från olika enheter (PC, android, iOS) och spelar upp

På temat HTPC och strömmad media så jag total nybörjare, så den här frågan har förhoppningsvis ett enkelt svar. Jag vill strömma ljud från olika enheter på nätverket, till en mottagande linuxdator som matar ut ljud till ljudanläggningen.

Bakgrund / nuläget
Min ljudanläggning har en förstärkare med inbyggd USB-DAC. Den matas med USB från en äldre laptop som kör Linux, och som alltså agerar media-PC. Hittills har vi mest lyssnat på musik från ett mediaarkiv på hemmaservern, dvs. spelat upp filerna direkt på media-PCn. Den biten fungerar fint.

Problemet
Men, nu vill frun kunna enkelt spela upp musik från youtube eller spotify via mobil och ut på anläggningen, och jag skulle också se fördelar med att kunna spela upp saker lokalt på mobil eller andra datorer (än media-PCn) och få ut ljudet till anläggningen. Utan att flytta sladdar.

Antagen lösning
Jag vill alltså ha ett sätt att skicka och ta emot färdiga ljudströmmar mellan enheter på lokala nätverket. Det känns som att detta borde vara ett ganska generiskt problem som många har löst - men när jag försöker söka på det hittar jag bara angränsande problem och lösningar.

Saker som inte löser problemet, i vart fall inte bra nog (såvitt jag kan se):

  • Plex trodde jag initialt kunde vara det jag behövde, men det verkar mest handla om det omvända, att en server ska strömma media ut till olika enheter på nätverket

  • Många sökträffar handlar om att para mobiltelefon och dator med bluetooth och spela upp den vägen, men att upprätta separata point-to-pointförbindelser mellan enheter som redan finns på samma lokala nätverk verkar onödigt och bakvänt. Alla enheter jag vill koppla ihop har dessutom inte bluetooth.

  • Köra källprogrammen (spotify, webläsare) lokalt på media-PCn fungerar, så har vi gjort hittills men det har visat sig för klumpigt (för allt utom musikfilarkivet)

Jag föreställer mig ett system där varje enhet (som vi kan kalla klient) ska kunna strömma till någon form av serverprogramvara som körs på media-PCn, som i sin tur skickar ut strömmen till ljudanläggningen. Det är en stor bonus om servermjukvaran kan mixa ihop strömmarna, men är helt ok om bara en (klient)enhet i taget kan skicka ljud. Finns det jag efterfrågar?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

I Spotify så kan man styra/skicka till andra enheter på samma nätverk om det var det du är ute efter? Då blir mobilen som en fjärrkontroll bara till den andra enheten som spelar upp.
Du trycker på den gulmarkerade ikånen

Och i där så borde du se de enheter som du kan ansluta till. Fins inte en enhet så kan du behöva starta Spotify manuellt på den enheten, för att sedan kunna hitta den

Vet inte om det var det du sökte exakt?
Men även you tube har en liknande fuktion, det blir lite som chromecast typ.
Är dock inte kunnig i linux så det kan säkert skilja sig mellan olika enheter och mjukvaor.

Du ksn bara styra änklare grejer dock som låtar och volym.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

I Spotify så kan man styra/skicka till andra enheter på samma nätverk om det var det du är ute efter? Då blir mobilen som en fjärrkontroll bara till den andra enheten som spelar upp.
Du trycker på den gulmarkerade ikånen
<Uppladdad bildlänk>
Och i där så borde du se de enheter som du kan ansluta till. Fins inte en enhet så kan du behöva starta Spotify manuellt på den enheten, för att sedan kunna hitta den <Uppladdad bildlänk>

Vet inte om det var det du sökte exakt?
Men även you tube har en liknande fuktion, det blir lite som chromecast typ.
Är dock inte kunnig i linux så det kan säkert skilja sig mellan olika enheter och mjukvaor.

Du ksn bara styra änklare grejer dock som låtar och volym.

Tack! Ja jag tänkte mig en mer generisk lösning för alla sorters ljudströmmar, men detta ser ut att lösa problemet för Spotify och det är ett stort steg framåt. Så det kan jag säkert använda tillsvidare!

Att du nämnde ChromeCast inspirerade mig att googla mer, och då fann jag NymphCast - fast jag har ännu inte rett ut om det har funktionaliteten jag söker. Så jag kanske uppdaterar tråden senare

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Går att fixa med Home Assistant men en hel del jobb:
https://community.home-assistant.io/t/how-to-build-a-whole-ho...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W